Inlägg från: franksmatte |Visa alla inlägg
  • franksmatte

BF januari - 17

Hej är också gravid tänkt den 3 januari 2017, skall träffa barnmorskan imorgon är på vecka 6 (5+0) idag. Är det någon mer som känt av illamående? Denna morgonen var hemsk.

• franksmatte
    Bäbiiiis skrev 2016-05-03 13:02:56 följande:

Hej!

Jag har precis plussat idag på äl+9 och om allt går bra så kommer vi få vårt andra barn omkring den 17 januari :)

Det kanske är lite tidigt för mig egentligen att hoppa in i denna tråd eftersom jag inte passerat bim ännu men det struntar jag i nu. Jag är bara sååå glad för det där svaga rosa strecket som dök upp på stickan.

Vi har en 1,5 åring som kommer hinna bli 2 år 3 månader ungefär innan lillasyster eller lillebror kommer.

Ska vi påbörja en bf-lista?

Frankmatte - BF 3 januari

Bäbiiiis - BF 17 januari

• franksmatte
    cocos1 skrev 2016-05-03 14:31:10 följande:

Hej! Hoppar in här jag med. Har även jag plussat tidigt och inte heller passerat bim än men efter att ha gått igenom tre positiva test vågar jag äntligen tro att det är sant. Bf kommer att vara kring 14 januari om allt fortsätter som det ska. Första barnet för mig och min sambo så allt är så spännande! 

Har dock dragits med illamående och sura uppstötningar redan nu såhär tidigt vilket såklart gör mig orolig för hur resten av graviditeten kommer att se ut, haha.

Ojoj detta är så spännande är min första också. Jag hoppas bara på att jag skall klarar av att jobba så länge som möjligt och jag inte får foglossning tidigt och sådana grejjer.
  • franksmatte
    nolltvaett skrev 2016-05-03 17:29:25 följande:

Hej! Är i vecka 5 (4+4) med bf 5/1. Mitt första barn.

Jag har illamående och molvärk, men väldigt milt

Har ni berättat det för någon utom pappan? Om inte - när tänker ni göra det? Min sambo tycker inte att vi ska säga något förrän v 12, men jag håller inte med. Skriver inget på fb förrän efter ul, men de närmsta vill jag ändå dela vår glädje med!

Hej ja jag har berättat för en hög med människor, familj inklusive mostrar och kusiner ( dom flesta är ju kvinnor och vet vad man går igenom och vad som står på spel och kan hända) mina kunder alltså gubbarna på jobbet, närmsta vänner. Är i vecka 6 vet ju att allt kan hända. Vi har haft kvinnor i familjen vars foster har dött i 8:e månaden:( så jag menar allt kan ju hända.Många säger till mig att inte berätta men jag har gjort valet att göra det ändå för om jag skulle få mf så har ju många att prata med vilket jag kan tycka är lite gött plus att dessa människor är ju nära mig och jag vill att dom skall veta vad som är på gång och varför jag är sen på mornarna. Min sambo ville knappt berätta för sina föräldrar det är precis som att han är inställd på att jag skall få missfall. Man gör som man själv känner för tycker jag ????
  • franksmatte

Var hos barnmorskan idag för inskrivning skall tillbaka när jag är i vecka 10 i juni någon gång för första ultaljud och provtagning. Fick en bok med mig hem "vänta barn" hette den. Har man något att bläddra i på kvällarna. En annan rolig grej är att jag kände igen barnmorskan så himla väl men kunde inte placera henne sedan kom vi på att hon hade varit min skolsköterska i högstadiet. Själv blir jag 27 år så det är en hög med årsedan vi sågs. Skall även få en remiss till en dietist :)

• franksmatte
    cocos1 skrev 2016-05-04 20:16:31 följande:

Grattis alla nya här! 

Åh sushin alltså. Kommer nog helt ärligt inte kunna hålla mig borta från den! Tänker som så att så länge sushin är färsk ska det nog gå bra! Men ska såklart inte äta det för ofta heller. 

Jag är ju v.4 (3+3) nu så är orolig hela tiden att något ska hända, att det inte ska gå bra. Har ju inte ens passerat BIM än! Ringde barnmorskan i veckan som berättade att jag skulle få brev nästa vecka angående inskrivning och så.

Får man fråga var alla bor? Skulle vara intressant! 

Kommer själv i från Eskilstuna i alla fall. :) 

Göteborg :) shit jag tyckte det var många besök man skulle göra på barnmorske mottagningen hon pratade om en 6-9ggr under en graviditet. Det är ju nästan en gång i månaden. Jag måste hört fel :)
  • franksmatte
    Lizzie09 skrev 2016-05-05 17:26:50 följande:

Har nog fått mitt första craving - minimozzarella! Herrejistanes så gott det äär, kan inte sluta äta, haha! Någon mer som fått något craving än?

Nej inte än men det är så spännande med cravings, men jag hoppas att jag inte ärvt min mors med att äta renoveringsgips. Folk trodde dom renoverade men mamma var bara gravid!
  • franksmatte
    JanuaryBaby skrev 2016-05-06 08:27:07 följande:

Jag hoppas att jag kan köra på me mina vanliga kläder så länge som möjligt. gick upp ca 20-25 kilo me dom andra kidsen å det vill jag inte göra om!

I feel you är rätt rädd för att bli ännu större än vad jag är idag 85kg till mina 165cm så därför fick jag en remiss till en dietist men sen var det också för att jag har familjemedlemmar med diabetes och dom ville la hålla lite bättre koll på mig då.jag hoppas på att jag skall kunna träna så långt in i graviditet som möjligt.
  • franksmatte

Min plan e oxå att träna så långt det går. Jag ska inte klaga på min vikt alls, ligger nu på ca 55 till mina 158 cm men vet att min kropp inte mådde så bra me den extrema vikt uppgången från sist. Ska tänka mer på vad jag stoppar i mig å promma å cykla mkt. Vi får peppa varandra![/quote]

Låter som en en plan!

• franksmatte
    StephaniesB skrev 2016-05-07 15:16:29 följande:

Oj så kul att vi blivit några stycken i forumet!

Jag har endast berättat för sambo, närmaste vännen och min syster.

Hur känner alla sig? Jag är o v 6 & jag vaknar kl 6 varje morgon oavsett hur trött jag än är och sen börjar brösten kännas ömma. Inget illamående här inte (än). Dehär med att inte dricka mer än 2 koppar kaffe är kämpigt, måste hitta nått som ersätter & jag älskar lika mycket som kaffe. Några tips från andra kaffeälskare?

Älskar kaffe jag med har slv skärt ner till 3-4 annars ligger jag lätt på 7-8 koppar om dagen. Decaf kanske hade varit något jag har inte testat men om du vill skära ner ännu mer. Min barnmorska sa att det
  • franksmatte

[quote=76605056][quote-nick]franksmatte skrev 2016-05-08 09:49:17 följande:[/quote-nick]Älskar kaffe jag med har slv skärt ner till 3-4 annars ligger jag lätt på 7-8 koppar om dagen. Decaf kanske hade varit något jag har inte testat men om du vill skära ner ännu mer. Min barnmorska sa att det var inte världens undergång och du kommer inte få missfall eller ett missbildat barn om du har humörsvängningar och känner att du vill ha en kopp kaffe till.

• franksmatte

Hela helgen har varit skit för mig. Jag åker på någon känslomässig bergodalbana som växlar från deppighet till att må jätte bra och det är så jobbigt. När folk ser mig tror dom ju att någon har gått och dött, jag gråter precis som att jag skulle sörja någon och stör mig på min kille något fruktansvärt. Igår så packade jag ner hans jävla dator som han LANar med och andra grejer och sa till honom att han kunde flytta hem till sina datakompisar istället. Vi löste det senare på kvällen men idag när jag vaknade så kunde jag inte gå till jobbet och känslan att vilja sätta en kofot i den uppackade datorn uppkom. Det är dom här tvära hunörkasten som gör att jag blir orolig att vi inte kommer att vara ihop änns till förlossning.

• franksmatte
    TrippleM skrev 2016-05-09 14:00:08 följande:

Känner precis som du. Allt i min närhet irriterar mig. Speciellt sambon. Antingen gråter jag eller skriker jag känns det som. Funderar på om det finns nåt att göra åt det. Såhär i åtta månader till och man kommer varken ha sambo eller vänner känns det som.

Nä och man blir så mentalt trött. Skönt att veta att man inte är ensam och att det inte är bara jag som upplever graviditeten som en aning jobbig.
  • franksmatte

Är det någon mer än mig som inte har någon matlust?

Jag har inte kunnat äta mat på 5 dagar. Ingenting kan jag få i mig...[/quote]

Testa lite buljong eller varmt citron vatten, blåbärssoppa så du får i dig något iaf och kolla med apoteket om du skall ta supplement iform av vitaminer, det är mitt tips och vad jag hade börjat med iaf.

• franksmatte

[quote=76612940][quote-nick]Polkagris90 skrev 2016-05-10 20:34:07 följande:[/quote-nick]Det verkar vara många (får jag för mig) som ska göra kubtest? Jag har aldrig tänkt tanken på att göra det utan endast ett ul i v.11-12 för att se så att det lever något där.

Skulle vara intressant att höra varför ni tänkt /inte tänkt göra kub? :)

Hej jag är en av dom som inte kommer göra det. Det är mitt första barn och jag tänker ta det lite manana med det och jag är inte speciellt orolig, jag skulle nog gå och må dåligt käav allt väntande på provsvar :) här nedan har du en bra minidpkumentär jag lyssnade på idag om kub och nipt tror jag det va. :)

sverigesradio.se/sida/avsnitt/465690

• franksmatte

[quote=76846674][quote-nick]Frkmaria skrev 2016-08-01 21:20:57 följande:[/quote-nick]Jag har hypotyreos och min endokrinolog lyssnar inte riktigt på mig vilket har gjort att värdena stigit katastrofalt 2 gånger under grav. Är i v18 och har redan gått upp 11kg.. Får ångest då jag aldrig vägt såhär mycket innan. Väger 119 nu. För ett år sen vägde jag 91, men ville inte aktivt banta när vi försökte då jag är var lite orolig för att inte ägget skulle fästa om jag bara åt 500kcal om dagen så jag hoppade det. Så när jag blev gravid hade jag redan gått upp till 108 kg... men hade inte bra värden då heller bara det att doktorn inte lyssnar på när jag säger att jag mår dåligt. Åt inte överdrivet mycket och de perioder mellan mens och ägglossning drack jag shaker på lunchen för att hålla

Usch jag lider med dig. Du borde kunna trycka på hos bm, dom tar la tsh,t4 på dig och det viktigaste som kvinna t3? Min bm skrev ut levaxin när hon såg att jag hade för höga värden. Jag hade aldrig hört talas om sköldkörteln och rubbad hormonbalans innan. Jag har också gått upp en hög med kilon men slängt ut den jävla vågen man gråter ju när man ser siffrorna och det är inte så man skall må som gravid. Jag tycker du skall trycka på hos din bm, der bör ju ligga i deras intresse att hålla koll på din värden med för barnets skull iaf! Lycka till.

• franksmatte
    Frkmaria skrev 2016-12-27 12:23:39 följande:

Wow!

vattnet gick i söndags så vårt kejsarsnitt planerades om! Igår kom vår lille pojke och jag mår oförskämt bra! Så nöjd över att jag valde ks och känner mig lugn och trygg i mitt val. Nu myser jag och förundras över den lilla skapelsen jag har lyckats göra. Livet är helt fantastiskt!

Grattis!!! Kom värkarna direkt efter ditt vatten hade gått? Jag skulle också vilja ha ks nu när bm berättade att bebisen är bredaxlad, är förstföderska och nyfiken ????
  • franksmatte
    Frkmaria skrev 2016-12-27 18:43:13 följande:

Jag har haft värkar från och till och 1,5h efter vattnet gick hade jag värkar var 8nde minut. Tror man räknar med 2-3 värkar/10 minuter för att det ska räknas. Jag fick briccanyl för att stanna av värkarbetet eftersom jag skulle snittas.

Jag kan bara - än så länge - vara positiv till ks. Det var lite jobbigt och lite läskigt men tror alla dagar att en förlossning har mer både psykisk och fysisk påfrestning. Nu efteråt har jag knappt haft ont. Snittades 16 igår och vid 11 idag var jag uppe och gick med gåbord utan problem. Har varit uppe 4-5 gånger under dagen och tom lyckats duscha själv. Det som gör ont går bort av ketogan + annat värkstillande så det stramar ytterst lite. Vår pojke mår bra och verkar inte ha fått något besvär av ks. Mitt ärr ser väldigt fint ut och jag har knappt blött något alls! Väldigt lite blod förlorades under op och ingen blod i ärret. Sen avslaget såklart. Alla har rätt till sina åsikter och att välja vad de vill och jag har fått höra folk som varit emot ks och fått deras åsikter upptryckta i ansiktet... jag kan bara tala utifrån mina känslor och upplevelser och känner att mitt val med ks var absolut rätt! Det har varit ångestladdat med tanke på att andra ska lägga sig i men har haft ett par personer som har stöttat mig till fullo i mina känslor och det är jag väldigt glad för! Så försök känna hur du känner och lyssna på dig själv. Försök också att "hitta" de som tycker ditt val är bra för det är ett stort beslut och det händer så mycket runtomkring ändå! Lycka till. :)

Härligt att det gått bra :) mina föräldrar sa till mig när dom fick reda på att jag var gravid "boka ks du kommer aldrig klara av att föda vaginalt" jag var la inte speceillt smärtålig som barn.. men drt känns skönt att ha sånt "fint" stöd från ens föräldrar hah när man änns inte kunde få välja ks annars hade jag tagit det. Men vem vet man kanske har turen å få ett akut snitt iaf, har två dagar kvar till bf 29/12 så vi får la se. Jag förstår inte varför folk skall vara så dömande, alla är ju olika och gör ju som dom känner för.
  • franksmatte

Samma här, hoppar för fullt på min pilatesboll och dricker hallonbladste för glatta livet men inte händer det något..det är dags att vräka min lilla inneboende nu känner jag. Släktingar ringer i ett och vänner sms och frågar om det har hänt något än och jag börjar bli trött på.att svara dom. Men men den kommer när den kommer bf +3 än så länge..

• franksmatte

Japp det är första barnet och nä kan inte direkt påstå det, händer fan ingeting men det smakar gott iaf :) testade att knulla igång något imorse men det funkade inte heller. Man börjar ju bli lite uttråkad jag har ju gått hemma med graviditetspenning sedan 1 november och börjar klättra smått på.väggarna.

Svar på tråden BF januari - 17