Förkyld, okej att stanna hemma?
Hej!Jag har blivit förkyld och det har blivit värre senaste dagarna. Nu har det blivit att jag inte kan prata eftersom jag är så hes och det gör ont i halsen. Jag kan inte ens viska utan att det triggar igång hostattacker. Samtidigt hostar jag upp gult/grönt slem. Jag har även kräkts en gång samt haft lite feber (som max 39 grader). Min gissning är att det är ett virus, kanske en stämbands- eller luftrörskatarr, och att man helt enkelt måste vila ut det. Saken är att jag jobbar inom sjukvården med patienter som bland annat genomgått behandling för cancer och därmed är extra infektionskänsliga. Jobbet innebär ju också att man ska prata med läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, patienterna, anhöriga, andra vårdinstanser etc.. Jag har varit hemma några dagar men eftersom halsen har blivit värre och värre, samt med tanke på kräkningen + febern, funderar jag på att fortsätta stanna hemma några dagar till.
Hade det varit okej enligt er att stanna hemma "för en enkel förkylning"? På min arbetsplats snackas det vanligen skit om folk som är sjuka eller vabbar så därifrån kommer min oro.
Mvh,
Undrande