• Anonym (GG5)

    Min nya kollega är lat och smiter från jobbet, vad ska jag göra?

    Jag har just börjat på ett nytt jobb och utan att avslöja för mycket så kan jag säga att vi arbetar i par.
    Det betyder att vi arbetar hela dagen med vår kollega och sällan träffar andra kollegor.

    Personen jag arbetar med är en man, 50+ som är den lataste människa jag träffat.
    Jag kan ta att han satt i system att komma 5 min för sent varje dag, att han drar över på raster och att han prioriterar det han tycker är roligt framför det som är nödvändigt. Även fast det stör mig.

    MEN han smiter även från jobbet på arbetstid för att göra privata ärenden. Han bor på landet utanför stan och tycker det är "smidigt" att slippa göra ärenden efter jobbet. Han passar på när han är i stan och jobbar.
    Detta händer kanske ett par ggr i veckan och han är borta totalt ca 1-2 h/vecka. (då räknar jag inte med hans förseningar och långa raster) Ibland drar han iväg själv och ibland när vi åker bil tar han en avstickare och jag blir ofrivilligt med. (jag har inget körkort så jag kan inte köra)

    Jag tycker detta är jättejobbigt och skulle vilja ringa min chef och berätta vad som pågår. Men om jag gör det så får ju det konsekvenser i någon form. Det värsta skulle ju vara att han skulle förstå att det var jag som sagt till. Ingen kul stämning på jobbet då direkt..

    Vet inte hur jag ska göra, han har jobbat på företaget i dryga 10 år och har hålt på så här hela tiden enligt honom själv. Så han är nog inte så lätt att ändra på..
    Vad hade du gjort?

  • Svar på tråden Min nya kollega är lat och smiter från jobbet, vad ska jag göra?
  • Skuggan00

    Jag hade rapporterat till chef men även varslat facket.

    Det har jag gjort redan, om en myglande kollega, och det skäms jag inte för. Jag kan stå för vad jag upplever med denna kollega och det tycker jag att även du bör göra. Gör man inget - så är man medskyldig!

  • seriösanvändare

    Jag hade bara sagt till om det påverkade mitt jobb, dvs om jag fick mer att göra. Inte annars.

    Men då hade jag verkligen sagt till och tagit konsekvenserna, för så ska det inte vara.

    Jag hade också vägrat följa med ofriviligt på hans ärenden. Sånt får han sköta när han kör själv och så länge det inte går ut över jobbet.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (xex)

    Håller med ovanstående, det finns ju jobb där det inte gör så mycket om man är lite sen, tar långa raster och ibland uträttar privata ärenden på arbetstid. Där man styr över sina tider själv. Där man inte jobbar efter stämpelklocka.

    Men är det så att hans beteende går ut över dig, och leder till att du får en tyngre arbetsbörda, då är det absolut inte ok.
    Då skulle jag säga ifrån och / eller prata med chefen.

  • Tecum
    Anonym (xex) skrev 2016-04-17 13:09:50 följande:
    Håller med ovanstående, det finns ju jobb där det inte gör så mycket om man är lite sen, tar långa raster och ibland uträttar privata ärenden på arbetstid. Där man styr över sina tider själv. Där man inte jobbar efter stämpelklocka.

    Men är det så att hans beteende går ut över dig, och leder till att du får en tyngre arbetsbörda, då är det absolut inte ok.
    Då skulle jag säga ifrån och / eller prata med chefen.
    Det är inte okej mot företaget om han får betalt för tid han inte jobbar! Inte heller mot andra anställda, går företaget back riskeras allas jobb. Det är en annan sak om han gör privata ärenden men sedan jobbar in motsvarande tid efteråt. Men så är inte fallet om jag förstår TS rätt.
  • Anonym (GG5)

    Ja det blir ju till viss del att jag får större arbetsbörda. Om vi gör en grej som ska ta tex 2 h och han försvinner 30 min så får ju jag jobba längre med den saken.
    Spelar ju iof kanske ingen roll eftersom jag ändå ska jobba 8 h och det inte spelar mig någon större roll vad exakt jag gör.
    Men vi hade ju så klart hunnit med mycket mer om han varit på plats.
    Han tar inte igen tiden han är borta.

    De ärenden han gör är allt från att posta paket till att köra saker i företagsbilen åt sin familj.
    Härom dagen åkte han och tittade på när hans kompis båt skulle sjösättas.. var borta 40 min,.

    Jag själv har nästan lite onödigt hög arbetsmoral så jag tycker detta är jättesvårt..
    Men är som sagt väldigt rädd att han ska förstå att det är jag som ev säger till chefen då det skulle bli så jobbig stämning.

  • Ankan03

    Du lär inte kunna låta det bara vara som det är, för det kommer du inte stå ut med i längden tror jag. 

    Vad skulle hända ifall du sa att du kan göra jobben själv- och ta bilen och åka iväg? Skulle det ge honom en tankeställare? 

    Vad skulle hända om du sa som det var? Att du inte är bekväm med att han gör så många privata grejer? 

    Riskerar ni aldrig att bli påkomna när han gör sådär? 
    Kan du inte gå till chefen och smida en plan på hur chefen ska "råka upptäcka" att han är borta från sitt jobb för länge? Om det är en bra chef vill säga, som inte går i taket och agerar direkt utan att du får vara med och påverka HUR. 

  • Anonym (q)

    jag skulle säga nästa gång det händer "du, jag börjar bli  trött på att du försvinner i tid och otid från jobbet. Fattar du inte att jag får göra dina arbetsuppgifter?" 
    eller liknande, se hur han reagerar. Blir han dryg och säger nåt om att du är ny och inte vet hur det är , skulle jag gå till chefen 

  • Anonym (Realist)

    1-2 h per vecka låter inte tillräckligt allvarligt för att du ska göra en "affär" av det. Jag kan inte se att du har något att tjäna på att ställa till bråk i det här fallet. Det är förmodligen viktigare för din chef att slippa hantera ett problem än att en medarbetare "stjäl" 1-2 h per vecka.

    Sköt ditt jobb så att ingen kan anklaga dig för att smita och avvakta. Att han gör avstickare när du är med i bilen som passagerare kan du inte göra mycket åt.

  • nevermind

    Jag hade pratat med chefen såklart. Jag har varit chef själv och hade blivit jätteglad om någon anställd ringt och tipsat om sånt här.

  • Tecum
    nevermind skrev 2016-04-18 10:31:02 följande:
    Jag hade pratat med chefen såklart. Jag har varit chef själv och hade blivit jätteglad om någon anställd ringt och tipsat om sånt här.
    Du som har varit chef, håller du med anonym(realist) om att det är ok att smita från jobbet 1-2 timmar/vecka och att chefer hellre ser mellan fingrarna med myglet än lägger tid på att hantera det?
  • Anonym (GG5)

    Jag har ju inte körkort så jag kan ju inte dra iväg själv.

    Men idag kände jag mig mer bekväm i att kunna ta egna initiativ 
    och jobba mer självständigt. tar ju ett tag när man börjat nytt jobb.
    Han var borta ett tag och det brydde jag mig inte om.
    Han skulle göra ett jobbärende men var borta väldigt länge..
    Tror det kommer funka utan att jag säger till..

  • Anonym (plutt)

    Så länge du inte har någon fast anställning bör du inte göra någonting om du inte är beredd på att stämpla. Och sedan bör du inte heller göra någonting så länge det inte påverkar din arbetssituation eller han drar in dig i sitt mygel. Det är liksom 'non of your business' och vem fan vill vara en skvallerbytta. Däremot kan du berätta för honom att du känner dig obekväm med mygel och be honom lämna dig utanför.

  • Anonym (Göran)

    Om det inte drabbar mig hade jag inte agerat alls.

    Jag hade inte arbetat hårdare för att göra hans jobb också.

    Svår situation, man arbetar ju hela tiden så länge det finns att göra.

  • Anonym (Beror på)
    Tecum skrev 2016-04-17 14:13:26 följande:

    Det är inte okej mot företaget om han får betalt för tid han inte jobbar! Inte heller mot andra anställda, går företaget back riskeras allas jobb. Det är en annan sak om han gör privata ärenden men sedan jobbar in motsvarande tid efteråt. Men så är inte fallet om jag förstår TS rätt.


    Fast det betor på ... TSs beskrivning om kollegan passat perfekt på min sambo , skillnaden är bara att han producerar högt trots sin stora frånvarande - han jobbar alltså inte in tiden men jobbar som en galning när han är väl på jobbet och ibland jobbar han in 8timmars arbete under 3 timmar.. så nej då tycker jag inte att det är orättvis mot företaget att han får betalt för tid han är inte på plats ...
  • Tecum
    Anonym (Beror på) skrev 2019-07-13 21:15:16 följande:
    Fast det betor på ... TSs beskrivning om kollegan passat perfekt på min sambo , skillnaden är bara att han producerar högt trots sin stora frånvarande - han jobbar alltså inte in tiden men jobbar som en galning när han är väl på jobbet och ibland jobbar han in 8timmars arbete under 3 timmar.. så nej då tycker jag inte att det är orättvis mot företaget att han får betalt för tid han är inte på plats ...
    Det är vad han säger till dig ja! Konstigt jobb om man kan göra lika mycket på tre timmar som åtta, ärligt talat tror jag inte på det. Och då kunde han jobba åtta timmar och göra företaget än effektivare, kanske spara in på en anställd.
  • Anonym (Beror på)
    Tecum skrev 2019-07-13 21:30:30 följande:

    Det är vad han säger till dig ja! Konstigt jobb om man kan göra lika mycket på tre timmar som åtta, ärligt talat tror jag inte på det. Och då kunde han jobba åtta timmar och göra företaget än effektivare, kanske spara in på en anställd.


    Jobbar inom bygg och blir som regel färdig på två dagar med jobb som var räknad att ta upp 4-5 dagar... han skulle kunna göra företaget rikare - men varför skulle han jobb ihjäl sig när han tjänar knappt mer än sina kollegor och de håller tiderna (gör jobbet på utsatt tid) ; han är klar med sitt ganska snabbt sedan fixar hn lite privata ärenden , tar ev lite längre rast, hjälper till kollegor med deras, och påbörjar nästa uppdrag någon dag tidigare n vad var uträknad
Svar på tråden Min nya kollega är lat och smiter från jobbet, vad ska jag göra?