Inlägg från: Tiiiiger |Visa alla inlägg
  • Tiiiiger

Är du med i facket?

Ojojoj, det är skrämmande att se hur lite människor vet om facket och den stora orsaken till VARFÖR facket finns. Att resonera med att: ?Jag har aldrig behövt hjälp från facket, så jag tycker att de inte fyller någon som helst funktion? eller: ?Jag är bara med i a-kassan, det räcker?. Ja men låt oss göra som såhär, vi alla går ur facket och ser vart det leder? Intressant? Då kan vi backa tillbaka till början av 1900-talet där vi sålde ut oss själva, knappt överlevde på den lilla lön vi fick, och så fort vi blev mindre arbetsförmögna så blir vi utsparkade. Vill du ha det såhär? Nu kanske du är frisk och stark, men om fem, tio år? När kroppen inte orkar mer, ja men då slänger vi ut dig på gatan så får du klara dig själv. FACKET är till för oss arbetare, de ser framförallt till att företagen följer lagar och avtal, för vem ska annars göra detta? Den enskilde människan? Du ensam mot ditt företag? Lycka till! Och löneförhöjning vart år? Tror ni verkligen att företagen vill höja era löner? Vid årets avtalsrörelse så kontrade företagen med att höja lönerna med 0 %, likaså förra avtalsrörelsen.  Löner är en stor kostnad för företag, och när de ?bara? går plus med fyra miljarder så har de verkligen inte råd att höja din lön. Ju mer du får i lön, desto mindre till företagen.

Och sedan att trycka på att facket inte är starka är pinsamt, ju fler som går ur, desto svagare fack, ganska logiskt, eller hur? Ökar anslutningen så ökar trycket mot företagen, och vi kan ställa större krav. Samtidigt så är inte facket emot företagen, vi skall samarbeta, och skapa en välmående befolkning, minska sjukfrånvaron, minska skador osv. För vi skall vara ett, i samarbete för en bättre tid. VI arbetare är facket, och tillsammans har vi förändrat Sverige till det bättre, och det skall vi fortsätta med; från var och en efter förmåga, till var och en efter behov.

• Tiiiiger

Vad härligt med diskussioner, och jag ser fram emot att besvara en del av det som redan skrivits när jag har lite mer tid över. Men kan besvara en sak, nej, vi kan inte bara leva på gamla meriter av det som skett, men man måste förstå helheten, både historiskt, politiskt och hur vi arbetar idag för att komma till sans, vi jobbar stenhårt med att upprätthålla lagar och avtal. Ex, M kunde lätt plocka bort lagar såsom MBL, LAS osv, när de satt vid makten (kan fortfarande om fler håller med den såsom SD?), men istället valde de att höja a-kasseavgiften 06/07 och sänka ersättningen med, vad var det? 50:- i månaden? (Vi slår där det skadar mest, och skyller på facket, ungefär.)

Alla behöver inte hjälp av facket, just nu, eller ens någonsin. Facket gynnar mest oss hårt arbetande "på golvet". Någon skrev att om man inte var nöjd på sitt arbete så kan man ju sluta. Varför inte få bukt med problemen istället, finna hjälpmedel så att man inte behöver lyfta den där säcken på 35 kilo femton ggr på en dag. Varför inte hjälpas åt för en bättre arbetsmiljö?

Kort svar men engagerar mig mer när tid finnes.

Svar på tråden Är du med i facket?