• Overthinker

Cykla?

Vet inte riktigt om detta faller under kategorin, men när började era barn cykla? :) Med stödhjul alltså!

• Svar på tråden Cykla?
  • Fru Ve
    LillaLoppi skrev 2016-04-08 18:47:46 följande:

Jag rekommenderar balanscykel framför stödhjul.

Efter balansen sitter behöver man bara lära sig trampa.

Efter stödhjul måste man lära sig cykla helt från scratch.

Håller med! Stödhjul gör bara det svårare när barnet sedan ska lära sig cykla "riktigt", så skippa det helt!

Min äldsta lärde sig cykla vid 6 år, men då hade han först haft stödhjul. Vi bytte till balanscykel till slut och då lärde han sig cykla riktigt nästan på en gång. Yngsta fick inga stödhjul alls utan bara balanscykel, lärde sig cykla strax innan han fyllde 4.
  • gbgumman
    Fru Ve skrev 2016-04-09 13:57:48 följande:
    Håller med! Stödhjul gör bara det svårare när barnet sedan ska lära sig cykla "riktigt", så skippa det helt!

Min äldsta lärde sig cykla vid 6 år, men då hade han först haft stödhjul. Vi bytte till balanscykel till slut och då lärde han sig cykla riktigt nästan på en gång. Yngsta fick inga stödhjul alls utan bara balanscykel, lärde sig cykla strax innan han fyllde 4.
    Så var det verkligen inte för oss. De lärde sig direkt vi tog bort hjulen vid 4 år.
  • Fru Ve
    Nyfikna72 skrev 2016-04-09 17:54:56 följande:

Alla barn är olika.......varför jämföra?

Absolut, så är det! Det är nog mer att vi vill ge tips om att det i många fall är smartast att överge detta med stödhjul och satsa på balanscykel. Men man gör ju som man vill självklart.
  • gbgumman
    Nyfikna72 skrev 2016-04-09 17:54:56 följande:

Alla barn är olika.......varför jämföra?

Blir också trött på det. Man tror att sitt sett är det som är det ända rätta. Vist finns det saker där de flesta kan skriva under på ÄR rätt eller fel. Men knappast hur man lär sig cykla. Det kan ske många olika sett.
  • kossamu

När 2 av mina va små fanns inte (?) balanscykel. Den äldsta ratade trehjulingen och gick direkt på vanlig cykel med stödhjul. Cyklade utan stöd när han va 2år och 3månader drygt. Hans bror cyklade utan stöd vid 2,5. Också utan hjälp av balanscykel.
    Lillasyster som är 4,5 försöker cykla och verkar vilja sluta med stödhjul men är lite av en fegis. Balanscykel finns men det är mest tråkigt. Hon kickar istället...

• cosinus
    gbgumman skrev 2016-04-09 13:45:48 följande:

Började med stödhjul när de nådde ner till tramparna. Sedan tog vi bort den när de var ca 4 år. Det gick fin fint. Aldrig förstått varför vissa tycker så illa om stödhjul.

I vårt fall handlar det om att vi bor mitt i en backe. Med stödhjul så hade ungarna haft möjlighet att klättra upp på cykeln och dra själva långt innan de haft någon form av vett och sans att akta korsningen längre ner.

Vi har haft pinne och sprungit efter, då har de ramla några ggr på vägen tills de lärt sig och fått upp respekten för fart och krash. Många av våra grannar har haft stödhjul och herregud vad deras ungar farit fram och trott att de varit odödliga.

Enda gången min ena varit riktigt nära att krascha farligt var när han lånat en cykel med stödhjul, satte fart nerför backen och skulle svänga och gjorde som han alltid gör utan stödhjul, han lutade sig, stödhjulen tog ju emot och cykeln svängde inte och hade ena grannens bil varit hemma hade han suttit som ett frimärke i bagage-luckan. Nu hann han precis bromsa så det bara dunsade lite i deras garagedörr.
  • LillaLoppi
    gbgumman skrev 2016-04-09 19:06:16 följande:

Blir också trött på det. Man tror att sitt sett är det som är det ända rätta. Vist finns det saker där de flesta kan skriva under på ÄR rätt eller fel. Men knappast hur man lär sig cykla. Det kan ske många olika sett.

Inte alls. Men det finns kanske en anledning till att fler och fler överger stödhjulen till förmån för balanscykeln.

Med stödhjul lär man sig inte att hålla balansen på samma sätt och stödhjulen ger en falsk trygghet.

Jag är född på 80-talet och hade ingen balanscykel, - jag lärde mig cykla ändå, med stödhjul (vid 5-6 års ålder). Min lillebror fick en vanlig cykel utan tampor och kedja (pappa plockade av det, så det blev som dagens balanscyklar). Han lärde sig cykla när han var 3 år.

Pappa borde tagit patent på den idén.
  • RebeckaS

Min son är 3 år och provade att cykla första gången i onsdags, gick super! :)
    Riktigt stolt mamma och glad att vi bor i ett cykelvänlig område för små barn! 

• Ooops

Sonen började med stödhjul vid 1,5 och utan stödhjul 2,5 år. Har aldrig haft en springcykel så vet inte för och nackdelar med den.

Svar på tråden Cykla?