• Anonym (Osocial)

    Min osociala son

    Min son är så osocial. Det är helt otroligt. Han säger knappt hej till människor. Han leker med iPad heöa dagarna. Spelar spel och dataspel och all kommunikation med vänner sker elektroniskt. Hur i sjutton ska han komma ut i verkliga livet? Han är 11 år gammal. Det ska inte behöva vara såhär!

    Jag har försökt dra in på iPad, mobil och data, men det har inte gått så bra. Han genomför då stora protester, skolkar från skolan etc etc.

    Jag är orolig för hans framtid.

    Hur är det med era barn? Hur begränsar ni dem från all media i syfte att få dem att uppleva verkliga livet och bli mer sociala?

  • Svar på tråden Min osociala son
  • Birgitta02

    Du ska inte "försöka" dra in hans mobil och dator. Du SKA göra det.
    Säg till honom att sociala medier och internet får han syssla med efter 19.00. Mobilen är till för att ringa och ta emot sms och samtal. När han kommer hem så är det läxor som gäller. Och andra aktiviteter. Efter kl 19 kan han få tillgång till internet med allt vad det innebär. Under förutsättning att skolan sköts. Sköts inte den så är det bara att plocka dator och mobil. Sen kan han skolka hur mycket han vill. Du får helt enkelt inte ge vika. Du måste stå vid ditt ord, och han måste VETA att du gör det. Det ger trygghet. Hur jävlig du än känner att du är.

  • SoulsWillRise

    Hahaha jävla skit också:D hade skrivit ett suuuuuper långt, klockrent inlägg som jag precis tänkte skicka då jag insåg misstaget :p

    Men när jag ändå är i gång ;) köp GTA 5 och batman arkam night så är det perfekt!

  • cosinus

    Begränsar inte barnen helt men en del.

    De har speldagar, 3 dagar i veckan. I övrigt får de låta padda/dator/tv-spel vara. Undantaget om de en stund på kvällen vill se något på paddan ist för på tv. Då kan de antingen crome-casta upp det på tv-n eller så sitta och se på svt-play själv om de vill se något helt annat. De är ändå långt mycket mindre maniska om de ser tv på paddan än spelar. Lättare få dem att släppa.

    Det är vad, som i vår familj, visat sig fungera bäst. Då blir de inte så maniska i sitt spelande och de blir också mer kreativa övriga dagar. Rastlösa, uttråkade och sånt också givetvis men efter lite gnäll brukar de ändå ta sig i kragen och hitta på annat.

    Sen har bara äldsta tjejen dator (hon är 12). De andra har ingen dator att tillgå så det blir inte så mycket som de spelar med andra. De spelar mest spel en och en på paddorna och då är det lättare få dem att sluta än om de ska synka med andra kompisar också.

  • Birgitta02
    cosinus skrev 2016-04-18 14:58:45 följande:
    . Rastlösa, uttråkade och sånt också givetvis men efter lite gnäll brukar de ändå ta sig i kragen och hitta på annat.
    Barn MÅSTE få ha tråkigt ibland. Minns jag pratade med en manlig vän (mkt nära vän om man säger så) i tfn, som är ensamstående med två barn. Mitt i ett samtal kom: "Oj, jag måste sluta. XX (9-årig dotter) har tråkigt. Måste roa henne". Det kändes otroligt konstigt.
  • volvo142
    Birgitta02 skrev 2016-04-18 14:30:32 följande:
    Du ska inte "försöka" dra in hans mobil och dator. Du SKA göra det.
    Säg till honom att sociala medier och internet får han syssla med efter 19.00. Mobilen är till för att ringa och ta emot sms och samtal. När han kommer hem så är det läxor som gäller. Och andra aktiviteter. Efter kl 19 kan han få tillgång till internet med allt vad det innebär. Under förutsättning att skolan sköts. Sköts inte den så är det bara att plocka dator och mobil. Sen kan han skolka hur mycket han vill. Du får helt enkelt inte ge vika. Du måste stå vid ditt ord, och han måste VETA att du gör det. Det ger trygghet. Hur jävlig du än känner att du är.
    Ursäkta mig men varför ska detta göras för att han fått upp ögonen för datorlivet? Skolan ser jag inte ord om att den går dåligt? utan du tycker att man ska straffa ett barn för att barnet inte är socialt? Ungen kanske har svårt att få vänner osv i den verkliga värden.. Visst begränsa lite. I din värd verkar han ha gjort nått super dumt.
  • Callo
    volvo142 skrev 2016-04-19 01:03:35 följande:

    Ursäkta mig men varför ska detta göras för att han fått upp ögonen för datorlivet? Skolan ser jag inte ord om att den går dåligt? utan du tycker att man ska straffa ett barn för att barnet inte är socialt? Ungen kanske har svårt att få vänner osv i den verkliga värden.. Visst begränsa lite. I din värd verkar han ha gjort nått super dumt.


    Balansgång detta. Men jag är benägen att hålla med dig här.

    Det beskrivs egentligen inte hur sonens relation är till vänner, mer än att kommunikation verkar ske på elektronisk väg. Kanske har han svårt med den sociala biten, och detta är enda sättet för honom att vara social. Ska då detta medel tas ifrån honom? Bara mamman/föräldrarna vet svaret kring denna fråga.
  • Birgitta02
    volvo142 skrev 2016-04-19 01:03:35 följande:
    Ursäkta mig men varför ska detta göras för att han fått upp ögonen för datorlivet? Skolan ser jag inte ord om att den går dåligt? utan du tycker att man ska straffa ett barn för att barnet inte är socialt? Ungen kanske har svårt att få vänner osv i den verkliga värden.. Visst begränsa lite. I din värd verkar han ha gjort nått super dumt.
    Tänkte mer att få ut grabben i ev idrottsaktiviteter ist för att gömma sig bakom en skärm. Och när jag läste inlägget så har mamma försökt begränsa skärmlivet genom att delvis dra in på detta, men sonen protesterar genom att skolka från skolan bl a. Då kan man helt enkelt som mamma stå för detta. Och hjälpa barnet ut i verkligheten genom att stå för sina beslut.

    Barn vet inte hur man gör och behöver vägledning.
  • fredsduvan
    Anonym (Osocial) skrev 2016-04-18 14:21:30 följande:

    Min son är så osocial. Det är helt otroligt. Han säger knappt hej till människor. Han leker med iPad heöa dagarna. Spelar spel och dataspel och all kommunikation med vänner sker elektroniskt. Hur i sjutton ska han komma ut i verkliga livet? Han är 11 år gammal. Det ska inte behöva vara såhär!

    Jag har försökt dra in på iPad, mobil och data, men det har inte gått så bra. Han genomför då stora protester, skolkar från skolan etc etc.

    Jag är orolig för hans framtid.

    Hur är det med era barn? Hur begränsar ni dem från all media i syfte att få dem att uppleva verkliga livet och bli mer sociala?


    Försök få honom att börja på någon aktivitet utanför hemmet

    Tex simma gå med honom dit

    Var bor ni? Finns det mycket att göra där ni bor? Kan du försöka fixa nån kompis träff åt honom?
    ALL KÄRLEK
  • äldreochklokare

    Vissa människor är asociala (ja det heter faktiskt så :) ) 

    Det är inget fel i att inte älska att umgås med en massa människor hela tiden. Vissa trivs bäst i mindre sammanhang. Du behöver först ta reda på vilken personlighetstyp barnet har. Är han introvert, lite ensamvarg, blir trött av mycket surr och röster så är det inte säkert begränsa datorn är lösningen. För många introverta människor är snarare kontakterna online de enda de har och stryper man den tillgången stryper man deras möjligheter till att ens försöka vara sociala. Att vara social måste inte alltid betyda att man gör saker i en grupp eller ett lag. 

    Om du däremot kommer fram till att det är datorn som skapar det asociala beteendet, är det givetvis en helt annan diskussion, men utgå inte från att det är så innan du säkert vet. 

  • Birgitta02
    äldreochklokare skrev 2016-04-19 09:47:45 följande:
    Vissa människor är asociala (ja det heter faktiskt så :) ) 
    Nix, det heter det inte. Osocial heter det. "Asocial" är när man har ett beteende som inte accepteras av samhället.
Svar på tråden Min osociala son