• Anonym (Uppgiven)

Pappan vägrar skriva på

Hej, hittar bara gamla trådar i ämnet, därför jag startar en ny. Någon som kanske precis gått igenom samma sak?

Pappan till mina barn ville att jag fixade pass till yngsta för det gått ut, jag bokade tid och skickade fullmakt. Han hade missat ort och datum så jag skickade nya och påpekar detta. Har inte fått tillbaka papper än ( flera månader ).

Nu har jag skickat nya för en månad sen, skrev att äldsta behöver id-kort, bankkonto för kommande CSN och yngsta behöver pass. Inget svar.

Finns det något sätt för mig att ordna med detta själv? Han har jävlats med mig sedan dag ett vi separerade, hade kontaktförbud 6 månader tex. Skickade ofta nedlåtande sms om vilken dålig mamma jag är som inte gör saker med barnen, "för våra barn gillar också att resa, som alla andra".

Nu har jag fått ekonomi som tillåter en resa i sommar men då får jag ingen respons ????

Jag vill att min dotter har eget konto som andra i hennes ålder (16), det är lättare att hon får sitt CSN direkt på det och vill folk ge pengar så kan de lät föra över. ID får kon gratis om hon öppnar ett.. Äldsta har förvisso giltigt pass men behöver ett plastkort att ha med på aktiviteter minst 1 gång/vecka där id är obligatoriskt. Papperspasset är för ömtåligt.

Yngstas pass har gått ut som sagt, och just nu rekommenderar de ju att man har det även på en resa till Danmark tex. Vi hade planerat en europaresa däremot.

Jag ska beställa tid på biblioteket för juridisk rådgivning men finns det inget billigare alternativ än att gå via tingsrätten, vet någon? Sist jag försökte få ensam vårdnad gav tingsrätten honom 3 veckor att visa att han kunde samarbeta med mig på, eftersom han skötte sig exemplariskt så blev det fortsatt gemensam vårdnad och kalaset kostade mig 50.000.. Jag har inte råd med det igen..

• Svar på tråden Pappan vägrar skriva på
  • Anonym (Uppgiven)

Jag har ingenting emot gemensam vårdnad, om allt funkar kan jag bortse från vad han gör/säger mot/till mig.. Jag är inte ute efter hans huvud, jag är gift och lycklig ? I tingsrätten valde de mitt umgängesförslag eftersom det gav honom mer tid med barnen än vad hans advokats förslag gjorde.

Med det ville jag bara påvisa att jag inte är ute efter att jävlas, bara få livet att flyta på för alla. Jag är ingen sån morsa som förbjuder hit och dit eller ville ha egen vårdnad för att han är en skitstövel ?

Snövits: ja det är det enda alternativet jag också ser tyvärr.. Jag ska boka rådgivning för att se om jag måste ha en advokat då i så fall, kostade mig som sagt en del sist ????

• Anonym (Tyvärr)

Tyvärr finns inget mer du kan göra då. Men om du har ensam vårdnad så behöver du inte pappans godkännande. Och pappan har fortfarande umgängesrätt med barnen.

• Anonym (Peter)

Hur förklarar han för barnen att han inte skriver på? De är ju så pass stora att de måste märka det själva, och du ska ju trots allt inte behöva ljuga för hans skull.

• Anonym (Uppgiven)

Försöker att inte prata för mycket om sånt med dom, det är ju inte deras sak att vi inte kommer överens. Men ja, de märker. 16 åringen vill själv ha id och ett konto, jag säger att jag måste skicka papper för pappa måste skriva på men att det är en bra idé. Men hon får inget tillbaka sen.

• Anonym (Z)

Hur är hans familj?

Är de vettiga kan du kanske prata med dem och be dem om hjälp. Om de pratat vett med honom och förklarar att han bara straffar sina barn kan det kanske hjälpa?

• Birgitta02

Just det där var orsaken till att jag sökte enskild vårdnad. Och fick det utan problem. Rädslan att bli stämd gjorde att pappan skrev på enskild vårdnad så jag behövde inte ens ta det till domstol.

När myndighetspapper, pass, skolgång försenas bara för att människan inte skriver på, är verkligen en orsak till att få enskild vårdnad. Det var det för mig i alla fall.

• Anonym (Uppgiven)

Han har bara sin mamma och hon är på barnens sida till han kommer med argument, då "är hon på hans sida". Oavsett. Hans återkommande argument för att inte tillmötesgå mig är att jag var otrogen mot honom, det är ej sant, men skulle det ha betydelse för att skriva på om pass/id? Tydligen tycker de det. Ett annat favoritargument är att jag har sparat sms och ibland spelat in hans samtal. Ja det har jag. Jag har haft nytta av detta då han hotat mej, åklagaren utfärdade kontaktförbud pga och med hjälp av detta. Jag gör det dock inte längre då det tar för mycket energi och det har varit "lugnt" några månader.

Han har barnen varannan helg och varannan storhelg. Han har rätt till 4 veckors umgänge varje sommar men har aldrig valt det, utom när det passar ihop med att han kan jävlas med mig, då ska detta diskuteras och krävas trots specifika datum i tingsrättens dom ska följas... det för att vi båda ska kunna planera våra somrar, kunna planera att åka bort och trixa med jobbet.

Han hånskrattade bara mig i ansiktet hela förhandlingarna, hans advokat fick säga 5ill honom många gånger. Han ansåg att han vann när jag inte fick ensam vårdnad, jag ansåg att jag vann om han nu kunde samarbeta kring barnen.. Men nu funkar det inte som sagt.

Finns saker till skolan han ej kan skriva på heller, de tillfällena är han inte i stan eller ute och super så han inte hinner skriva på i tid. Då skriver jag under ensam och hoppas skolan inte undrar över hans saknade underskrift. Hittills har det gått men funkar inte på bank eller polis.

• Nenne666

Usch jag lider med dig. Men säg att du vill möta honom på familjerätten där han har en möjlighet att avskriva sig vårdnaden. Med tanke på att han sätter käppar i hjulet för barnen så kanske han antar det erbjudandet smärtfritt. Tala tydligt om för honom hur barnen blir lidande och att han hämmar dem i deras utveckling.

Svar på tråden Pappan vägrar skriva på