Är du med i facket?
Nej absolut inte. Ser inget värde alls i det för egen del.
Nej absolut inte. Ser inget värde alls i det för egen del.
Skulle aldrig drömma om att skriva under ovanstående.
Jag (som arbetar inom lön/HR) är mycket väl medveten om att många av de förmåner och försäkringar vi har är kollektivavtalade. Tex. de försäkringar som AFA administrerar, våra tjänstepensioner osv.
Men jag har arbetat både på arbetsplatser MED kollektivavtal och arbetsplatser UTAN och tro det eller ej men bara det faktum att man inte är kollektivansluten betyder inte att villkoren är usla. Snarare har man tagit sikte på de kollektivavtal som råder i branschen i övrigt och hottat upp dessa ännu mer. Så nej, det fanns inte kollektivavtalad tjänstepension där jag jobbade förut. Men den lösningen som fanns var ännu bättre. Och nej man fick inte 25 dagars lagstadgad semester utan alla hade minst 30 dagar.
Och det finns massor av lagar som styr vårt arbetsliv som arbetsgivaren ska följa och förhålla sig till ändå. Såsom arbetstidslagen, LAS, lag om föräldraförsäkring, semesterlagen mfl. De gäller även om man inte har kollektivavtal.
Du har också en grundregel som säger att kollektivavtal inte får försämra för individen. Men tex inom det kommunala avtalet så ska föräldraledigheter sökas senast 3 mån innan, medan lagen säger 2 mån. Är inte det att försämra?
Så trots det goda kan jag inte vara odelat positiv till hela fackförbunds-kollektivavtalsgrejen.
Jag känner inte heller att det finns något "fackförbund för mig". De jag stött på har inte riktigt haft hela bilden utan bara gått på i sakfrågor och om de där har fått fel (dvs de var fel ute från början) så går de på rena formalia för att få rätt.
Vaddå "finns inget fackförbund för mig"? Man går med i det fackförbund vars kollektivavtal man är anställd under, punkt. Har företaget inget kollektivavtal skall man verkligen kolla upp att de betalar in försäkringar, pension osv.
Men kan ändå inte förstå varför ett seriöst företag väljer att inte teckna avtal. Du som ändå säger dig kunna sånt här borde ju veta att avtalet bara sätter lägsta nivåerna, finns inget som hindrar dem från att erbjuda sina anställda bättre villkor än avtalet säger.