• nnnnnnnn

    Baka utan ägg

    Behöver baktips!


    Jag tycker att det är svårt att hitta recept som blir bra, så jag vill gärna att du själv provbakat receptet och blivit nöjd med resultatet.

    Riktigt glad blir jag om du kopierar in receptet istället för att länka, men hellre länkar än inget svar.

    Helst skulle jag vilja utöka bakningen då jag inte har recept på mjuka kakor utan ägg som blir bra. Har försökt att ersätta med NoEgg, men det blir inte alls som originalet.
    Även tårtbotten till prinsesstårta eller liknande tas tacksamt emot. Har testat en från ICA, gjord på rismjöl och den blev lite speciell i konsistensen.

    Allergier: Ägg + soja.
    Gärna mjölkfritt med, men där känner jag att jag kan improvisera själv och få bra resultat, så det är inget krav!


    Tusen tack på förhand

  • Svar på tråden Baka utan ägg
  • Ellie

    Jag har ett recept på äggfri sockerkaka som jag aldrig provat som sockerkaka, men brukar använda till tårtbotten. Jag är nöjd och tycker det blir gott, men du får prova själv :)
    Jag har hittat receptet i någon blogg, men kommer tyvärr inte ihåg vilken.


    INGREDIENSER


    4 dl 


    vetemjöl


    3 dl 


    socker


    3 tsk 


    bakbulver


    2 tsk 


    vaniljsocker


    50 gram 


    smör eller margarin


    2,5 dl 


    mjölk


    1 msk 


    pressad apelsinsaft


    äggfritt ströbröd el kokos till formen


      En sockerkaka utan ägg, har även gjort den till tårtbotten men då tagit 1 1/2 satts.

    GÖR SÅ HÄR
    1. Blanda vetemjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en skål.
    2. Smält matfettet.
    3. Rör ner matfettet, mjölken och apelsinsaft i mjölblandningen. Rör så att allt blir ordentligt blandat.
    4. Häll smeten i en väl smord och bröad form som rymmer 1.5 liter
    5. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 200 gr ca 45 min Låt den stå kvar i formen en stund innan den stjälps upp.


    (Något längre gräddningstid för 1,5 sats till tårtbotten - kanske omkring 1 timma)

    KOMMENTARER


    Kommentera

    Går superfint att även göra glutenfri, byt bara ut vetemjöl mot 2dl glutenfritt mjöl och 2dl majzenastärkelse, jättebara recept, tummar upp!


    sju.sorters.kakor 8 dagar sedan


    Jag hällde upp smeten i muffinsformar, gräddade i 15 min, 200 grader. Blev perfekt! Valmöjligheterna ökar också, banan, blåbär, hallon - mums!


    Nattis mamma 1 månad sedan


    _Hade i saffran, blev en god mjuk saffranskaka


    annipa 5 månader sedan


    Jag bytte ut apelsinsaften mot 1 msk kanel och 1.5 msk kardemumma. Blev supergod!


    mariazach 2 år sedan


    Perfekt till min äggallergiska dotter! Jag bytte ut apelsinsaften mot 4 msk kakao och fick en mumsig chokladkaka :)


    Lilla tjejen 2 år sedan

  • flygrl

    Antar du redan e bekant med maränger gjorda på kikärts spad. Hörde om det första gången i radio programmet Meny (P1). Har inte själv testat men däremot smakat på dom hos en polare och tyckte det va gott. Tydligen kan man använda kikärts spad som äggersättning även i annat. Våfflor tex.

    Jennys recept på maränger på kikärtsspad

    30 små maränger eller 2 tårtbottnar

    Spadet av 1 burk förkokta kikärtor, à 400 g
    1 1/2 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 tsk citronsaft

    Det här låter inte klokt. Men det gör det ju bara ännu roligare att det funkar så bra. Spadet i en burk förkokta kikärtor, det som man i nio fall av tio bara häller ut, blir ihop med lite socker till helt perfekta, äggfria maränger. Det är till och med enklare att vispa än äggvita. Receptet tillskrivs den amerikanske veganbloggaren Goose Wohlt, som även använder kikärtsspad som äggersättning i bland annat våfflor.

    Sätt ugnen på 100 grader. Vispa spadet till ett hårt fluff. Blanda socker och vaniljsocker och häll ner långsamt, under fortsatt vispning. Pressa i citronsaften. Smeten går givetvis även att smaksätta med exempelvis choklad, lakritspulver, torkade bär eller annat efter tycke och smak. Vispa tills att bunken går att vända upp och ner. Bred eller klicka ut maränger, strö på eventuell dekoration och grädda 60 minuter. Låt därefter marängerna stå kvar i ugnen på eftervärme 30?60 minuter, tills de torkat till önskad grad. Tänk på att tiden kan variera en hel del från ugn till ugn.

    Länk:

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6337689

  • nnnnnnnn
    flygrl skrev 2016-04-13 09:23:42 följande:

    Antar du redan e bekant med maränger gjorda på kikärts spad. Hörde om det första gången i radio programmet Meny (P1). Har inte själv testat men däremot smakat på dom hos en polare och tyckte det va gott. Tydligen kan man använda kikärts spad som äggersättning även i annat. Våfflor tex.

    Jennys recept på maränger på kikärtsspad

    30 små maränger eller 2 tårtbottnar

    Spadet av 1 burk förkokta kikärtor, à 400 g
    1 1/2 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 tsk citronsaft

    Det här låter inte klokt. Men det gör det ju bara ännu roligare att det funkar så bra. Spadet i en burk förkokta kikärtor, det som man i nio fall av tio bara häller ut, blir ihop med lite socker till helt perfekta, äggfria maränger. Det är till och med enklare att vispa än äggvita. Receptet tillskrivs den amerikanske veganbloggaren Goose Wohlt, som även använder kikärtsspad som äggersättning i bland annat våfflor.

    Sätt ugnen på 100 grader. Vispa spadet till ett hårt fluff. Blanda socker och vaniljsocker och häll ner långsamt, under fortsatt vispning. Pressa i citronsaften. Smeten går givetvis även att smaksätta med exempelvis choklad, lakritspulver, torkade bär eller annat efter tycke och smak. Vispa tills att bunken går att vända upp och ner. Bred eller klicka ut maränger, strö på eventuell dekoration och grädda 60 minuter. Låt därefter marängerna stå kvar i ugnen på eftervärme 30?60 minuter, tills de torkat till önskad grad. Tänk på att tiden kan variera en hel del från ugn till ugn.

    Länk:

    sverigesradio.se/sida/artikel.aspx&artikel=6337689


    Tackar!


    Jo, jag känner till det och har smakat. Konsistensen är ju bra och maränger smakar inte så mycket, så de var helt klart godkända.

    Har du några fler favoriter?

  • flygrl

    Får lägga till receptet mm e kopierat från sidan jag länkar till längst ner. Men det e väl uppenbart :)

  • flygrl
    nnnnnnnn skrev 2016-04-13 09:25:11 följande:

    Tackar!


    Jo, jag känner till det och har smakat. Konsistensen är ju bra och maränger smakar inte så mycket, så de var helt klart godkända.

    Har du några fler favoriter?


    Ja, antog det inte va nån nyhet för dig. Lite coolt man kan göra goda maränger på kikärts spad. Låter ju lite knasigt. Maränger kan man ju använda i tex. tårtor :)

    Vet inte om jag har några äggfria recept annars men återkommer isf.
  • Fontana

    Jag har ett recept på en Potatistårta:


    Potatistårta


    200 g kokt kall potatis


    200 g smör eller margarin


    4 dl (knappt) vetemjöl


    Fyllning: 3 dl äppelmos eller nyponpuré


    Garnering: 1 ½ dl vispgrädde


    Potatis, mjöl och smör arbetas ihop på bakbordet och delas i tre delar som kavlas ut tilltallriksstora rundlar. Gräddas gulbruna i 200 graders ugnsvärme. När bottnarna har svalnat lägger man fyllningen mellan dem och toppar med den vispade grädden.

    Jag har nog aldrig bakat den själv, men återkom gärna med kommentarer. Eftersom det är en tårtbotten kan man förstås fylla och dekorera den som man vill.

    När jag var barn brukade min mamma baka en chokladkaka, först många år senare såg jag att det var en kaka utan ägg. Jag vet inte om jag har receptet kvar, men här är några varianter som jag hittade på Nätet:

    www.kokaihop.se/recept/chokladkaka-utan-agg

    www.allergimat.com/print.asp&id=94&namn=Chokladkaka%20utan%20%E4gg.

    Sen kan man förstås tänka sig pajer med diverse bär- och fruktfyllningar, det blir ju liksom kakor det också.

    Och Kladdkakor, det är ju så populärt. Men jag säger som jag brukar: Kladdkakor och flytande tvål - det är bara för veklingar.

  • nnnnnnnn

    Ska prova att baka bottnarna, men efterlyser sådant som redan är provbakat, då jag gått på många nitar genom att googla recept och sen blir det inte alls bra.

    Fler som har något gott recept? Allt möjligt till fikabordet är välkommet.

  • Ellie

    Det var ju egentligen mjuka kakor du efterlyste - är det fortfarande så? Annars är ju havreflarn väldigt gott :)

  • Ellie

    Jag har också ett recept på en slags "kex" som man kavlar. Blir mjukare om man inte kavlar så tunt. Kul att göra för barn, och blir väldigt goda (tycker jag).
    Jag brukar göra halv sats för mitt tålamod att kavla är inte så stort :)

    75 g smör
    1 dl socker
    3/4 dl mjölk
    1 tsk bakpulver
    250 g vetemjöl
    1 tsk kardemumma (eller lite kanel eller pepparkakskryddor eller....)

    1. Rör smör och socker vitt.
    2. Sikta ner mjöl, bakpulver och kardemumma.
    3. Arbeta in mjölken.
    4. Kavla ut degen tunt.
    5. Skär ut former (tex bokstäver) med kniv, eller använd pepparkaksformar.
    6. Nagga degen med gaffel.
    7. Lägg på smord plåt och grädda i ugn 250 grader, tills kexen är lätt gyllenfärgade (bara några få minuter).

  • nnnnnnnn
    Ellie skrev 2016-04-13 19:11:58 följande:

    Det var ju egentligen mjuka kakor du efterlyste - är det fortfarande så? Annars är ju havreflarn väldigt gott :)


    Jo, egentligen är mitt problem att mjuka kakor inte blir särskilt bra. Men det är nog bara att gilla läget...
    Sen är ett annat problem att jag helst bakar ägg, soja, mjölk, nöt-fritt. Så alla allergiker i närheten kan äta samma.

    Tack för att du svarade och tack för receptet!

    Men jag brukar baka kanelbullar, chokladbollar, kolakakor eller annan småkaka, någon slags brownie, antingen den som är gjord på svara bönor eller en annan variant som också är väldigt god:

    1 dl strösocker
    1 tsk vaniljsocker
    1 1/2 dl vetemjöl
    3/4 dl kakao
    1 tsk bakpulver
    1/4 tsk salt
    2 dl äppelmos
    1 1/2 dl färska eller frysta blåbär
    (+ olja/matfett, kokosflingor, florsocker)
    Gör så här

    Smörj en ugnsform (ca 20 x 25 cm) noggrant och bröa med t ex kokosflingor.


    Blanda de torra ingredienserna i en bunke.


    Rör ner äppelmoset och blåbären och späd ev med lite vatten till en jämn men tjock smet.


    Häll smeten i formen och grädda ca 18 minuter i 175°.


    Låt svalna och skär upp i bitar. Dekorera med florsocker.

  • nnnnnnnn

    Nu har jag fått väldens bästa tips, så jag delar glatt med mig:
    Gör enligt receptet men ta bort äggen. Ersätt inte med något.

    Låter för enkelt, men nu har jag bakat:
    1) mockarutor/kärleksmums eller vad ni kallar dem - enligt receptet i den lilla rödrutiga "sju sorters kakor", blev aningens smulig men jättegod!
    2) banankaka/banansockerkaka - från samma bok, bara skippade äggen - blev jättebra!
    3) morotskaka - samma bok, samma knep, blev superdupergod! tog bara vanlig glasyr dvs florsocker + vätska (citronjuice idag) då vi även har mjölkproteinallergier att ta hänsyn till.

    Så nu tror jag stenhårt på det knepet!

Svar på tråden Baka utan ägg