• Anonym (anna)

Vad lägger ni ut för en sommarsemester?

Självklart kan det kosta allt mellan gratis och hur mycket dom helst men vad lägger ni på er semester med allt ?

Gör ni fler resor under året och vad kostar dessa ?

Hur många är ni i familjen ?

Har ni alltid barnen med när ni reser ?

I år har vi en dyrare resa än vanligt framför oss då vi kommer vara borta nästan en månad.

Med hus vi hyr , bil och resan dit uppskattar jag att vi fyra * två barn ) kommet landa på ca 55- 60 000 kr.

Mer vanliga år brukar det nog vara ca 40 ' för oss fyra.

Vi åker skidor varje år och där lägger vi ca 10 000 totalt.

Vissa år en weekendresa om vi får barnvakt då vi gärna reser utan barn den resan !

• Svar på tråden Vad lägger ni ut för en sommarsemester?
  • Anonym (Milly)

Vi har hus i medelhavet så betalar flygbiljetterna ner varje sommar, brukar gå på 6-8 000 kr. Vi är borta en månad oftast och äter ute en hel del och shoppar så allt som allt kanske vi gör av med runt 20 000 kr.

Vi är två vuxna och två små barn.

• hallonhopp

Vi har inte bästa ekonomin så de senaste åren så har det inte varit så mycket pengar än kanske något inträde, glass och mat ute och ev bilresa som kostat. Det kanske har rört sig om 1000-2000 kr utöver vad vi vanligen handlar gällande mat osv under semesterperioden. Vi är nu två vuxna och ett barn som kommer bli två under semesterperioden. När vi hade bättre med pengar la vi 20000-30000 på någon resa inom Europa varje-vartannat år. Det är där jag gärna landar i framtiden när vi har bättre ekonomi, en billig resa inom Europa eller inom Sverige fast kanske inte då tält och konservburkar enbart. 2-3 gånger i livet kanske vi kommer göra större dyrare resor mer i 50000-100000 klassen.Jag hade föräldrar som inte så gärna åkte iväg på semestern och jag var mycket i stugan tex och det var jättebra men jag hade gärna velat se mer av landet och världen både då och nu. 

• Anonym (Ensam vv)

I sommar kommer det hamna på ca 10000:-. 
    1 vuxen och 2 barn.

• Cadencee

Vi är 2 vuxna och 1 barn och lägger kanske runt 10 000 med bensin, boende, matkostnader och aktiviteter. I sommar kommer dock barn nr 2 så blir en billig semester :) sen var vi utomlands nu i januari och den resan gick väl på 25-30 000 (Russel och matpengar inräknat).

• Harvester

Vi ska hyra stuga på Öland en vecka (ca 10 000kr), tillkommer resa från Stockholm, mat och besök på Ölands djurpark typ 1000kr. Vi är två vuxna och ett barn.

Vi åker också en sväng till Kolmården med övernattning, har för mig det kostade typ 3500kr plus resa och mat då...

• senare

Mina barn som är 6 och 7 år har tyvärr aldrig varit utomlands. Deras pappa har varit arbetslös av och till i flera år fram till nu - så vi har inte haft ekonomi. Vi bor trångt och har ingen bil även om vi hyr ibland. 

Men jag och barnen brukar åka till mina föräldrar, som bor vid havet på västkusten. Sen gör vi ju andra utflykter också. Nästa år tror vi dock att vi kan fixa en badsemester, tex Spanien - gärna 2 v. Vad kan ett sånt kalas gå på - 35' kanske. Hade gärna velat åka skidor också men vi måste tyvärr välja, här går det inte att göra både och under ett och samma år.

• Anonym (Upprörd)
    lövet2 skrev 2016-04-19 22:03:19 följande:

Ca 3000-4000 kr. Antingen åker jag med sonen och hälsar på kusinerna eller så tar jag med dottern och hälsar på deras storasyster. I år blir det nog ingen semester alls. Vi får se.

OT: Exakt VAD är det vi ser på din profilbild? Är det en mjällig hårbotten med ett par photoshoppade solbrillor på som vi stackars medlemmar dag in och dag ut måste beskåda? Jag måste få veta detta!
  • lövet2
    Anonym (Upprörd) skrev 2016-04-21 21:17:05 följande:
    OT: Exakt VAD är det vi ser på din profilbild? Är det en mjällig hårbotten med ett par photoshoppade solbrillor på som vi stackars medlemmar dag in och dag ut måste beskåda? Jag måste få veta detta!
    gamla.familjeliv.se/Forum-26-448/m75767461-1.html  #3
  • sextiotalist

Vi gör inget planerat mer än sommarhuset och det är väl 6000 jag lägger per år.

Utflykter och annat styrs av väder, humör och ekonomi.

• Anonym (Mami)

Vi brukar väl köra lite enklare, billiga saker, så som:

Skansen (årskort) + 400:- i lotter och karuseller.
    Marknad med cirka 500:- i lotter och karuseller.
    Junibacken (årskort).
    Flera olika museum, totalt cirka 500:-.
    Båtresor, totalt cirka 150:-.
    Tågresor med veterantåg, totalt cirka 300:-.

Betald sommarstuga med skogen, bondgårdar och badstränder inpå knuten: gratis!

Sedan är det lite småsaker som tillkommer lite här och var. Semesterkassan (enbart för nöjen) brukar innehålla 10.000:- i början av semestern och ligga på cirka 7000:- efter semestern. De sparas undan för framtida semestrar då mitt barn är äldre och värdesätter utlandssemstrar och annat mer.

Det bästa med hela alltet är att jag är ledig från skolavslutning till skolstart.

• Mascaraklumpar

Vi ska hyra hus i Italien en månad (inget fancy, utan ett enkelt litet hus nära havet). Med flyg, hyrbil och nöjen inräknat kommer det gå på runt 35 000. Sedan blir det en kortare resa (6 dagar) till Spanien i vinter samt en resa till svärföräldrarna som bor utomlands, skulle tro att de landar på runt 10 000 respektive 5000 med allt inräknat.

Vi är två vuxna och två barn och har alltid barnen med.

• Teresiat

Jag reser inom Sverige varje månad + utomlands två ggr per år + en fjällresa med jobbet.. Så ofta är det ganska skönt att bara vara hemma. Sambon och jag reste innan sonen kom varje år utomlands och brukade lägga 30000-40000 kr samt 5000-10000 på en fjällresa. Utöver detta äger vi ett hus på landet vid en sjö som vi besöker året om, på somrarna lite extra såklart. Nu är sonen lite mer än ett år och i år blir det premiärutomlandsresa som "riktig" familj. I sommar hyr vi hus vid Medelhavet (30 000 kr ink allt skulle jag gissa) och i vinter har vi bokat bröllopsresa/solsemester vid nyår två veckor (45 000 ink allt uppskattningsvis).

• ernstina

I år blir det två veckor i Grekland, Rhodos Stad för 14.481 kr för en vuxen och två barn. (Tillkommer reskassa ca 15.000 kr)
    Barnens önskemål från början var Böda Camping för badet, och där landade stugpriset på 11.000 för en vecka, så Rhodos känns mer värt pengarna.
    Tidigare år har det varit långweekend i Stockholm med Gröna Lund och Skansen och det har landat runt 10.000 varje gång. I år blir det en kortare resa med bara ett besök på Grönan.
    Resten av helgerna tillbringar vi i husvagnen som står säsongsuppställd.

Assumption is the mother of all Fuck ups
  • Anonym (AV)

Ganska mycket pengar som bränns i mitt tycke. Vi är två vuxna och ett barn.
    Om sommaren kan vi bränna ca 80 tkr på vår utlandsresa. De sista åren har den gått till en liten by i södra Frankrike med sällskap.
    En gång per år reser vi till Dubai. Där bor vi hemma hos min kusin. Leverne där är rätt kostsamt så det brukar gå en 20-30 tkr för mat och nöjen.
    Kan även bli nån weekendresa för två om våren.

Svar på tråden Vad lägger ni ut för en sommarsemester?