Inlägg från: fernandasmamma |Visa alla inlägg
  • fernandasmamma

BF januari - 17

thecoc skrev 2017-01-26 13:52:12 följande:

Ja sömnen är så konstig, vaknade vid 5 pigg som en lärka sedan däckade jag vid 8 och sov till 11.30. Väldigt bra att man inte har några direkta tider att passa...Har väldigt svårt för att sova på eftermiddagen men försöker att bara ta det lugnt och hålla mig i antingen sängen eller soffan iaf.

Jag kom på idén att ta en gravidmassage nu när man ändå bara sitter och väntar, ringde ett spa men det var fullbokat, kanske inte helt förvånande om man vill boka med en dags varsel :D Så jag ska nog härma dig och ta ett bad och sen får jag tigga massage av maken istället ;)

Har ni tänkt använda tens? Jag köpte en egen och den är ju grym! Använder den nästan varje dag ändå på mina stela axlar.

Jag tiggde massage av killen igår

Det var skönt..

Jag tänker ta lustgas i första hand men är öppen för annat om det blir för jobbigt..
  • fernandasmamma
    thecoc skrev 2017-01-26 14:21:26 följande:

Haha ja jag hoppas verkligen att det är nära nu!! Det här filtret som man annars har gällande kroppen och allt som kommer ifrån den har liksom försvunnit ju längre graviditeten gått. Här hemma pratar vi glatt om flytningar och förstoppning och allt däremellan hahahaha.

Haha ja verkligen man blir mindre känslig för sådant när man är gravid
  • fernandasmamma
    thecoc skrev 2017-01-29 13:13:23 följande:

Två dagar över tiden. Det är begravningsstämning hemma, nu känner jag mig bara trött och vill inte gå ut alls. Försöker bjuda hit kompisar hela tiden så att tiden ska gå, nu har jag liksom gett upp känns det som. Innan så tänkte jag att det är bra om jag är ute och rör på mig så kommer det igång, men nu vill jag bara ligga i sängen och tycka synd om mig själv. Jag har inte ont nånstans och det är väl det som är problemet! Jag kommer fasen att jubla när jag får en ordentligt värk, do your worst säger jag bara!!

Jag är sju dagar över tiden idag..

Känns knäppt men vill verkligen att det ska hända något snart trots att jag vet vad man ska gå igenom med smärtan och det vid förlossningen

Jag förstår hur du känner det är verkligen segt att gå över tiden!

Och man tappar ju lite lusten att göra saker..

Jag tror att slemproppen har börjat lossna, haft blodig slemmig (ursäkta informationen) tre dagar i rad när jag torkat mig..

Och börjar få lite ont som mensvärk också.

Men ja börjar bli lite smådeppig och less..

Och sen detta med att känna efter så barnet rör sig det är rätt stressande tycker jag..

Kram till dig <3
  • fernandasmamma
    thecoc skrev 2017-01-31 04:17:30 följande:

Väldigt odramatisk start här! Vaknade 2.50 av att vattnet gick, inte mycket men fick byta trosor. Nu är klockan 4.15 och inga onda värkar, känner att livmodern drar ihop sig och att det då sipprar ut lite vatten, men har inte särskilt ont just nu. Har tid på förlossningen för kontroll kl 10. Liiiiite svårt att somna om ;)

Spännande

Vi ligger på bb med vår tös..

Hon föddes igår med snitt efter att jag haft krystvärkar i fyra timmar..

Hon låg snett så hade aldrig kommit ut genom vaginal förlossning

Hoppas det sätter igång för dig idag då

Kram
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2017-01-30 11:16:12 följande:

Ahhh tjejer...40+5.... likadan stämning här hemma haha... försökte hitta på massor med maken i helgen men nu har man inget att göra o alla jobbar:( åkte till förlossning i fredags för kände att bebben rörde sig inte lika mycket men allt var ok vi fick vara undersökta i förlossningsrummet eftersom det inte fanns plats... märklig känsla! Det är ju dit man vill!! Lite mensvärk här och lite gula sammanhängande flytningar men inget... folk börjar bli jobbiga min mamma tjatar vem är det som gjort o räknat fel o när ska den ut, folk säger drick vin eller gå promenader... eeeeee

Men nej..

Vissa kommentarer kan man gärna slippa.

Hoppas du får en hinnsvepning då så det sätter igång..

Lycka till när det är dags

Kram
  • fernandasmamma
    thecoc skrev 2017-02-04 07:52:10 följande:

Saxar in detta som jag skrev i den andra bf januari tråden:

Nu har vi landat hemma! Vår fina lilla dotter föddes natten mellan tisdag och onsdag, 1/2 kl 02.08, 3326 g och 52 cm lång.

Förlossningen blev rätt komplicerad på flera sätt, jag jobbade på bra i öppningsarbetet men huvudet ville inte komma ned. När jag kämpat mig upp på 5 cm på 12 timmar bestämde jag mig för att ta epidural, det var fantastiskt att få en paus och chansen att återhämta sig lite.

Sedan längre fram var jag öppen 10 cm i flera timmar men fick inte krysta eftersom huvudet fortfarande stod högt, den smärtan var hemsk och då var det nära att jag förlorade kontrollen. Jag hade krystkänsla redan vid 7 cm och väldigt mycket smärta ut mot ryggen, det förklarade sig sedan - tösen kom i vidöppen bjudning (ansiktet uppåt). Hon hon ut 18 timmar efter första värk och allt var bara bra. Sedan krystade jag ut moderkakan och på 2 sekunder fylldes hela rummet med folk. Jag hade fått en blödning i livmodern fick jag veta och skickades iväg i ilfart till operation och blev nedsövd. 5 timmar efter födseln blev jag utskriven från uppvaket och fick återförenas med min familj. Fick extra vård på BB, förlorade totalt 2.5 liter blod drygt och fick fyra påsar blod under efterföljande dygn, var väldigt svag men nu mår jag bra.

Trots detta hade jag en fantastisk förlossningsupplevelse, jag och maken jobbade ihop helt perfekt, personalen tyckte att vi borde bli profylaxinstruktörer! Jag kunde känna mig trygg hela tiden trots all dramatik Jag är så himla glad och tacksam över sjukvården och jag vet ju att om det inte var för dem hade jag inte suttit här idag. Nu är det fullt fokus på min underbara dotter och vår lilla familj <3

Åh Grattis!!

Skönt att det gick bra trots blödningen

Jag har också den känslan så tacksam över den vården vi har..

Kram och mys med familjen
  • fernandasmamma
    Frkmaria skrev 2017-02-04 17:28:58 följande:

Grattis nyblivna mammor!

Jag har varit ifrån några dagar för jag jobbat med planering av flytt och glömt titta in och helt plötsligt 2 bebisar om jag läst tråden rätt!

Visst är det härligt?!

Och vad skönt att allt kändes lugnt och bra trots dramatik och akut kejsarsnitt! :)

Tack <3

Ja det är en underbar fantastisk känsla.

Att denna lilla tjej var den som låg i magen..

Och som man längtade så efter att träffa..

Jag börjar må bättre och bättre efter snittet..

Var tufft första dagarna hemma då sambon fick hjälpa mig upp och ner ur sängen
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2017-02-08 11:28:40 följande:

Hej på er! Nu ligger vi på förlossningen och har börjat med cytotec! Nu hoppas vi på att allt går bra och att vi får våran bebis idag!

Åh vad kul!

Har undrat hur det går för dig.. <3

Lycka till nu och hoppas bebisen kommer idag

Kram <3
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2017-02-09 20:20:48 följande:

Inget här.. reagerar inte på cytotec så fick åka hem idag och är nu tillbaka så ska vi köra imorgon... inte som jag tänkt mig:(

Men nej vad segt

Vad ska dom testa med istället då om du inte reagerar på Cytotec??

Hoppas du kan få sova lite i natt och lycka till imorgon igen.. <3

Kram
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2017-02-10 08:24:06 följande:

Jag har inte öppnat mig mer än 2cm på 48t så dem har möte nu alla och ska bestämma om de börjar om med cytotec eller ballong.. så trött nu och det har inte ens börjat...:/

Åh din stackare förstår att du är trött

Hoppas det funkar med npgon annan metod då..

Kram
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2017-02-11 18:11:39 följande:

Igår kom våran son Vilde! Gud vilken känsla. 17 dagar över tiden, 3445g/51cm och helt perfekt.

Det blev tufft, fick ballong kl 10 kl 2 var den ute och då började värkar från helvete.. öppnade mig 3-7cm på en timme, fixk epidural men krystvärkarna kom efter en timme.. tyvärr hade jag feber hela tiden och frossa, kräktes som galen under krystningen och fick avsluta med sugklockan och blev klippt men personalen var helt underbar jag skulle aldrig klara detta utan dem!!

Lycka till alla!!

Åh stort grattis till dig och familjen

En sån kämpe du är!

Skönt att du fick bra och stöttande personal det betyder såå mycket..

Kram <3
  • fernandasmamma
    Ivana1988 skrev 2017-02-14 19:34:28 följande:

Hej!

Nu har vi landat lite hemma... tufft sov inget inatt haha men det får bli så ibland.. har en riktig hungrig kille med gaser som ville suga hela natten... provade amma med bröstvårtsskydd som funkar lite bättre...ni som ammar hur går det? Hur var det l början?

Vår tös ville ha bröstet redan efter snittet..

Så vi testade o amma o det funkade bra..

Men efter några dagar hemma gjorde det något fruktansvärt ont på högra bröstvårtan grät ju nästan när jag skulle amma..

Inte så konstigt då en hudbit hade lossnat från bröstvårtan

Så fick ha amningsnapp i flera dagar det var lite meckigt..

Men nu har det läkt så det funkar igen utan..

Men tyvärr hade hon gått ner lite i vikt vid senaste vägningen så bm tyckte jag ska ge henne mat varannan timme dagtid o väcka henne

Så ska väga igen på fredag o hoppas det funkat.

Annars får jag väl ge ersättning med men ammar ju ofta tycker jag typ hela tiden på dagarna

Jag hoppas att inte mjölken sinar bara tycker jag borde ha massa mjölk i brösten men nej..
  • fernandasmamma
    thecoc skrev 2017-02-15 10:44:01 följande:

Ja nu förstår jag verkligen alla som säger att amningen är kämpig. Jag har haft mycket råmjölk från första stund så trodde inte det skulle vara några problem, men bebisen ska ju lära sig att suga också! Tog nästan en vecka innan hon hade bra tag och fick sår på ena bröstvårtan. Mitt tips är att smörja med purelan. Min tjej är också ett riktigt matvrak, hon ska ligga och tutta en bra stund och sedan ska hon sova med tutten som kudde... Så jag är _lite_ låst just nu :P Försöker verkligen lägga ifrån mig henne eller ge till pappa men 7/10 gånger så vaknar hon och blir förbannad och då är det bara börja om igen med bröstet... Gäller att jobba lugnt och metodiskt och bara inte ge sig :D

Purelan använde jag också första veckan typ..

Den är helt underbar för ömma bröstvårtor

Vi har börjat ge napp då o då..

Annars hade nog jag använts som mänsklig napp
  • fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2017-02-15 07:39:59 följande:

Ja det är ju en riktig omställning med mycket när man fått sin bebis. Men passa på att sova när bebis sover. allt annat som tex städning mm får vänta om man känner att man behöver vila!

jag ammar inte nu. ammade i typ 10dagar. tänkte att denna gång skulle det gå,då de andra 2 inte funkade alls. Men mjölk fanns väl men fick så såriga bröstvårtor, mjölkstockning,hög feber,huvudvärk, å jäkligt ont bara mm så ja kände mig allmänt pissdålig bara. så tog beslutet att sluta. Så det är väl först nu jag mår bra i kropp å knopp (hon blir 4veckor imorgon). Hade feber till å från under 2veckor å huvudvärk.

Åh fy det lät tufft..

Men det är viktigt att man själv mår bra också..

Ja det är nog ett av dom bästa råden sova när bebisen sover..

Disk och städ lär ju finnas kvar efter ändå
  • fernandasmamma
    angelikkaj skrev 2017-02-16 10:03:37 följande:

Ja jag var ju inte glad något alls. Utan kände mer panik över när det var dags för amning, så eftersom jag var på så dåligt mående var jag rädd för att bli deprimerad å inte ta mig an henne alls.

det lät inte alls skönt med en skinnbit som lossnat heller. måste kännas jätte ont där å då.

Nej det gjorde så ont så jag nästan grät

• fernandasmamma
    thecoc skrev 2017-02-16 19:15:21 följande:

Har en medela, en sådan som ska efterlikna bröstvårtan. Men måste nog truga på den mer.

Usch vilken skitdag vi har haft, dottern började snörvla i lördags och har varit förkyld nu i snart en vecka. Nu är jag och maken också sjuka så det är lite kämpigt. Vi kör på med koksalt och snorsugen. Stackars, två veckor gammal och redan sjuk :(

Usch stackars er och stackars liten

Krya på er.. <3
  • fernandasmamma
    thecoc skrev 2017-02-22 12:33:00 följande:

Nu har vi repat oss hela familjen från förkylningen. Hallelujah! Om det var i lördags eller söndags var jag helt slut, råkade tappa en macka som jag gjort och började bara storböla som ett litet barn helt hejdlöst. Så är det när krafterna tar slut och sen så orkar man bara börja om igen på något konstigt sätt?!

Nu har vi det bara så mysigt, förstår inte var dagarna tar vägen?

Har ni något tips på hur man får i sig mat när man är hemma själv på dagen? Min man brukar ladda kaffebryggaren åt mig innan han åker till jobbet så har jag tur kan jag kasta i mig en kopp kaffe på morgonen. Men lillan vill jämt sova vid bröstet och om jag flyttar henne så vaknar hon hälften av gångerna och då är det bara att börja om med bröstet. Så oftast får jag sitta med henne i knät och kommer mig inte för att äta något. Nu är klockan 12.30 och jag har fortfarande inte ätit nåt... hjälp?

Åh vad jobbigt att inte hinna äta o att ha bebis fast vid bröstet hela tiden..

Kan ni inte göra smoothies o ha i kylen?

Mättar väldigt bra..

Eller pastasallad kanske??

Eller fixa ett gäng matlådor när din man är hemma med mat som är god att värma..

Kram
  • fernandasmamma
    thecoc skrev 2017-02-22 12:33:00 följande:

Nu har vi repat oss hela familjen från förkylningen. Hallelujah! Om det var i lördags eller söndags var jag helt slut, råkade tappa en macka som jag gjort och började bara storböla som ett litet barn helt hejdlöst. Så är det när krafterna tar slut och sen så orkar man bara börja om igen på något konstigt sätt?!

Nu har vi det bara så mysigt, förstår inte var dagarna tar vägen?

Har ni något tips på hur man får i sig mat när man är hemma själv på dagen? Min man brukar ladda kaffebryggaren åt mig innan han åker till jobbet så har jag tur kan jag kasta i mig en kopp kaffe på morgonen. Men lillan vill jämt sova vid bröstet och om jag flyttar henne så vaknar hon hälften av gångerna och då är det bara att börja om med bröstet. Så oftast får jag sitta med henne i knät och kommer mig inte för att äta något. Nu är klockan 12.30 och jag har fortfarande inte ätit nåt... hjälp?

Skönt att ni är friska och krya hela familjen <3

Tiden går så fort..

Våran tjej blev tre veckor i måndags..
Svar på tråden BF januari - 17