• Anonym (Uppgiven)

Pappan vägrar skriva på

Hej, hittar bara gamla trådar i ämnet, därför jag startar en ny. Någon som kanske precis gått igenom samma sak?

Pappan till mina barn ville att jag fixade pass till yngsta för det gått ut, jag bokade tid och skickade fullmakt. Han hade missat ort och datum så jag skickade nya och påpekar detta. Har inte fått tillbaka papper än ( flera månader ).

Nu har jag skickat nya för en månad sen, skrev att äldsta behöver id-kort, bankkonto för kommande CSN och yngsta behöver pass. Inget svar.

Finns det något sätt för mig att ordna med detta själv? Han har jävlats med mig sedan dag ett vi separerade, hade kontaktförbud 6 månader tex. Skickade ofta nedlåtande sms om vilken dålig mamma jag är som inte gör saker med barnen, "för våra barn gillar också att resa, som alla andra".

Nu har jag fått ekonomi som tillåter en resa i sommar men då får jag ingen respons ????

Jag vill att min dotter har eget konto som andra i hennes ålder (16), det är lättare att hon får sitt CSN direkt på det och vill folk ge pengar så kan de lät föra över. ID får kon gratis om hon öppnar ett.. Äldsta har förvisso giltigt pass men behöver ett plastkort att ha med på aktiviteter minst 1 gång/vecka där id är obligatoriskt. Papperspasset är för ömtåligt.

Yngstas pass har gått ut som sagt, och just nu rekommenderar de ju att man har det även på en resa till Danmark tex. Vi hade planerat en europaresa däremot.

Jag ska beställa tid på biblioteket för juridisk rådgivning men finns det inget billigare alternativ än att gå via tingsrätten, vet någon? Sist jag försökte få ensam vårdnad gav tingsrätten honom 3 veckor att visa att han kunde samarbeta med mig på, eftersom han skötte sig exemplariskt så blev det fortsatt gemensam vårdnad och kalaset kostade mig 50.000.. Jag har inte råd med det igen..

• Svar på tråden Pappan vägrar skriva på
  • Anonym (Hmmm..)

Är ni överens om att du ska ha barnen de dagar du planerar att åka utomlands? Vad handlar det om när han nekar barnet bankkort? Ger ni egna pengar som barnet använder separat hos er?

• FrökenKanSjälv

Visst är det tröttsamt när en förälder inte klarar av att se till barnets behov utan sätter sin egen agenda först!

Om man verkligen inte vill stämma för egen vårdnad så får man försöka arbeta runt problemet. Ett sätt att skaffa leg utan påskrift från vårdnadshavare är körkort för eu-moppe. Det kostar mer och kräver en del ansträngning från tonåringen men man får sitt leg. När det gäller bankkort så kan du öppna ett konto med kort i ditt eget namn som du låter tonåringen använda.

Passet är det svåraste. Med tanke på barnens ålder skulle jag faktiskt vara ärlig. Visa att du skickar blanketter till pappan och att han inte skickar tillbaka. Eller boka en tid på polisen tillsammans med pappan för passet och ta med dig barnen. Då ser barnet att du försöker. Sedan får man helt enkelt bita i det sura äpplet och semestra i Sverige tills barnen fyller 18.

• BioBonus
    Anonym (Uppgiven) skrev 2016-04-12 18:38:26 följande:

Han har barnen varannan helg och varannan storhelg. Han har rätt till 4 veckors umgänge varje sommar men har aldrig valt det, utom när det passar ihop med att han kan jävlas med mig, då ska detta diskuteras och krävas trots specifika datum i tingsrättens dom ska följas... det för att vi båda ska kunna planera våra somrar, kunna planera att åka bort och trixa med jobbet.

Jag skulle faktiskt involvera det äldsta barnet. Skicka med papprerna inför helgumgänget och säga - ge dem till pappa och be att han skriver under.
  • Birgitta02
    BioBonus skrev 2016-04-13 11:04:42 följande:
    Jag skulle faktiskt involvera det äldsta barnet. Skicka med papprerna inför helgumgänget och säga - ge dem till pappa och be att han skriver under.
    Både bra och dåligt. Det är svårt för pappa att säga nej då. Dåligt är det för att man då involverar barnen.

• BioBonus
    Birgitta02 skrev 2016-04-13 15:29:45 följande:
    Både bra och dåligt. Det är svårt för pappa att säga nej då. Dåligt är det för att man då involverar barnen.
    Absolut, men en sextonåring förstår ändå. 
  • Birgitta02
    BioBonus skrev 2016-04-13 15:36:10 följande:
    Absolut, men en sextonåring förstår ändå. 
    Håller med. Är lite dubbel där.
  • FrökenKanSjälv
    Birgitta02 skrev 2016-04-13 15:29:45 följande:

Med tanke på barnens ålder så tycker jag att det är okej att involvera barnen. De vill förmodligen väldigt gärna åka på utlandssemester och är nog beredda att be pappan skriva på för pass.

Han skjuter ju faktiskt sig själv i foten när han vägrar skriva på för bankkonton och leg. Tonåringar brukar inte vara nådiga i sin kritik över föräldrars tillkortakommanden och ts barn är gamla nog att själva välja bort umgänge med sin pappa den dag de fått nog av hans beteende.
  • FrökenKanSjälv
    nevermind skrev 2016-04-13 16:47:46 följande:

Ring familjeenheten och fråga väl?

På vilket sätt hjälper det? De har inga befogenheter att tvinga pappan att skriva på. Det enda de kan göra är att (om pappan behagar gå dit) informera honom om att det är bra för barnen att få åka på semester, vilket han redan vet och uppenbarligen skiter i.
  • Anonym (Uppgiven)

Nej han kommer inte acceptera något via familjerätten, nu ska man inte måla fan på väggen, men jag känner den här mannen alltför väl. Han skulle börja hota mig igen "för att jag försöker ta hans barn ifrån honom". Han blev helt galen för att soc ringt mig och informerat om ett brott han begått, men det är standard när man har barn ihop. Återigen försökte jag svartmåla honom och "ta" barnen. Jag vet inte hur många gånger och hur många olika personer som försökt förklara att vårdnad och umgänge inte är det samma, och att som det är nu så engagerar han sig inte i vårdnadsfrågorna ändå.

Min dotter vill ha ett konto, hittills har jag inte haft ekonomi att ge dem fickpengar, men jag har varsitt sparkonto till dem. Endast jag sätter in pengar varje månad och har gett om de vill gå på bio och liknande, pappan bidrog med 2 kr och en vicks halstablett till äldsta dotterns sparande när hon var 3 år. Jag har nu möjlighet att låta min dotter förfoga över sitt CSN som hon börjar få i höst och visst, hon kan få det kontant i handen men tänker dels att hon lär sig lite av att få lära sig sköta ett konto och dels att det är så smidigt. Jag kan öppna ett konto i mitt namn, men man skulle få ett id på köpet, det var också lite av grejen.

Skaffa moppekort vill hon inte. Egentligen är inte id-kortet nödvändigt, hon har ju pass.. Men som jag nämnde så har hon en väldigt bra aktivitet minst en gång i veckan där leg är obligatoriskt och ett papperspass är verkligen inte ultimat där, ledarna har påpekat det.

Vi får välja sommarveckor vartannat år, han har aldrig valt utan kommer mitt i sommaren, ibland!, och kräver tid. Det var detta vi ville slippa genom att sätta senast datum för att anmäla till den andra föräldern vilka veckor man vill ha. Han är en sån som lovar att han kan ta dem om jag skulle opereras, gå ut osv, inga problem heter det. När dagen kom så kom inte han. Aldrig någonsin. Nu var det förr när vi var ett par, men det är anledningen till att vi båda måste anmäla i tid till varandra, för att man verkligen ska kunna vara säker på att man har/inte har barnen. Svar på frågan: nej, jag är väldigt flexibel i sommar, skulle han välja veckor i år (senast imorgon) så skulle jag välja andra. Jag vill som sagt att de ska vilja träffa honom.

Jag är också osäker på om det är rätt... Jag har skrivit ut papper och lagt i kuvert, satt info på så han vet vad det gäller och vad jag vill och sedan skickat med barnen. Jag har inte lovat dem någon resa för jag hade starka misstankar om att detta problem skulle uppstå. Farmor har dock informerat barnen om vad det är för papper, nu frågar de varför och jag har nämnt att vi kanske kan åka nånstans i sommar men vi får se om vi får ett pass först. Taskigt, ja.. att låta dem bli besvikna för att pappa inte skriver på, samtidigt så är det ju verkligheten! Och hur ska jag kunna ljuga om de pappren på trovärdigt sätt för en 16 åring? Hon har ju fått se dem av farmor..

• Anonym (Peter)

Jag tycker inte det är fel att låta barnen ta med papprena för påskrift.
    Han behöver bli medveten om att det är barnen han förstör för, inte dig, och växa upp.

• Anonym (Uppgiven)

Tack :)

Jag känner att jag måste stöta och blöta alla mina handlingar innan, för tänker jag inte noga igenom hur jag ska säga något, när och var.. Då är det krig igen. Så tröttsamt att en människa ska få fortsätta styra och trycka ner en, när det var anledningen till att man tillslut gick. Hjälper inte att tänka "bara 9 av 18 år kvar!" Hahaha

Fast jag har försökt det med :)

• BioBonus

Varför lägger sig farmor i? Hon ska väl ge f*n i att öppna brev som inte är adresserade till henne? 

Jag tycker du gör rätt när det gäller sextonåringen. Det är inte du som ska förklara hans beteende för henne/honom utan han själv. Han får själv stå till svars för varför han inte tillåter ett konto. 

Svar på tråden Pappan vägrar skriva på