• frokenkorrekt

Är man egoist om man tar föräldraledigt på julafton?

Du jobbar på ett arbete där det krävs att folk bemannar dygnet runt. 
    Ni är ett blandat gäng med folk som jobbar. Några har inga barn, några har småbarn, några tonåringar, några närmar sig pension. 

Julafton nalkas, Anton som har 3 barn under 8 år står på schemat, men väljer att ta ut föräldraledig och gör det inom lagens ramar.

Är Anton en fullblodsegoist som inte tänker på sina kollegor som då får jobba istället? 
    Är det Antons problem eller är det arbetsgivarens? 

Diskutera fritt!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är man egoist om man tar föräldraledigt på julafton?
  • lövet2

Anton vet att det är jul en gång om året. Han har gott om tid på sig att diskutera fram en kompromiss med sina arbetskompisar. Att gå bakom ryggen på de andra genom att ansöka om föräldraledigt, bäddar inte för någon bra gemenskap på jobbet.

• Anonym (Nej)

Innan jag fick barn erbjöd jag mig alltid att byta jobbpass på julafton med de som har barn. Julen är i första hand barnens högtid.

• Anonym (Bas)

Ja, att ta enstaka dagar för att få ledigt klämdagar och helger när det normalt inte beviljas ledighet må vara ok enligt lagen, men det är inte lojalt mot kollektivet.

Jag bryr mig inte själv om julen, men det är mitt eget val, inte Antons.

• EnGladPingvin

Om A använder sig av föräldraledighet som ett trumfkort för att tvinga till sig ledighet är han ego ja.

• Tow2Mater

Om han varit ledig alla de senaste jularna är han en egoist ja. Han kan ju istället be att få byta pass med nån som kan jobba julen om han t ex tar Nyår istället.

• Tow2Mater

Och vad ämnar du gora till julen frokenkorrekt, varav denna nyfikenhet om vad vi tycker i frågan?

• Litet My

Beror lite på hur han jobbat innan, jobbade han förra julen tycker jag det är helt okej. Annars får man ju oavsett barn hjälpas åt kring jul så alla får någon ledig julafton.

• malle88

Om Anton gör så varje år, så är det fullt ja, tycker jag. Om han gör det för att det är nåt speciellt iår tycker jag han kunde pratat med sina kollegor först, folk brukar inte vara ovilliga att hjälpas åt :)

• malle88
    malle88 skrev 2016-04-11 07:04:39 följande:

Om Anton gör så varje år, så är det fullt ja, tycker jag. Om han gör det för att det är nåt speciellt iår tycker jag han kunde pratat med sina kollegor först, folk brukar inte vara ovilliga att hjälpas åt :)

*fult

Och det är Antons problem om kollegorna blir sura och arbetsgivarens problem att få nån annan att jobba åt Anton.
  • malle88
    malle88 skrev 2016-04-11 07:04:39 följande:

*fult

Och det är Antons problem om kollegorna blir sura och arbetsgivarens problem att få nån annan att jobba åt Anton.
Svar på tråden Är man egoist om man tar föräldraledigt på julafton?