Inlägg från: Anonym (söker jobb) |Visa alla inlägg
  • Anonym (söker jobb)

var på arbetsintervju

Anonym (Eva) skrev 2016-04-13 15:40:47 följande:
    Ring gärna om du har vettiga frågor! Sådant som står i annonsen är inte vettiga frågor. Har jag sagt att jag hör av mig när allt är klart, lita på att jag gör det då smile1.gif  
    Kjell2 skrev 2016-04-13 15:56:32 följande:
    Saker som man inte ska fråga:
    Det som står i annonsen
    Det som enkelt går att hitta på hemsidan
    Det som som sas under intervjun
    Saker man borde ha frågat eller sagt under intervjun

Ni som verkar kunna det här: är det negativt att inte ha hört av sig innan intervjun? Är i jobbsökartagen och de jobb jag har sökt har haft såpass bra annonser att jag känt att jag förstått vad själva tjänsten går ut på. Alltså har jag bara skrivit ihop en ansökan och skickat in (efter att ha matchat mot annons, hemsida, osv.).

Däremot så finns det ju massa frågor jag är nyfiken på, typ hur många de är på gruppen, vilka möjligheter det finns att byta tjänst inom företaget (söker långsiktigt på större företag), fler detaljer om vad arbetet går ut på etc. Men dessa tänker jag att jag ställer på en eventuell intervju. Borde jag ringa innan och kolla sådant?
  • Anonym (söker jobb)
    Kjell2 skrev 2016-04-13 17:06:53 följande:
    Jag tycker inte det är negativt att inte ringa innan eller efter. Men här finns det olika åsikter.

Se även mitt inlägg #10 angående frågor. Skulle svaret påverka din ansökan? Om inte, spara till intervjun. Finns det någon tydlig dealbreaker, som gör att jobbet skulle bi totalt ointressant, kan det vara bra att lösa det innan ansökan skickas in.

Tack för svar. Söker inom teknik, FOU-verksamhet.

Det är lite så jag tänker. Hade jag haft barn hade dealbreaker kanske varit mycket affärsresor eller låg möjlighet till flextid,men nu finn sådant inget sådant. Däremot ska jag kanske tänka på om det finns något jag kan fråga som hjälper mig att lyfta fram mig själv, eftersom man alltid gör ett urval av vad man lyfter fram i sitt personliga brev och CV.
Svar på tråden var på arbetsintervju