• CinnamonGirl

Cykling

Jag har börjat cykla till och från jobbet, det är 15 km och tar mig 60-70 minuter. Jag tycker att jag håller ett bra tempo men blir alltid omkörd... :-/ är dock mest s.k. MEMIL och de är ju kända för att ha ett jäkla tempo. Är 15 km på 1 timme okej tycker ni? Jag skulle vilja köra iaf 15 km (ett håll alltså) per dag, men är oftast helt slut när jag cyklat hem på eftermiddagen och är inte helt återhämtad på morgonen. Detta kanske blir bättre när konditionen blir bättre och kroppen anpassat sig?

Gräv inte en grop åt andra, det kan de göra själva...
  • Svar på tråden Cykling
  • cosinus

15 km på en timme är rätt långsamt skulle jag säga. Iaf om vägarna är vettiga, man inte måste bromsa för gångare och trafik hela tiden och sånt.

För att en cykel ska vara lätt-trampad så ska man inte ha tjocka och grovmönstrade däck och de ska vara välpumpade. Sen är det ju bra om de snurrar lätt och någon broms inte ligger på.

Cyklar jag hem från jobbet tar det nästan 20 minuter och det är lite drygt 5 km men då är det konstant uppför för jag bor på ett berg. Det är ett gäng riktigt usla villagator på vägen också där man inte kan hålla någon fart. Till jobbet tar det dock max 15 minuter trots samma värdelösa vägar.

Är det bra cykelvägar känns det nog rimligt att man tar sig 20 km på 1 timme iaf om man har en bra och rimligt lättrampad cykel. Som tonåring cyklade jag 2 mil på 45 min på min gamla bockstyrecykel men då hade jag djäkligt brottom, bra vägar och ruskigt bra kondition :)

• CinnamonGirl

Jag har hyfsade bra cykelvägar. Det går lite upp och ner... backarna är lite långa och sega. Ibland måste man stanna för rödljus.

Jag tycker att jag har en bra cykel, har en "citybike", dvs en mountainbike fast med kedjeskydd, stänkskärmar och pakethållare. Det var grova däck på den från början, men bytte för en 4-5 år sedan till slätare däck. Märkte stor skillnad då. Ser alltid till att ha välpumpade däck.

Om jag tolkar dig rätt så borde jag kunna cykla sträckan på 40-45 minuter? Då måste jag ha en dålig fysik (cyklade under hösten på samma tid, har gjort ett uppehåll under vintern och den här veckan börjat cykla igen) eller så är min cykel i trögaste laget...

Vilken är den optimalaste cykeln för vardagscykling? Alltså till och från jobbet och kanske till affären?

• Sanjos

Jag var väldigt imponerad av mig själv när jag för ett par år sedan cyklade 2,5 mil på 70 min. Hade räknat med 1,5 h då man inte hade cyklat längre sträckor på flera år..
    Hade då och även nu en mountainbike som trots grova däck är lättcyklad. 

• sportpappa
    CinnamonGirl skrev 2016-04-14 10:25:48 följande:

Jag har hyfsade bra cykelvägar. Det går lite upp och ner... backarna är lite långa och sega. Ibland måste man stanna för rödljus.

Jag tycker att jag har en bra cykel, har en "citybike", dvs en mountainbike fast med kedjeskydd, stänkskärmar och pakethållare. Det var grova däck på den från början, men bytte för en 4-5 år sedan till slätare däck. Märkte stor skillnad då. Ser alltid till att ha välpumpade däck.

Om jag tolkar dig rätt så borde jag kunna cykla sträckan på 40-45 minuter? Då måste jag ha en dålig fysik (cyklade under hösten på samma tid, har gjort ett uppehåll under vintern och den här veckan börjat cykla igen) eller så är min cykel i trögaste laget...

Vilken är den optimalaste cykeln för vardagscykling? Alltså till och från jobbet och kanske till affären?

Någon typ av hybrid är väl mest optimal när du både vill cykla snabbt och långt och kunna lasta. Fast din cykel låter ungefär rätt.
    Testa att lyfta upp cykeln och sätt fart på hjulen och se att de fortsätter snurra länge. Kolla även att du kan trampa runt utan större motstånd. När väl bakhjulet snurrar så ska det gå väldigt lätt att snurra vevpartiet.

Själv kör jag numera på en oväxlad Biltema till och från jobbet. Den är grymt snabb eller så är det jag som är snabb  Ej stöldbegärlig. Kostar bara 1500 kr. Att den saknar växlar gör att jag bygger ordentligt med benmuskler i uppförsbackarna.

Det handlar mindre om cykeln och mer om muskler och kondition så cykla på så klämmer du snart sträckan till jobbet på 45 minuter.
  • CinnamonGirl
    sportpappa skrev 2016-04-14 14:19:04 följande:
    Någon typ av hybrid är väl mest optimal när du både vill cykla snabbt och långt och kunna lasta. Fast din cykel låter ungefär rätt.
    Testa att lyfta upp cykeln och sätt fart på hjulen och se att de fortsätter snurra länge. Kolla även att du kan trampa runt utan större motstånd. När väl bakhjulet snurrar så ska det gå väldigt lätt att snurra vevpartiet.

Själv kör jag numera på en oväxlad Biltema till och från jobbet. Den är grymt snabb eller så är det jag som är snabb smile1.gif  Ej stöldbegärlig. Kostar bara 1500 kr. Att den saknar växlar gör att jag bygger ordentligt med benmuskler i uppförsbackarna.

Det handlar mindre om cykeln och mer om muskler och kondition så cykla på så klämmer du snart sträckan till jobbet på 45 minuter.
    "Det handlar mindre om cykeln och mer om muskler och kondition så cykla på så klämmer du snart sträckan till jobbet på 45 minuter."

Det är sånt man behöver höra. Jobbar du som PT?
  • Rabarbapuppa

Cyklar normalt ett par ggr i veckan t.o.r jobbet. Det är ca 24 km enkel resa.
    I början av säsongen (typ nu) brukar det gå på någon timme nästan precis. Sen krymper det, ner mot 54-55 min kanske. Kan bero lite på dagsformen, väder/vind etc. Jag är vanlig motionär.
    Bästa tiden tror jag är 44 min, det var på en racer från 1986. Gammal är äldst.

/Puppa

Svar på tråden Cykling