Vilsen man mitt i livet
Jag är fem år och pappas ögon är ledsna. Mamma har gett sig av och jag vet inte riktigt varför. På något obestämt sätt känner jag att det måste vara mitt fel att hon har rest. Tänker att om jag är snäll så kommer hon tillbaka. Därför diskar jag utan att någon har bett mig. Det blir lite så där med det - på en femårings vis har jag stänkt vatten överallt - och tallrikarna är, handen på hjärtat, inte renare än innan
Jag är 20 och nybliven lycklig pappa. Allt är ljust och jag håller mitt huvud högt när jag kör hem min lilla familj från BB. Framför oss är framtiden utan mörka moln, och ett par barn till kommer att komma inom kort.
Nu är jag strax över 40 och ensam i främmande land. Singel. Nu är det jag som har ledsna ögon. När ingen ser. Måste hålla mig i form, det är nästan tvångsmässigt, unnar mig ingen vila. Jobbar som fan, mailen plingar konstant, möten, det ena viktigare än det andra, karriärmässiga intriger, en ständig kamp mot tiden och jag är på rymmen från det riktiga livet.
Tänker tillbaka på det jag har förlorat. Finns ingen att skylla på. Allt är mitt fel. För många sena kvällar på kontoret. För många resor. För många försök att finna den rätta. För många kvinnor. I åratal har jag varit på flykt. Brutna kärlekslöften från min sida, arga kvinnor som försökt, men misslyckats hålla mig kvar. Tårar, svartsjuka, ultimativa textmeddelanden. En enda röra.
Jag visste från början att A dels är den jag har sökt i alla år, men också att hon inte kan bemötas som andra. Jag känner henne i mitt inre. Förstår att hon måste få ha sin mur intakt. Att försöka komma över den skyddsbarriären utan att hon själv får styra processen är dömt att misslyckas. Tänker att är det inte typiskt att jag, till sist, ska falla för den mest svårfångade?
Om en vecka är min sommarledighet över. Har varit och är ännu på västkusten med vänner. Om tre månader från nu har jag flyttat, bytt jobb och världsdel.
Vi sågs på en kaffe precis innan semestrarna. Det var en söndag.
Grått väder, regn i luften, gräsdoft och klibbig värme. Längtar lite hem till svala Sverige. Olust. Känner på mig att något ska ske.
Lägger mig tidigt kvällen innan trots att det då är lördag. Måste se fräsch ut.
Vaknar upp tidigt. Springer nästan en mil i högt tempo. Stadig frukost, kall dusch, nytt rakblad så det inte blir några märken på halsen. Klädd i enkla slitna jeans och vit T-shirt. Vill bryta av mot hur jag ser ut till vardags. Efteråt förstår jag att det var ett omedvetet försök att komma henne närmare i relationen.
Står och väntar utanför cafeet. Tänker på hållningen, försöker se lugn och avslappnad ut. Och så kommer A gående! Klädd i träningskläder. Ryggsäck. Naturlig. Fin. Som alltid.
Lite stelt. Beställer vårt kaffe. Jag lägger till ljusrosa svagt sötad rabarberlemonad och ber om att få den i isade glas. Det ser gott ut. Tycker att den drycken passar henne.
Vi sitter vid fönstret och båda ser ut. Jag har för ovanlighetens skull svårt att småprata. Förnimmer något. Frågar hur hon mår. Hennes händer skakar lite. Mina med. Jag säger tyst, "A, jag tycker om dig men vill inte tränga mig på i ditt liv". Förklarar att jag förstår att hon blir stressad av mig då vi är kollegor. Hon frågar skyggt om jag har berättat något om henne för någon på kontoret. Såklart har jag inte det förklarar jag. Det hade ju varit helt hjärndött. Dum är jag inte. Säger att jag aldrig har känt sån respekt för någon som jag känner för henne, och att jag aldrig, aldrig, aldrig, skulle göra henne illa. Hellre dör jag.
Hon verkar inte övertygad, ser att hennes tankar far iväg. Det skär sig. Hennes ögon ändrar karaktär, blir hårda och mörka. Jag blir fem år igen och får en panikartad tanke om att jag måste ställa allt till rätta ännu en gång.
"Jag kan inte" säger hon, stakar på orden, får svårt att formulera det hon behöver säga. Jag förstår ändå, blir blank på ögonen. För att skona henne från att behöva säga det jag ser hon tycker är jobbigt att få fram, säger jag "schhh, säg inte mer, då får det bli så, det var aldrig min mening att...". Vi har båda stora problem med att få något sammanhängande sagt. Jag ger upp, gör ett försök att le och säger att jag är glad att våra vägar möttes ett kort ögonblick och att jag ska sluta höra av mig. Vi går ut, folk tittar. Snabbt skiljs vi åt med ett "vi ses" som avsked. Chockad och som bedövad går jag hemåt. Mina ögon tåras, kanske är det regndroppar, men jag ökar takten, springer nästan. Tänker fan, fan, fan.
Sen dess har vi inte setts. Vi båda har haft semester. Hon är nu tillbaka i tjänst, det ser jag på de opersonliga jobbmailen, men inte jag. Kanske är vi på samma kontor nästa vecka. Det känns jobbigt alltihop, men måste hanteras. Jag är vuxen nu, så får helt enkelt ta mig i kragen.
Så vad hände? Allt gick ju så bra? Ja, jag vet faktiskt inte. Inbillning var det inte, kemi hade vi, ömsesidig attraktion likaså. Jag kan inte tänka mig att jag misstog mig på signalerna. Men en växande misstanke jag har fått är att mina manliga kollegor har sagt något dumt när jag inte har varit på plats, och att hon har hört det. Deras jargong kan vara på gränsen ibland och rykten om att jag dejtar någon har snurrat sen en tid. Dessutom har A och jag vid några tillfällen råkat på en och annan avlägsen kollega på våra dejter. Hon kan ha fått för sig att jag har avslöjat något om oss för grabbarna på kontoret alltså. Eller så har jag läst av henne fel trots allt och att det innebär att hon saknar känslor för mig utan att jag har fattat det. Eller så vill hon bara fortsätta vara fri från de förväntningar nära relationer alltid skapar.
Jag har som sagt skrivit ett brev till henne. Men såklart har jag inte gett henne det.
En del av mitt inre vill bara skrika "men GE henne brevet då!". Hon kanske inte har insett hur mycket jag älskar henne. Hon kanske förtjänar att få veta hur jag, om vi var tillsammans, skulle ägna återstoden av min stund här på jorden på att ge henne ett lyckligt, tryggt och vackert liv på hennes villkor. Hon kanske inte har insett hur mina känslor för henne är rena som snö, men också varma som sensommarens solstrålar.
Men en annan del säger att jag måste respektera hennes beslut även om det för mig är ganska otydligt vad hon ville få fram. Den delen av mig säger åt mig att fortsätta leta efter kvinnan i mitt liv någon annanstans.
Ja, jag vet faktiskt inte. Du som läser det här, berätta gärna vad du tänker.
A. Du fattas mig.