Min 11-åring är dum mot sin mormor
Din dotter har fått förstå att det är ok att uppträda otrevligt. Du har inte sagt ifrån till henne. Mormor har inte sagt ifrån. Du och mormor pratar med varandra om detta, och du verkar mer eller mindre vädja till din 11-åring. Hon är både bortskämd och ouppfostrad.
Det är dags att ta tag i hennes beteende. Sätt dig ner och tala om att man svarar på tilltal. Man respekterar andra människor. Se till att det blir konsekvenser för hennes uppförande. Ta ifrån henne både mobil och padda/dator tills du bankat vett i hennes skalle.
Jag hade aldrig livet accepterat ett sånt uppförande från mina två, nu vuxna, barn. Aldrig. Från start visar man hur man uppträder mot andra. Du har missat något här. Då är det dags för dig att stå upp för dig själv och mormor. Hur krävande mormor än är så svarar man på tilltal, nonchalerar inte. Och se till att mormor och barnbarn får en paus från varandra några veckor. Varför hämtar mormor 11-åringen en gång i veckan?
Se nu till att du är helvaken på hennes uppförande! Och se till att det blir konsekvenser. Du gör ungen en björntjänst genom att låta henne uppföra sig som hon vill. Hon kommer aldrig bli accepterad bland människor utanför familjen om detta uppförande blir befäst.