• Anonym (arbetsintervju)

var på arbetsintervju

Hej! Var på arbetsintervju förra veckan och har lite funderingar?

Varför sitter det en HR-person med under intervjun? Vad kollar dom på?

Fick frågan "söker du andra jobb?" och svarade nej. Vad vill dom ha för svar?

Fick även frågan om det skulle finnas något som skulle göra att jag skulle tacka nej. Vill dom ha något "motkrav"? Jag sa nej och har tänkt i efterhand att dom kanske tror att jag tar vad som helst..

• Svar på tråden var på arbetsintervju
  • Anonym (arbetsintervju)

Jag frågade även hur lång tid rekryteringsprocessen skulle ta men det visste dom inte riktigt då det var så många sökande. Ska jag ringa nästa vecka nån gång och höra? Vad frågar jag då?

• Kjell2

HR har ofta en viss erfarenhet av rekrytering och ingår i beslutsprocessen
    Finns sällan rätt eller fel svar på intervjufrågor. De flesta frågor är till för att bygga en bild av den sökande.
    Om du säger inga krav kan det sen bli knepigt om du tackar nej eller ställe krav senare pga  något som du borde sagt.

Ring efter någon vecka eller två och fråga när du kan förvänta dig någon form av besked.

• Du MÅSTE ange en signatur
    Anonym (arbetsintervju) skrev 2016-04-13 09:58:39 följande:

Jag frågade även hur lång tid rekryteringsprocessen skulle ta men det visste dom inte riktigt då det var så många sökande. Ska jag ringa nästa vecka nån gång och höra? Vad frågar jag då?

"Tjenare! Det var 'Du MÅSTE ange en signatur' här. Jag var på intervju hos dig förra veckan. Jajust det ja. Precis! Hm-hm. Jajjemen!

Du, jag ville bara höra en gång till om ni vet när processen är över, och när ni planerar att sätta den nya personen i jobb?

Är det många som söker jobbet? 

Aha, ok! Jamendåså, jag tackar så mycket och hoppas att vi hörs igen, ha en bra dag!"

Egentligen ringer du inte för att få information, du ringer för att påminna om att du existerar, och att du är taggad på just detta jobbet. Vad du frågar spelar mindre roll så länge det låter som en seriös fråga. Det är genom såna här små åtgärder som ditt cv klättrar uppåt i högen.

Lycka till!

• Anonym (Eva)

Ring inte för ringandets skull, ring om du har något vettigt att fråga. Jag kommer definitivt inte ihåg vem du är efter jag lagt på luren. Ringer du flera gånger per vecka så kommer jag förvisso komma ihåg dig - men inte för något positivt. 

Anonym (Eva) skrev 2016-04-13 14:43:05 följande:

Ring inte för ringandets skull, ring om du har något vettigt att fråga. Jag kommer definitivt inte ihåg vem du är efter jag lagt på luren. Ringer du flera gånger per vecka så kommer jag förvisso komma ihåg dig - men inte för något positivt. 

Kul med avvikande åsikter. Jag antar nu att du jobbar med rekrytering, och jag behöver alltid bli bättre på att söka jobb, så vad anser du vara exempel på vettiga frågor som inte är så genomskinliga?

Jag tror att jag har mest med rekryterare/HR som jobbar med mindre volymer att göra eftersom jag har ett litet speciellt yrke, och de har alltid rått mig att ringa och prata en stund. Det är väl annorlunda när man har med 15 ansökningar att göra istället för 500?

Kan du berätta mer om hur du tänker och hur du jobbar? Hur många ansökningar får du per jobb i snitt tex? Det är intressant det här.

• Anonym (Eva)
    Du MÅSTE ange en signatur skrev 2016-04-13 15:30:45 följande:

Kul med avvikande åsikter. Jag antar nu att du jobbar med rekrytering, och jag behöver alltid bli bättre på att söka jobb, så vad anser du vara exempel på vettiga frågor som inte är så genomskinliga?

Jag tror att jag har mest med rekryterare/HR som jobbar med mindre volymer att göra eftersom jag har ett litet speciellt yrke, och de har alltid rått mig att ringa och prata en stund. Det är väl annorlunda när man har med 15 ansökningar att göra istället för 500?

Kan du berätta mer om hur du tänker och hur du jobbar? Hur många ansökningar får du per jobb i snitt tex? Det är intressant det här.

De som ringer är faktiskt främst de som inte ens ansöker... De tror att det ska fungera att ringa och sälja in sig (alltså att de får komma på intervju genom att inte ansöka utan endast ringa - helst helt utan utbildning och meriter). Det gör det inte. Det är väldigt olika hur många som söker; för en tjänst jag hade ute var det ca 100 sökande, för en annan ca 20. 

Ring gärna om du har vettiga frågor! Sådant som står i annonsen är inte vettiga frågor. Har jag sagt att jag hör av mig när allt är klart, lita på att jag gör det då  

Hur menar du att jag ska berätta mer om hur jag tänker och jobbar? Utveckla vad du menar - utan att kapa ts tråd
  • Kjell2
    Du MÅSTE ange en signatur skrev 2016-04-13 15:30:45 följande:

Saker som man inte ska fråga:
    Det som står i annonsen
    Det som enkelt går att hitta på hemsidan
    Det som som sas under intervjun
    Saker man borde ha frågat eller sagt under intervjun

Det är enklare att hamna underst i högen än överst med frågor efter sista ansökningsdag eller efter intervjun. Ska man ringa så gör det innan ansökans skickas in så att man kan kolla upp saken som är oklart och anpassa ansökan och förbereda intervju.

Jag har rekryterat en hel del och blir mest trött på kandidater när det är uppenbart att de bara ringer för ringandets skull.

Anonym (Eva) skrev 2016-04-13 15:40:47 följande:
    De som ringer är faktiskt främst de som inte ens ansöker... De tror att det ska fungera att ringa och sälja in sig (alltså att de får komma på intervju genom att inte ansöka utan endast ringa - helst helt utan utbildning och meriter). Det gör det inte. Det är väldigt olika hur många som söker; för en tjänst jag hade ute var det ca 100 sökande, för en annan ca 20. 

Ring gärna om du har vettiga frågor! Sådant som står i annonsen är inte vettiga frågor. Har jag sagt att jag hör av mig när allt är klart, lita på att jag gör det då  

Hur menar du att jag ska berätta mer om hur jag tänker och jobbar? Utveckla vad du menar - utan att kapa ts tråd

Jag är mycket nöjd med det svaret, tack så mycket att du tog dig tid. En fråga till bara; vilken bransch/branscher jobbar du mot?

Kjell2 skrev 2016-04-13 15:56:32 följande:
    Det som står i annonsen

Det är enklare att hamna underst i högen än överst med frågor efter sista ansökningsdag eller efter intervjun. Ska man ringa så gör det innan ansökans skickas in så att man kan kolla upp saken som är oklart och anpassa ansökan och förbereda intervju.

Jag har rekryterat en hel del och blir mest trött på kandidater när det är uppenbart att de bara ringer för ringandets skull.

Good stuff! Tack så mycket Kjell2. Samma fråga till dig; vilken bransch jobbar du mot?

Med detta överlåter jag tråden till TS igen och tackar för uppmärksamheten.

• Anonym (söker jobb)
    Anonym (Eva) skrev 2016-04-13 15:40:47 följande:
    Ring gärna om du har vettiga frågor! Sådant som står i annonsen är inte vettiga frågor. Har jag sagt att jag hör av mig när allt är klart, lita på att jag gör det då smile1.gif  
    Det som står i annonsen

Ni som verkar kunna det här: är det negativt att inte ha hört av sig innan intervjun? Är i jobbsökartagen och de jobb jag har sökt har haft såpass bra annonser att jag känt att jag förstått vad själva tjänsten går ut på. Alltså har jag bara skrivit ihop en ansökan och skickat in (efter att ha matchat mot annons, hemsida, osv.).

Däremot så finns det ju massa frågor jag är nyfiken på, typ hur många de är på gruppen, vilka möjligheter det finns att byta tjänst inom företaget (söker långsiktigt på större företag), fler detaljer om vad arbetet går ut på etc. Men dessa tänker jag att jag ställer på en eventuell intervju. Borde jag ringa innan och kolla sådant?
  • Kjell2
    Du MÅSTE ange en signatur skrev 2016-04-13 16:40:46 följande:

Jag är mycket nöjd med det svaret, tack så mycket att du tog dig tid. En fråga till bara; vilken bransch/branscher jobbar du mot?

Det som står i annonsen

Good stuff! Tack så mycket Kjell2. Samma fråga till dig; vilken bransch jobbar du mot?

Med detta överlåter jag tråden till TS igen och tackar för uppmärksamheten.

Ha jobbat inom IT,telekom, bank, verkstad och försvar.

Lite teoretiskt:
    För att en fråga ska vara värd att ställa måste svaret påverka framtida handlande. Att då fråga, efter inskickad ansökan, om hur många ansökningar som kommit in är värdelöst. Som sökande kommer man inte, eller kan inte, göra något oavstt om svaret blir 5 eller 500.

Att däremot, innan ansökan är skickad, fråga om vilka länder säljresorna går till kan vara av värde då det går att i ansökan lyfta fram en unik språkkompetens.

Svar på tråden var på arbetsintervju