Inlägg från: Pale blue eyes |Visa alla inlägg
  • Pale blue eyes

Vilsen man mitt i livet

Jag är fem år och pappas ögon är ledsna. Mamma har gett sig av och jag vet inte riktigt varför. På något obestämt sätt känner jag att det måste vara mitt fel att hon har rest. Tänker att om jag är snäll så kommer hon tillbaka. Därför diskar jag utan att någon har bett mig. Det blir lite så där med det - på en femårings vis har jag stänkt vatten överallt - och tallrikarna är, handen på hjärtat, inte renare än innan

Jag är 20 och nybliven lycklig pappa. Allt är ljust och jag håller mitt huvud högt när jag kör hem min lilla familj från BB. Framför oss är framtiden utan mörka moln, och ett par barn till kommer att komma inom kort.

Nu är jag strax över 40 och ensam i främmande land. Singel. Nu är det jag som har ledsna ögon. När ingen ser. Måste hålla mig i form, det är nästan tvångsmässigt, unnar mig ingen vila. Jobbar som fan, mailen plingar konstant, möten, det ena viktigare än det andra, karriärmässiga intriger, en ständig kamp mot tiden och jag är på rymmen från det riktiga livet.

Tänker tillbaka på det jag har förlorat. Finns ingen att skylla på. Allt är mitt fel. För många sena kvällar på kontoret. För många resor. För många försök att finna den rätta. För många kvinnor. I åratal har jag varit på flykt. Brutna kärlekslöften från min sida, arga kvinnor som försökt, men misslyckats hålla mig kvar. Tårar, svartsjuka, ultimativa textmeddelanden. En enda röra.

Jag visste från början att A dels är den jag har sökt i alla år, men också att hon inte kan bemötas som andra. Jag känner henne i mitt inre. Förstår att hon måste få ha sin mur intakt. Att försöka komma över den skyddsbarriären utan att hon själv får styra processen är dömt att misslyckas. Tänker att är det inte typiskt att jag, till sist, ska falla för den mest svårfångade?