• hemmamamma82

Semesterersättning

Hur funkar det med semesterersättning inom handels när man är föräldraledig?

Vart hittar jag info om detta?

Vill kunna visa min chef info om detta då hen inte tar reda på detta.

Tacksam för svar

• Svar på tråden Semesterersättning
  • Carambolan

Enligt semesterlagen (paragraf 17) är de första 120 dagarna semestergrundande på samma sätt som om du hade arbetat. Var det så du menade?

• Holma

180 föräldradagar är semestergrundande om det är det du menar

• Carambolan
    Holma skrev 2016-04-19 22:31:30 följande:

180 föräldradagar är semestergrundande om det är det du menar

180 om man är ensamstående, annars 120.
  • Holma
    Carambolan skrev 2016-04-19 22:33:50 följande:
    180 om man är ensamstående, annars 120.
    För mig var det 180 o jag är gift . Varför skulle det skilja om man är ensamstående ? Det är ju arbetet som ger ut semesterdagar . Mitt lönekontor vet inte om jag är gift sambo eller ensam
  • hemmamamma82

Kan tillägga att jag har en anställning på en liten arbetsplats och chefen är inte intresserad av att ta reda på detta och hoppas säkert mest på att jag glömmer semesterersättningen...

• Holma

Men det är ju semesterdagar inte ersättning i pengar , du får betalda sem dagar att ta ur senare när du kommer åter i jobb

• Carambolan
    Holma skrev 2016-04-19 22:38:23 följande:

För mig var det 180 o jag är gift . Varför skulle det skilja om man är ensamstående ? Det är ju arbetet som ger ut semesterdagar . Mitt lönekontor vet inte om jag är gift sambo eller ensam

Ett mer förmånligt kollektivavtal på din arbetsplats kanske? Semesterlagen är tydlig på detta men arbetsgivaren kan ju välja att ge bättre villkor.

17 a § Frånvaro från arbetet är semesterlönegrundande när det gäller ledighet enligt föräldraledighetslagen (1995:584) i fråga om

1. ledighet enligt 8 § första stycket nämnda lag, om

frånvaron under intjänandeåret inte överstiger 120 dagar, eller för ensamstående förälder 180 dagar. /.../
  • hemmamamma82

Jag ska inte gå tillbaka till jobbet utan säga upp mig så det är därför jag undrar.

Får man inte ut ersättning i pengar då?

• Holma
    hemmamamma82 skrev 2016-04-19 22:56:18 följande:

Jag ska inte gå tillbaka till jobbet utan säga upp mig så det är därför jag undrar.

Får man inte ut ersättning i pengar då?

Jo då får du semesterdagarna i pengar på slutlönen
  • hemmamamma82
    Holma skrev 2016-04-19 23:02:37 följande:

Jo då får du semesterdagarna i pengar på slutlönen

Vet du eller någon annan vart man kan hitta denna infon, tänker att jag måste kunna visa hen vart den infon finns.
  • Gladskit

Semester grundas i lag.
    Det finns alltså en egen lag som heter Semesterlagen som du kan leta upp och sen visa din chef vad som gäller.

Ovanpå det lägger man kollektivavtalet, i ditt fall handels.
    Kollektivavtalet får inte försämra för individen, utan om man frångår lagen på något sätt ska det vara till det bättre.

Tredje grejen du behöver ha koll på är interna rutiner. Om man slutar, när betalas slutlönen ut. Sånt är omöjligt för oss att svara på.

Så:
    Du har minst 120 dagar av din ledighet som är semesterlönegrundande, dvs du tjänar in semester i ungefär 4 månader.
    Har du semesterår 1/1-31/12, är månadsavlönad och gick på f-ledighet 1/1 så kommer du alltså att tjäna in semester i 120 dagar, resten av året har du inget intjänande för. Om du inte börjar jobba 1/10 igen, då har du såklart intjänande från 1/10-31/12.

Sen beror det på vad kollektivavtalet säger om semesterår, intjänandeår, uttagsår osv. Läs på där. Det är ingen hemlig skrift som ingen får läsa utan den går oftast att få tag på som pdf. Vissa avtal betalar ut semesterersättningen i klump en gång per år, andra betalar ut den när du tar ut semestern.
    Får du inte de svar du vill ha så kontakta lönekontoret eller personalavdelningen, de har i många fall bättre koll än vad chefer har.

• Holma
    hemmamamma82 skrev 2016-04-20 08:25:55 följande:
    Vet du eller någon annan vart man kan hitta denna infon, tänker att jag måste kunna visa hen vart den infon finns.
    Facket vet
  • Holma
    hemmamamma82 skrev 2016-04-20 12:26:33 följande:
    Jag är inte med i facket...
    Ringa o fråga kan man göra ändå
Svar på tråden Semesterersättning