CinnamonGirl skrev 2016-04-14 10:25:48 följande:
Jag har hyfsade bra cykelvägar. Det går lite upp och ner... backarna är lite långa och sega. Ibland måste man stanna för rödljus.
Jag tycker att jag har en bra cykel, har en "citybike", dvs en mountainbike fast med kedjeskydd, stänkskärmar och pakethållare. Det var grova däck på den från början, men bytte för en 4-5 år sedan till slätare däck. Märkte stor skillnad då. Ser alltid till att ha välpumpade däck. 
Om jag tolkar dig rätt så borde jag kunna cykla sträckan på 40-45 minuter? Då måste jag ha en dålig fysik (cyklade under hösten på samma tid, har gjort ett uppehåll under vintern och den här veckan börjat cykla igen) eller så är min cykel i trögaste laget...
Vilken är den optimalaste cykeln för vardagscykling? Alltså till och från jobbet och kanske till affären?
Någon typ av hybrid är väl mest optimal när du både vill cykla snabbt och långt och kunna lasta. Fast din cykel låter ungefär rätt.
Testa att lyfta upp cykeln och sätt fart på hjulen och se att de fortsätter snurra länge. Kolla även att du kan trampa runt utan större motstånd. När väl bakhjulet snurrar så ska det gå väldigt lätt att snurra vevpartiet.
Själv kör jag numera på en oväxlad Biltema till och från jobbet. Den är grymt snabb eller så är det jag som är snabb

Ej stöldbegärlig. Kostar bara 1500 kr. Att den saknar växlar gör att jag bygger ordentligt med benmuskler i uppförsbackarna.
Det handlar mindre om cykeln och mer om muskler och kondition så cykla på så klämmer du snart sträckan till jobbet på 45 minuter.