• pyssel

Svagbegåvad och lågbegåvad

Svaret är inte så enkelt som att vad som är pk i en privat konversation. Eftersom den är just privat kan ingen här avgöra det åt dig. Men om du är tveksam till uttrycken, annars hade du nog inte frågat, så kan jag bekräfta att många känner sig kränkta av det ja. Om personen förstår uttrycket så hade jag använt "kognitiva svårigheter/funktionsnedsättning" eller "inlärningssvårigheter" om ni ändå ska prata vidare om vad detta innebär rent konkret hos just den personen. Om det är syftet med samtalet? Dessa benämningar omfattar så klart fler grupper än de "svagbegåvade" men brukar uppfattas som mindre laddade/värderande.

Alla hästar hemma
  • pyssel
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-19 22:59:54 följande:

Tack för svar, det var exakt detta jag undrade över! Kom över en text igår på en seriös hemsida där det stod lågbegåvad, började därför undra. Men det verkar ju som att många använder ordet lågbegåvad ändå? Men nu vet jag iaf. Tack.

Det kan precis som du funderar vara svåra begrepp - särskilt i samtal med berörda. Vet inte hur ofta lågbegåvad används. Just svagbegåvning är ett tabubelagt begrepp i t.ex skolans värld, då det är en grupp som inte får tillgång till särskolan, men det är svårt att anpassa undervisningen till, eller snarare att nå målen. Det är inte helt kulturellt "pratbart" detta med intelligens, när det gäller denna grupp, och det finns som sagt stora brister i stöd och bemötande i skolan eftersom de tangerar gränsen för utvecklingsstörning, men är det inte. Utvecklingsstörning är även det ett begrepp man får göra avvägningar hur man använder då det ff är vedertaget i vissa sammanhang men i andra inte. Hoppas du hittar ett bra och respektfullt sätt att prata med personen.
    Alla hästar hemma
Svar på tråden Svagbegåvad och lågbegåvad