Inlägg från: LillaLoppi |Visa alla inlägg
  • LillaLoppi

Cykla?

Aldrig med stödhjul.
    Balanscykel från 1,5 års ålder. Trehjuling på förskolan. Cyklade på två hjul vid 3 års ålder.

• LillaLoppi

Jag rekommenderar balanscykel framför stödhjul.

Efter balansen sitter behöver man bara lära sig trampa.

Efter stödhjul måste man lära sig cykla helt från scratch.

• LillaLoppi
    gbgumman skrev 2016-04-09 19:06:16 följande:

Blir också trött på det. Man tror att sitt sett är det som är det ända rätta. Vist finns det saker där de flesta kan skriva under på ÄR rätt eller fel. Men knappast hur man lär sig cykla. Det kan ske många olika sett.

Inte alls. Men det finns kanske en anledning till att fler och fler överger stödhjulen till förmån för balanscykeln.

Med stödhjul lär man sig inte att hålla balansen på samma sätt och stödhjulen ger en falsk trygghet.

Jag är född på 80-talet och hade ingen balanscykel, - jag lärde mig cykla ändå, med stödhjul (vid 5-6 års ålder). Min lillebror fick en vanlig cykel utan tampor och kedja (pappa plockade av det, så det blev som dagens balanscyklar). Han lärde sig cykla när han var 3 år.

Pappa borde tagit patent på den idén.
  • LillaLoppi
    gbgumman skrev 2016-04-09 22:09:09 följande:

Men vad är poängen med att kunna cykla så tidigt som möjligt. Blir man en mer lyckad människa då?

Man har möjligen större förutsättningar att bli en bättre cyklist.

För mig var det dock väldigt bra att sonen lärde sig cykla så pass tidigt, då det underlättade när vi skulle iväg på saker och ting.
  • LillaLoppi
    gbgumman skrev 2016-04-10 20:45:20 följande:

Själv stoppa jag ungen i vagnen tills hon var 5-6 år inget jag skäms för heller.

Okej. Då vet jag det.
  • LillaLoppi
    gbgumman skrev 2016-04-12 12:06:38 följande:

Jag förstår men samtidigt så känns det lite märkligt. Jag själv och mina två ungar lärde sig med stödhjul och inte särkilt sent. Vi är alla bra cyklister och jag har aldrig märkt av något problem. Ibland tycker jag man skrämmer upp föräldrar i onödan. I denna tråd låter det som att stödhjul är djävulens påfund och använder man det så har man förstört barnet för resten av livet. Lika så problemet med vagn. Man kan faktist använda vagn långt upp i ålder utan att ungen hemmas i sin fysiska utveckling eller blir överviktig. Tycker synd om dagens föräldrar som aldrig kan göra något "fel" utan att någon jämställer det det man gjort med typ aga.

Men snälla du! Det är väl ingen, här i tråden, som har ifrågasatt dig och dina val. Det där händer bara i ditt huvud.

Jag, samt fler med mig, har endast sagt hur vi har gjort. Du har sagt hur du har gjort.
  • LillaLoppi
    Natulcien skrev 2016-04-12 21:18:00 följande:
    NTF rekommenderar att man väntar med tvåhjuling tills barnen är 5-6 år eftersom de inte är mogna att manöverera en tvåhjuling innan dess. I trafiken ska de inte cykla förrän de är 10-12 år.
    Om barnet inte kört omkring på en balanscykel sedan 1,5 års ålder...
  • LillaLoppi
    Jovardsen skrev 2016-04-14 19:43:04 följande:

Det spelar ingen roll om barnet är duktigt på att cykla, det har med perceptionsförmåga, impulskontroll mm att göra.

Mitt barn är otroligt duktig på kontroll fram, bak och åt sidorna. Han har sidospeglar på styret, samt utsatts för hinder just för att träna den förmågan. Allt blir vad man gör det till.
Svar på tråden Cykla?