Inlägg från: Birgitta02 |Visa alla inlägg
  • Birgitta02

Min osociala son

Du ska inte "försöka" dra in hans mobil och dator. Du SKA göra det.
    Säg till honom att sociala medier och internet får han syssla med efter 19.00. Mobilen är till för att ringa och ta emot sms och samtal. När han kommer hem så är det läxor som gäller. Och andra aktiviteter. Efter kl 19 kan han få tillgång till internet med allt vad det innebär. Under förutsättning att skolan sköts. Sköts inte den så är det bara att plocka dator och mobil. Sen kan han skolka hur mycket han vill. Du får helt enkelt inte ge vika. Du måste stå vid ditt ord, och han måste VETA att du gör det. Det ger trygghet. Hur jävlig du än känner att du är.

• Birgitta02
    cosinus skrev 2016-04-18 14:58:45 följande:
    . Rastlösa, uttråkade och sånt också givetvis men efter lite gnäll brukar de ändå ta sig i kragen och hitta på annat.
    Barn MÅSTE få ha tråkigt ibland. Minns jag pratade med en manlig vän (mkt nära vän om man säger så) i tfn, som är ensamstående med två barn. Mitt i ett samtal kom: "Oj, jag måste sluta. XX (9-årig dotter) har tråkigt. Måste roa henne". Det kändes otroligt konstigt.
  • Birgitta02
    volvo142 skrev 2016-04-19 01:03:35 följande:
    Ursäkta mig men varför ska detta göras för att han fått upp ögonen för datorlivet? Skolan ser jag inte ord om att den går dåligt? utan du tycker att man ska straffa ett barn för att barnet inte är socialt? Ungen kanske har svårt att få vänner osv i den verkliga värden.. Visst begränsa lite. I din värd verkar han ha gjort nått super dumt.
    Tänkte mer att få ut grabben i ev idrottsaktiviteter ist för att gömma sig bakom en skärm. Och när jag läste inlägget så har mamma försökt begränsa skärmlivet genom att delvis dra in på detta, men sonen protesterar genom att skolka från skolan bl a. Då kan man helt enkelt som mamma stå för detta. Och hjälpa barnet ut i verkligheten genom att stå för sina beslut.

Barn vet inte hur man gör och behöver vägledning.
  • Birgitta02
    äldreochklokare skrev 2016-04-19 09:47:45 följande:
    Vissa människor är asociala (ja det heter faktiskt så :) ) 
    Nix, det heter det inte. Osocial heter det. "Asocial" är när man har ett beteende som inte accepteras av samhället.
Svar på tråden Min osociala son