• Anonym (Desperat!)

Min sambo super upp pengarna och hotar mig.. hjälp!

Jag blev för 2 och ett halvt år sedan ihop med en kvinna som har haft en trasig uppväxt och missbruksproblem i vuxen ålder. Hon kom till mig när hon var svag och i behov av hjälp och tröst, och när hon stod vid ett vägskäl och ville välja ett nyktert och skötsamt liv tillsammans med mig. Vill inte berätta hur det hela gick till här i trådstarten, men om någon undrar så berättar jag givetvis.

Hon har till och från haft svårt att hålla sig ifrån alkohol och droger (piller m.m.) men nu är det värre än någonsin. Jag har stöttat henne, uppmuntrat henne och försökt hjälpa henne att sluta hela tiden men nu känner jag mig mer och mer maktlös.

Som lök på laxen har hon tagit upp kontakten med sin f.d. man, som misshandlade henne svårt under deras förhållande och de pratar med varandra i mobilen när de bägge är påverkade och verkar vara hur bra vänner som helst. Innan ville hon lämna allt destruktivt och alla destruktiva relationer bakom sig för gott, men nu verkar det som om hon vill åt andra hållet (dvs ner i skiten igen). Problemet är att hon drar ner mig med då jag har börjat dricka en del för att stå ut med henne och hennes beteende, samt att hon snor pengar och mitt bankkort så att vi knappt har råd med mat (naturligtvis går pengarna till alkohol och droger). Jag har därför spärrat mitt gamla kort och skaffat ett nytt utan hennes vetskap, och sagt till henne att banken inte ville ge mig något nytt kort, pga missbruk av tjänsten.

Problemet är att hon sagt till sin f.d. man att jag förmodligen ljuger om bankkortet (vilket jag ju också gör för att rädda min egen ekonomi), och dessutom konspirerar de och snackar skit bakom min rygg och hon har ett flertal gånger hotat mig och sagt att om jag inte skärper mig och gör som hon säger (ställer upp på allt hon ber mig om), så kommer hennes f.d. man komma hit med några andra stora killar och klå upp mig så jag hamnar på sjukhus eller ännu värre.

Jag får inte heller lämna henne eller kasta ut henne, för då menar hon att hennes f.d. man och hans kompisar kommer jaga mig hela livet, och att det inte hjälper var någonstans i landet jag bosätter mig.

Hennes f.d. är stor och muskulös och före detta mc-knutte (dock inte i något kriminellt gäng) och hans kompisar är inte att leka med de heller.

Nu säger ni säkert att jag ska anmäla, men det är samma sak där. Om de får reda på att jag snackat med polisen (golat) så kommer de (hennes f.d. m. kompisar) att ta hand om mig i en mörk gränd och ska se till att ingen kan bevisa något.

Jag har, som ni säkert kan förstå, inte den minsta kärlek kvar till denna kvinna. Jag känner bara hat och förakt och maktlöshet. Jag är fast med en psykopat som hotar mig till livet om jag inte ställer upp på alla hennes krav, och jag vet inte vad jag ska göra. Jag har ingen direkt som jag kan fly till, som de inte skulle kunna få reda på.

I början när vi träffades var hon så vek och så snäll och ödmjuk, och nu har hon förvandlats till ett veritabelt monster. Det känns mer och mer som att leva i en mardröm.

Hur kunde det bli såhär och vad tycker ni jag ska göra. Är det någon ide att t.ex. söka till mansjouren?

Jag bryter snart ihop och orkar inte skriva mer nu, men om ni har frågor så svarar jag gärna, när jag har tid.

• Svar på tråden Min sambo super upp pengarna och hotar mig.. hjälp!
  • Anonym (Usch)

Hennes ex bestämmer ingenting och så länge hon umgås med honom privat eller ringer så har hon ingenting att säga till om ovh du kan ju rekommendera henne att gå tillbaka till honom istället om han nu är så bra så hon tom kan tänka sig skicka honom på dig. Nä gör slut och kasta ut henne. Hon är säkert otrogen också för att få knark

• Anonym (Desperat!)
    Anonym (Usch) skrev 2016-04-09 13:22:12 följande:

Hennes ex bestämmer ingenting och så länge hon umgås med honom privat eller ringer så har hon ingenting att säga till om ovh du kan ju rekommendera henne att gå tillbaka till honom istället om han nu är så bra så hon tom kan tänka sig skicka honom på dig. Nä gör slut och kasta ut henne. Hon är säkert otrogen också för att få knark

Hon och hennes f.d. har på något sätt "kommit överens" om att jag ska vara hennes slav mer eller mindre. Hon säger att hon och hennes f.d. förlåtit varandra och är bra vänner nu, men de har vänt sig mot mig. Jag har alltid haft problem med att ha varit för snäll och inte kunnat säga ifrån till folk, men nu har jag hamnat i en situation där jag faktiskt, på riktigt, råkar illa ut om jag skulle dra mig ur det här. Så det är inte "bara att kasta ut henne". Man är ju ändå rädd om sitt eget skinn/liv.

• yodi

jag skulle vilja råda dig att kontakta kvinno jouren, nu antar jag att du är en man och dom kan nog tyvärr inte hjälpa dig med en tillfällig bostad då men dom har ändå vana av att hjälpa folk komma ur dåliga förhållanden och borde kunna ge dig råd och tips.

• Tuzz

Hej!

Tycker synd om dig och förstår din rädsla . Men saken är den att hon har ett psykologiskt övertag mot dig just nu . Men om du verkligen slänger ut henne tror jag faktiskt det skulle vara jobbigt först men det skulle lugna sig efter ett tag och i de kretsarna är det mycket snack o lite verkstad där hoten faktiskt väldigt sällan görs verklighet av.( Jag har själv levt där halva livet)

Det du med kan göra är att anmäla henne till soc för LVM( lagen om vård av missbrukare) det kan du som närstående göra.

Hoppas du verkligen vågar sätta ner foten p du får gärna ta hjälp av mig och säga att du har en tjejkompis som gärna hjälper till att backa upp dig och kan slänga ut henne om du inte själv vill. Beroende på var du bor förstås?

Jag har flyttat till Småland men hjälper gärna mina killkompisar med knäppa tjejer ???? Har alltid gjort det för att de inte ska behöva ta i skiten själva o bli kallade kvinnomisshandlare osv..

• Anonym (Desperat!)
    Tuzz skrev 2016-04-09 14:50:49 följande:

Hej!

Tycker synd om dig och förstår din rädsla . Men saken är den att hon har ett psykologiskt övertag mot dig just nu . Men om du verkligen slänger ut henne tror jag faktiskt det skulle vara jobbigt först men det skulle lugna sig efter ett tag och i de kretsarna är det mycket snack o lite verkstad där hoten faktiskt väldigt sällan görs verklighet av.( Jag har själv levt där halva livet)

Det du med kan göra är att anmäla henne till soc för LVM( lagen om vård av missbrukare) det kan du som närstående göra.

Hoppas du verkligen vågar sätta ner foten p du får gärna ta hjälp av mig och säga att du har en tjejkompis som gärna hjälper till att backa upp dig och kan slänga ut henne om du inte själv vill. Beroende på var du bor förstås?

Jag har flyttat till Småland men hjälper gärna mina killkompisar med knäppa tjejer ???? Har alltid gjort det för att de inte ska behöva ta i skiten själva o bli kallade kvinnomisshandlare osv..

Tack för att du förstår och vill vara till hjälp! Ja, jag vet också att det ofta är mycket snack och lite verkstad i de kretsarna (om inte annat har jag förstått det när jag lyssnat på hennes konversationer med sina kompisar, nya som gamla), men hennes f.d. är, vad jag förstått på henne, oberäknelig och har problem med sina aggressioner och om han fick reda på att jag inte behandlat henne väl (trots att han själv som sagt misshandlat henne under deras förhållande - ironiskt va?) så kan han få ett ryck och komma och slå halvt ihjäl mig. Han har slagit många så de fått åka ambulans. Han är gammal f.d. boxare och vet precis hur han ska slå på de farliga ställena, som tinningen eller adamsäpplet. Har han druckit brännvin och blandat med t.ex. Concerta är han extra nyckfull och farlig och det är vid sådana tillfällen han slagit halvt ihjäl folk som sagt något opassande eller något som kunnat tolkas som en provokation.

Det är ingen kille man leker med, om man säger så. Och hans kompisar är ganska buffliga macho-typer som säkerligen inte heller backar.

Vill du hjälpa mig så får du, men det är ingenting jag begär. Funderar på att göra som du säger och bryta upp oavsett eventuella konsekvenser, och fly tillfälligt till en annan stad långt härifrån och se om det lugnar ner sig efter hand. För trots allt så är det ju missbrukartyper jag har att göra med och de brukar ju överlag vara ganska bekväma av sig och inte vilja åka land och rike runt för att leta rätt på någon som gömmer sig.

Vilket sammanträffande! Jag bor också i Småland. Jag säger naturligtvis inte var här på forumet, men om det visar sig att jag kan lita på dig (vilket jag tror att jag kan :)), så kan du få veta. Du får gärna PM:a mig.

• Anonym (Desperat!)
    yodi skrev 2016-04-09 14:30:07 följande:

jag skulle vilja råda dig att kontakta kvinno jouren, nu antar jag att du är en man och dom kan nog tyvärr inte hjälpa dig med en tillfällig bostad då men dom har ändå vana av att hjälpa folk komma ur dåliga förhållanden och borde kunna ge dig råd och tips.

Så det är inte mansjouren man ska vända sig till som man då. i första hand? Fast det är klart, kvinnojourer finns ju i varenda stad men knappast mansjourer, det kanske var i det ljuset du menade.

• Tuzz

Du verkar vara en smart o klok kille så tror du vet vad du kan göra om du funderar en gång extra för precis som du skrev om deras bekvämlighet så tänkte jag likadant. Och visst kan du genom att slänga ut henne dra på dig ett ev hämndbeteende från hennes ex men å andra sidan borde han eg vara glad över att ev få henne tbx igen!?

Måste fråga om exet hans namn börjar väl inte på A?

Ni har inga barn ihop i varje fall? Det ställer såklart till det extra isf. Säger aldrig till någon att de kan lita på mig utan vill hellre att det visar sig med tiden då jag själv alltid blir misstänksam om någon hela tiden hävdar att jag kan lita på dem!

Men kände med dig direkt då jag vet hur fullständigt dåraktiga många tjejer kan vara!

Är första gången jag är inne här på 5 år så vet ej hur man pm:ar

???? Men om du skriver till mig borde jag kunna hitta det!?

• Anonym (Desperat!)
    Tuzz skrev 2016-04-09 17:52:16 följande:

Du verkar vara en smart o klok kille så tror du vet vad du kan göra om du funderar en gång extra för precis som du skrev om deras bekvämlighet så tänkte jag likadant. Och visst kan du genom att slänga ut henne dra på dig ett ev hämndbeteende från hennes ex men å andra sidan borde han eg vara glad över att ev få henne tbx igen!?

Måste fråga om exet hans namn börjar väl inte på A?

Ni har inga barn ihop i varje fall? Det ställer såklart till det extra isf. Säger aldrig till någon att de kan lita på mig utan vill hellre att det visar sig med tiden då jag själv alltid blir misstänksam om någon hela tiden hävdar att jag kan lita på dem!

Men kände med dig direkt då jag vet hur fullständigt dåraktiga många tjejer kan vara!

Är första gången jag är inne här på 5 år så vet ej hur man pm:ar

???? Men om du skriver till mig borde jag kunna hitta det!?

Jo, hennes ex namn börjar faktiskt på A. Kan det kanske vara någon du också känner? Ja, jag tänkte också att om jag försvinner ur bilden kanske han tar tillbaks henne igen. Problemet är att han har hittat en yngre kvinna som ser lite bättre ut än sambon så jag tror detta endast är ett sätt för honom att få visa för henne vilken karlakarl han är som försvarar henne.

Ja tjejer/kvinnor kan vara oerhört dåraktiga, tack för att du sa det! Jag har haft med minst 3 liknande kvinnor att göra i mitt liv, men ingen så "extrem" som denna!

Kanske är det ett mönster att jag söker mig till sådana dåliga kvinnor.

Kan skriva till dig lite senare ikväll. Jag har lovat att hålla "häxan" sällskap.

• klyban
    Anonym (Desperat!) skrev 2016-04-09 19:07:38 följande:
    Jo, hennes ex namn börjar faktiskt på A. Kan det kanske vara någon du också känner? Ja, jag tänkte också att om jag försvinner ur bilden kanske han tar tillbaks henne igen. Problemet är att han har hittat en yngre kvinna som ser lite bättre ut än sambon så jag tror detta endast är ett sätt för honom att få visa för henne vilken karlakarl han är som försvarar henne.

Ja tjejer/kvinnor kan vara oerhört dåraktiga, tack för att du sa det! Jag har haft med minst 3 liknande kvinnor att göra i mitt liv, men ingen så "extrem" som denna!

Kanske är det ett mönster att jag söker mig till sådana dåliga kvinnor.

Kan skriva till dig lite senare ikväll. Jag har lovat att hålla "häxan" sällskap.

Bit ihop och lämna bara, finns anledning att dra ut på det längre.
    Se till och avlägsna dig på kontrakt ni kan tänkas ha ihop på nått sätt.
    För var dag du står där, så kommer du bara hamna längre och längre ner i detta djupa hål du redan är i.
    Och se till spela in hoten hon gör, och sen säger du om du pratar med mig igen.
    Så kommer jag polisanmäla dig och dina hot.

Det kommer bara bli svårare och svårare desto längre du stannar.
    Så det är dax att du tar ett principbeslut, ska du stanna eller gå.
    Du tycker ju inte om henne längre, ens det allra minsta?
    Då tycker man ett principbeslut skulle vara enkelt att ta, men se till och ta det NU.

• Ego Lovers

Du kanske skulle få henne att göra slut genom att säga att de passar så bra ihop och de borde bli tillsammans igen eftersom de blivit så goda vänner igen. Att du inte vill stå ivägen för hennes kärlek till honom

• Anonym (Hur)

Hur har det gått för dig ts? Tog du dig ur?

Svar på tråden Min sambo super upp pengarna och hotar mig.. hjälp!