• Anonym (-)

Bonusfamilj - behöver råd

Jag lever i en bonusfamilj sedan en kort tid tillbaka. 
    Jag har en dotter på heltid och min sambo har två barn varannan vecka.

Jag och min sambo trivs väldigt bra tillsammans, vi har ett fint förhållande och älskar varandra väldigt mycket. Det enda vi bråkar om är barnen (som dock är ett problem).. Vi har bråkat mycket och haft svårt att få ihop en vi-känsla i våran nya familj. Vi är båda så vana att våra liv endast handlar om våra respektive barn så att det har blivit så att vi lever som "två familjer under samma tak".  Jag vet inte hur man ska tänka, resonera, känna, göra, behandla barnen riktigt. Min dotter är ju mitt liv och hans barn är hans liv. Vi kommer ju aldrig att älska varandras barn på samma sätt som man älskar sitt eget. Jag är inte heller en sådan person som ger närhet till vem som helst (jag känner mig obekväm med att ge hans barn närhet tex). Och jag vet inte hur jag ska bete mig? Vilken roll jag ska ha? Hur mycket jag ska göra för dem? Och konkret hur jag ska bete mig? 

Jag har ångest hela tiden, jag har press på mig att jag måste "anstränga mig" så fort dem kommer. Att jag måste "spela glad" när de kommer fast än jag känner att det känns jobbigt. Jag har så mycket krav på mig själv att jag nu nästan har gett upp. Jag är sååå trött... Jag sover och sover men blir aldrig pigg. Jag är nästan konstant irriterad när dem är här. Jag stör mig på allt de gör. Jag stör mig när de klänger på sin pappa hela tiden (dom är väldigt klängiga), jag blir irriterad när de väcker oss på helgen (min dotter har lärt sig att se på tv en stund själv), jag blir irriterad när de trotsar, bråkar osv. Jag vet inte vad jag ska göra eller vad det bottnar i. Det är inte så ofta som jag känner "åh, vad roligt att dom ska komma", utan jag känner bara ångest och en massa krav på att jag måste vara pigg, glad, pedagogisk, ge närhet(fast jag blir obekväm), gruvar för nattningen (eftersom ett av barnen gråter hysteriskt efter sin pappa. Då känner jag hopplöshet..Varför ska jag natta när barnet inte vill?).

Jag tror att jag är påväg att bli utbränd. (Jag har studerat på heltid i flera år nu samtidigt som jag har varit ensamstående under alla år. Och sedan har jag alltid haft höga krav på mig själv när det gäller allt - från att vara en perfekt mamma till att få höga betyg i skolan till att vara duktig på jobbet). Jag känner att jag inte riktigt har samma ork som tidigare. I början kunde jag anstränga mig mer med min sambos barn. Jag orkade spela glad, jag orkade natta (trots hysteriska barn), jag orkade ge dem lite extra av mig själv. Men nu orkar jag inte längre. Jag är så trött och slut och samtidigt går jag runt med en kraftig ångest hela tiden. Jag känner ångest och dåligt samvete över hur jag känner, och jag har ångest mot min son som får mindre tid och uppmärksamhet av mig när dem är här. 

Vad ska jag göra? Hur ska man bete sig som en bonusförälder? Hur gör ni andra som lever i en bonusfamilj? Hur tänker ni, hur känner ni? Går ni runt med ångest och dåligt samvete mot era egna barn? Hur resonerar ni? 

• Svar på tråden Bonusfamilj - behöver råd
  • Anonym (-)
    Ess skrev 2016-04-11 12:00:37 följande:

Är det så farligt att va två familjer under samma tak?
    Det är ju trots allt ni två vuxna som valt varann, och att barnen går till sin förälder i första hand är inget konstigt. Sen förstår jag inte vitsen med att tvinga på varken sig själv eller barnen oönskade nattningar. Det leder inte till mer sammanhållning, vilket du själv märker.
    Varför inte stänga av förväntningarna och istället va förälder åt era egna barn, samtidigt som ni emellanåt gör lite aktiviteter ihop som tvingar er samarbeta och lära känna varann. Det kan ta många år om det ens händer, att ni blir och känner er som en familj. Det ska definitivt inte va som nu att ni tvingar er så att du mår dåligt och i alla fall hans son också mår dåligt. 

Ja, det hade varit jätteskönt om vi kunde släppa på allt och bara vara avslappnade. Men det har som blivit en tvångstanke av alltihop. Vi kämpar så hårt för att vi ska bli "en familj", att alla ska tycka om alla och dit och dit. Jag blir skitstressad av hela alltihopa. Jag är inte avslappnad för fem öre den veckan dom är här. Jag känner krav, press, förväntningar (från mig själv mest förmodligen). Jag är orolig över att "aldrig få en relation med dem" om jag inte nattar och så. Jag känner stress över att jag glider ifrån dem mer och mer - "för då kommer vi aldrig bli en familj". Jag blir stressad när de klänger på pappa hela tiden och är som ett plåster på honom "för då kommer det alltid att vara uppdelat".

Nattningen har som blivit en "grej" för barnen också. "Ska du natta ikväll? Vem ska natta ikväll?" och sen blir det grin om det är jag som ska natta. Det är därför vi har kört på med att det är viktigt ATT jag nattar, eftersom vi vill få bort det där "vem ska natta?", vi vill få det till att det inte spelar nån roll vem som nattar och så. (Min dotter sover ju i samma rum och jag vill ju kunna natta henne utan att min sambos barn ligger och gråter hysteriskt). 
  • BioBonus
    Anonym (-) skrev 2016-04-11 15:42:55 följande:
    Hur länge har du levt i en bonusfamilj? Hur var det för er i början? Hur löste ni saker? Hur gör man med alla känslor (kärlek till sitt eget barn men inte till andras, avundsjuka, konkurrens mellan barnen och "mitt-ditt-tänket", känslan av att MÅSTA tycka om den andres barn fast än man kanske inte gör det?) Osv osv. Jag får ångest över att jag inte tycker mer om dessa barn än något annat barn.. Tyvärr är det ju så. 

Detta med nattningen... Hur ska jag lösa det? Alla barn sover i samma rum. Om jag överlåter nattningen till sambon så får jag ju inte natta mitt eget barn på hela veckan. Min dotter kanske vill bli nattad av mig och funderar över varför inte mamma nattar(och tar på sig någon form av skuld)? Och hur gör du för att inte bli irriterad då dina bonusar visar att de ej vill bli nattade av dig? Jag fixar inte riktigt det där med att ena barnet börjar gråta, och redan långt i förväg frågar vem som skall natta osv. Jag tar ju åt mig och känner mig oduglig och blir arg..

Ja, ang morgonen.. Vi har provat lite olika. Förut sa jag att han får kliva upp när det är hans barn eftersom jag är van att få sova ut. Men nu har vi ändrat så att vi ska försöka "dela på allt" som en riktig familj. Men jag vet inte om jag klarar av det heller. Jag vet inte vad jag vill just nu. Jag önskar att vi var en "kärnfamilj" som delade på allt, som hade samma känslor för alla barn osv, men nu är det inte så, och det känns svårt. Jag har ju inte alls samma tålamod med hans barn tex. När de gnäller så blir jag betydligt mer irriterad och irritationen sitter i betydligt längre än om det är mitt eget barn som gnäller/trotsar.. Hur göra och tänka? Jag går runt med en massa ångest över "förbjuda känslor" och en massa press "Nu måste jag leka/busa/prata/visa att jag finns här", men när det bara är min dotter här så är jag helt avslappnad, låter dottern leka själv osv (som jag lärt henne eftersom jag ej har tid eller ork att leka hela tiden). Varför ska dessa barn bli behandlade som prinsessan och prinsen egentligen? Det blir som fel.

Hej.

Just nu är jag på språng, men kan svara dig senare, Inboxa mig gärna om du vill så tar vi det där.

• Brumma
    Anonym (-) skrev 2016-04-11 15:49:45 följande:

Ja, det hade varit jätteskönt om vi kunde släppa på allt och bara vara avslappnade. Men det har som blivit en tvångstanke av alltihop. Vi kämpar så hårt för att vi ska bli "en familj", att alla ska tycka om alla och dit och dit. Jag blir skitstressad av hela alltihopa. Jag är inte avslappnad för fem öre den veckan dom är här. Jag känner krav, press, förväntningar (från mig själv mest förmodligen). Jag är orolig över att "aldrig få en relation med dem" om jag inte nattar och så. Jag känner stress över att jag glider ifrån dem mer och mer - "för då kommer vi aldrig bli en familj". Jag blir stressad när de klänger på pappa hela tiden och är som ett plåster på honom "för då kommer det alltid att vara uppdelat".

Nattningen har som blivit en "grej" för barnen också. "Ska du natta ikväll? Vem ska natta ikväll?" och sen blir det grin om det är jag som ska natta. Det är därför vi har kört på med att det är viktigt ATT jag nattar, eftersom vi vill få bort det där "vem ska natta?", vi vill få det till att det inte spelar nån roll vem som nattar och så. (Min dotter sover ju i samma rum och jag vill ju kunna natta henne utan att min sambos barn ligger och gråter hysteriskt). 

Kan ni inte natta tillsammans under den första tiden?

Bara en tanke :)
  • Kastrullresan

Jag tror att det är dina/era förväntningar och förhoppningar att ni ska vara en riktig kärnfamilj med fullt ut delat ansvar som ställer till det för er. Istället har ni hamnat i en situation som inte känns bra åtminstone inte för dig.

Jag har levt i styvfamilj i snart 20 år. Nu är alla barnen vuxna och utflyttade men den yngsta var bara 2 år när vi träffades. Vi har aldrig haft ambitionen att försöka se oss som en enda familj. Vi har varit familj i olika konstellationer under åren. De biologiska föräldrarna har tagit allt primäransvar för sina barn. Bonusföräldern har tagit det ansvar som känts bra. Vad som känts bra har varierat under olika perioder och med olika barn.

Om du vill fortsätta i denna relation är mitt råd till dig att släppa förväntan på att ni ska kunna fungera som en kärnfamilj, åtminstone just nu. Dela upp er där ni har problem idag och gläds istället åt de delar där ni kan fungera som en familj utan att känna krav och press. Försök att utgå från det som fungerar och behåll det och ändra på det som inte fungerar.

Tänk också att om du tycker att det är jobbigt, hur ska då inte barnen känna sig i denna situation. De har ju faktiskt inget val alls mer än att försöka protestera.

• whitestar

Vi gjorde det väldigt enkelt för oss när jag träffade min man och sen när jag skulle bo ihop med han o hans barn. Han tog huvudansvaret när han var hemma, men jag kunde ta över då han eventuellt behövde jobba el om han var borta av nån anledning.nattningen skötte vi tillsammans i början. Sen så bestämde vi ju båda två när det gällde saker i hushållet eftersom det även var mitt hem och hushåll. Dock var det oftast jag som fick kliva upp eftersom jag är lättväckt och min man sover som en klubbad säl typ.

• BioBonus

Du har fått många bra svar i tråden! Släpp på era "måsten" och hur du/ni tror att en familj måste fungera för att vara lycklig och fungera.

Natta barnen tillsammans - gör det till en mysig stund för er alla istället för en kamp, gör utflykter tillsammans men låt barnen välja sin egen förälder om de vill gosa, mysa, prata.

Ha inte så bråttom - ni kommer hitta formen för er familj och hur den än blir så kommer den vara helt rätt för er. Och det är väldigt få som älskar andras barn lika mycket som sina egna. Och det är inte bara helt ok, utan också helt naturligt. 

En nyfamij fungerar väldigt sällan som en kärnfamilj. Också helt naturligt. Man är två enheter som emellanåt, med tiden oftare och oftare, är en enhet. Men trots att vi levt i vår nyfamilj i en herrans massa år nu så är det självklart att jag har ett närmare band till mina egna barn än till makens. Det är oftare mig de vänder sig till om det är problem eller de är ledsna. Därmed inte sagt att min man inte finns där för dem om de vänder sig till honom, men det är liksom ingen katastrof om våra barn väljer respektive förälder. Vi har närmare band till varandra, liksom han har det till sin dotter. Det är inget som jag tar illa upp för.

• Anonym (-)

Tack för alla fina råd. Jag ska verkligen ta till mig det ni alla har sagt. Jag ska släppa på den här förväntan att vi ska bli "en familj" och tänka att det säkert löser sig med tiden. Det är nog bra för mig också att få släppa lite på den här stressen över att "jag måste skapa en relation med barnen nu, nu, nu" och istället fokusera på mig själv och mitt eget barn eftersom jag också är nära på att gå in i väggen. Min sambo får nog sköta det mesta kring sina barn så sköter jag det mesta kring mitt eget barn. Jag har inte ork till att stånga mig blodig bara för att vi måste ha så brottom med att få till den här familjen. Nej, fokus på mig själv och mitt eget barn i första hand så får resten lösa sig med tiden.

• ungbrunett

Du ansvarar för ditt barn och han för sina. Du nattar ditt barn, han nattar sina. Varför måste ni leka familj? Alla vet väl vem som är deras förälder och vem som inte är det? Hur gamla är barnen? Ni kan äta middagar tillsammans och åka på aktiviteter tillsammans om ni vill, men varför trycka ihop er till något som ni inte är? Ta det som det kommer, tänker jag. Varför känner du press på att prestera och vara perfekt och glad och mammig samtidigt? Har han uttryckt att det är så han vill ha det? Jag säger som de flesta andra här, prata med honom. Ni är inte en kärnfamilj och ska inte behöva låtsas vara något sådant. Varifrån kommer förväntningarna? Tror du barnen far illa av att ni inte delar lika på allt ansvar kring dem? Det tror inte jag. Sorry för snurrigt svar, men försök att sänka din press på dig själv. Ingenting kan vara perfekt hela tiden. Det enda som kommer hända av att du försöker få det perfekt är att du, som du säger, går in i väggen typ. Ta hand om dig i första hand. Barn vet vilka deras föräldrar är och förväntar sig högst troligt inte en mammaroll från dig. Ni kan på sikt få en bra vardag tror jag, trots att ni är som två familjer i en :) Ta hand om dig själv, det är det absolut viktigaste. Inget blir bättre av att du kör slut på dig själv.

• seriösanvändare

Håller med ovanstående, du / ni har alldeles för höga krav på er själva. Man blir inte "en familj" bara sådär, och ni måste acceptera att ni aldrig kan bli en kärnfamilj. Detta är en styvfamilj och de fungerar ofta annorlunda. Särskilt när några av barnen bara bor där varannan vecka.

Ni kan fortfarande få en bra relation, men låt det ta tid och låt det inte bli påtvingat. Han sköter sina barn och du sköter ditt. Sen gör ni saker tillsammans, hjälper varandra osv - stegvis. Ät tillsammans, hitta på aktiviteter både tillsammans och var för sig, det gör ju även biologiska familjer? De flesta familjer gör inte allt tillsammans.

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Gung Ho
    Anonym (-) skrev 2016-04-11 11:20:03 följande:

Jag lever i en bonusfamilj sedan en kort tid tillbaka. 
    Jag har en dotter på heltid och min sambo har två barn varannan vecka.

Jag och min sambo trivs väldigt bra tillsammans, vi har ett fint förhållande och älskar varandra väldigt mycket. Det enda vi bråkar om är barnen (som dock är ett problem).. Vi har bråkat mycket och haft svårt att få ihop en vi-känsla i våran nya familj. Vi är båda så vana att våra liv endast handlar om våra respektive barn så att det har blivit så att vi lever som "två familjer under samma tak".  Jag vet inte hur man ska tänka, resonera, känna, göra, behandla barnen riktigt. Min dotter är ju mitt liv och hans barn är hans liv. Vi kommer ju aldrig att älska varandras barn på samma sätt som man älskar sitt eget. Jag är inte heller en sådan person som ger närhet till vem som helst (jag känner mig obekväm med att ge hans barn närhet tex). Och jag vet inte hur jag ska bete mig? Vilken roll jag ska ha? Hur mycket jag ska göra för dem? Och konkret hur jag ska bete mig? 

Jag har ångest hela tiden, jag har press på mig att jag måste "anstränga mig" så fort dem kommer. Att jag måste "spela glad" när de kommer fast än jag känner att det känns jobbigt. Jag har så mycket krav på mig själv att jag nu nästan har gett upp. Jag är sååå trött... Jag sover och sover men blir aldrig pigg. Jag är nästan konstant irriterad när dem är här. Jag stör mig på allt de gör. Jag stör mig när de klänger på sin pappa hela tiden (dom är väldigt klängiga), jag blir irriterad när de väcker oss på helgen (min dotter har lärt sig att se på tv en stund själv), jag blir irriterad när de trotsar, bråkar osv. Jag vet inte vad jag ska göra eller vad det bottnar i. Det är inte så ofta som jag känner "åh, vad roligt att dom ska komma", utan jag känner bara ångest och en massa krav på att jag måste vara pigg, glad, pedagogisk, ge närhet(fast jag blir obekväm), gruvar för nattningen (eftersom ett av barnen gråter hysteriskt efter sin pappa. Då känner jag hopplöshet..Varför ska jag natta när barnet inte vill?).

Jag tror att jag är påväg att bli utbränd. (Jag har studerat på heltid i flera år nu samtidigt som jag har varit ensamstående under alla år. Och sedan har jag alltid haft höga krav på mig själv när det gäller allt - från att vara en perfekt mamma till att få höga betyg i skolan till att vara duktig på jobbet). Jag känner att jag inte riktigt har samma ork som tidigare. I början kunde jag anstränga mig mer med min sambos barn. Jag orkade spela glad, jag orkade natta (trots hysteriska barn), jag orkade ge dem lite extra av mig själv. Men nu orkar jag inte längre. Jag är så trött och slut och samtidigt går jag runt med en kraftig ångest hela tiden. Jag känner ångest och dåligt samvete över hur jag känner, och jag har ångest mot min son som får mindre tid och uppmärksamhet av mig när dem är här. 

Vad ska jag göra? Hur ska man bete sig som en bonusförälder? Hur gör ni andra som lever i en bonusfamilj? Hur tänker ni, hur känner ni? Går ni runt med ångest och dåligt samvete mot era egna barn? Hur resonerar ni? 

Jag och min fru har var sitt barn sedan tidigare. De är 8 och 9 år gamla och har nu bott tillsammans drygt två år..

Jag tror mycket det beror på hur generellt barnkär man är, samt vad man tycker om närhet. Har en fantastisk relation med min bonusdotter.. Kan inte riktigt känna hur vår relation skulle vara fundamentalt annorlunda om hon var min riktiga dotter.

Kanske kan du arbeta med dig själv och förändras vad gäller närhet. Jag var för ca 5 år sedan mer reserverad och 'privat', men har ändrat mig mycket sista åren. Annars kanske bonusfamilj inte är något för dig?
Svar på tråden Bonusfamilj - behöver råd