• Anonym (återvänderska)

Hur funkar föräldrapenning när man flyttar tillbaka till Sverige med en liten och en ofödd?

För att förhindra den kommentaren: Ja, jag tänkte ringa FK idag, men jag glömde bort tidszonerna, och nu är jag nyfiken.

Det är så att jag (kvinna) och min fru (från USA) ska flytta till min hemstad i Sverige av en hög anledningar, bland annat ska hennes jobb öppna en filial inom pendlingsavstånd, och de erbjöd henne/oss att flytta med. Vi hade redan pratat lite löst om att flytta till Sverige i alla fall för en tid, så vi hoppade så klart på. 

I alla fall, vi har en 3-åring här hemma och jag är gravid i vecka 11, och kommer vara i vecka 25-27 när vi åker (vet inte exakt datum än).

Jag är nyfiken på hur det funkar med föräldrapenning, barnomsorg och sånt när man kommer hem och är med barn och har ett litet barn. Får både jag och min fru ta ut föräldrapenning? Hur många dagar i så fall? Hur mycket får man om man aldrig jobbat i Sverige? Får 3-åringen gå på förskola (heter det, va), eller måste hon vara hemma med syskonet? Hon är inne i en jättesocial period just nu, och mår bäst om hon får leka med andra barn.  Finns det andra ställen än skolan där 3-åringar kan komma och leka med andra i samma ålder, om hon inte får gå i skolan?

Jag flyttade till USA när jag var 19 och är nu 28, så jag är inte så bra på sånt här.

• Svar på tråden Hur funkar föräldrapenning när man flyttar tillbaka till Sverige med en liten och en ofödd?
  • sina

Treåringen har rätt till allmän förskola från och med i höst ? 15 timmar i veckan. Vissa kommuner erbjuder mer, men det är minimum. Nu får föräldrapenning för den nyfödda när hen kommer, 480 dagar, och förmodligen dagar även för treåringen.

Jag skulle tro att din fru behöver adoptera bebisen - kolla upp det *noga*! Ring förslagsvis familjeenhet vid socialtjänsten i kommunen. Hur ser föräldraskapet ut för treåringen? Soc kan eventuellt ifrågasätta det

• Anonym (återvänderska)
    sina skrev 2016-04-19 23:44:47 följande:

Treåringen har rätt till allmän förskola från och med i höst ? 15 timmar i veckan. Vissa kommuner erbjuder mer, men det är minimum. Nu får föräldrapenning för den nyfödda när hen kommer, 480 dagar, och förmodligen dagar även för treåringen.

Jag skulle tro att din fru behöver adoptera bebisen - kolla upp det *noga*! Ring förslagsvis familjeenhet vid socialtjänsten i kommunen. Hur ser föräldraskapet ut för treåringen? Soc kan eventuellt ifrågasätta det

Tack för svar! Bra att veta om allmän förskola. Får man plats på en skola automatiskt då? Måste man söka plats? Kan man välja förskola?

Ok, jag ska kolla upp om hur det blir med frun och bebisen, om hon måste adoptera enligt svensk lag. Här är vi båda juridiskt mammor nästan automatiskt, Det räckte att vi är överens, har bevis från kliniken att vi varit där och fått sperma från donator och genomgått behandling tillsammans som mor och medförälder. Det var bara att skriva på birth certificate att vi var hennes mammor. Det skulle ju vara jobbigt om svenska soc kommer och säger till vår 3-årings mamma att hon inte är mamma längre bara för att vi flyttat till ett annat land. 
  • Kerubmamman

Så vitt jag vet behöver man inte adoptera längre, men det finns liknande krav som i USA om bevis från klinik, medgivande osv.. (snabb googling ledde mig till Stockholms kommun  som förvisso säger att det ska vara en svensk klinik. Men det borde finnas undantag för de som flyttar tillbaka till Sverige under en graviditet. 

Ni är båda 3-åringens juridiska föräldrar och sånt brukar inte rivas när man immigrerar. 

Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (återvänderska)
    Kerubmamman skrev 2016-04-20 01:03:13 följande:

Så vitt jag vet behöver man inte adoptera längre, men det finns liknande krav som i USA om bevis från klinik, medgivande osv.. (snabb googling ledde mig till Stockholms kommun  som förvisso säger att det ska vara en svensk klinik. Men det borde finnas undantag för de som flyttar tillbaka till Sverige under en graviditet. 

Ni är båda 3-åringens juridiska föräldrar och sånt brukar inte rivas när man immigrerar. 

Tack för svar, och tack för länken! Även om det är fel kommun så kan den säkert hjälpa.
  • Kerubmamman
    Anonym (återvänderska) skrev 2016-04-20 01:05:54 följande:
    Tack för svar, och tack för länken! Även om det är fel kommun så kan den säkert hjälpa.
    Det var så lite så. Det går säkert att hitta nationella riktlinjer också.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • sina

Alltså. Föräldraskapspresumtionen för lesbiska par gäller bara dem som har fått behandling inom svensk sjukvård - och även då måste den bekräftas. Möjligtvis att ni kan komma undan det här om ni har någon form av intyg på att ni båda är tilltänkta föräldrar i USA, särskilt som din fru är amerikansk medborgare. Men kolla upp det så det inte blir strul!

Jag vet att ett killpar hade problem. Jag minns inte exakta omständigheter, men de hade varit i USA och fått hjälp av en surrogatmamma. Båda männen stod som föräldrar på barnets amerikanska birth certificate, men det blev strul. Jag tror att det slutade med att barnets biologiska pappa blev förälder och fick hela vårdnaden, den andra fick närståendeadoptera.

Man kan tycka att det borde vara självklart att ett godkänt föräldraskap i ett land automatiskt ska godkännas i andra, men så är det alltså inte. Man kan prata mycket om hur det borde vara, och att det borde göras undantag och så vidare, men underskatta inte svensk byråkrati, och underskatta inte enskilda socialsekreterares ovilja och inkompetens. Tyvärr. Vårt föräldraskap är inte internationellt gångbart, helt enkelt. Jag har närståendeadopterat min dotter, men så fort vi lämnar Norden har jag inga juridiska kopplingar till henne. Alltså inte ens inom EU. Det finns tjejer som knappt har fått följa med sitt barn till sjukhus i Italien och Frankrike, trots att de är barnets förälder och vårdnadshavare i Sverige. 

Jag säger inte det här för att jävlas. Jag vill bara inte att ni ska få problem. 

Föräldrapenningen ska dock inte vara några problem. Om du har enskild vårdnad när barnet föds så tillfaller alla dagar dig. Dessa kan du sen skänka bort till din fru.

De tio dagarna med tfp när barnet föds kan vem som helst ta, så det ska inte vara några problem. Möjligtvis kan det ta tid eftersom din fru inte har någon fastställd SGI. Ring FK och fråga om det - ibland kan de gå med på att utreda SGI trots att hon inte har något moderskapsintyg att skicka in (du får av barnmorskan).

Förskola: Man måste söka. Det är lite olika i olika kommuner hur det går till och hur stor valfrihet man har. I teorin är du garanterad en plats i kommunen inom tre månader från ansökningsdatum, men det är lite si och så med det. Det är något du måste fråga berörd kommun om.

• Seven Costanza

Sina: så sjukt, hur kan det vara så? Räknas ni inte som gifta i de länder som inte tillåter samkönade äktenskap heller?

• Anonym (A)

När det gäller föräldrapenning blir den på lägsta nivå tills respektive förälder jobbat ett visst antal dagar.

Tror det är viktigt att du skriver dig i Sverige så fort du kommer hit och kanske behåller din sjukförsäkring från USA tills du är skriven här, så att du är säker på att du täcks av svensk sjukförsäkring.

• sina
    Seven Costanza skrev 2016-04-20 09:04:52 följande:

Sina: så sjukt, hur kan det vara så? Räknas ni inte som gifta i de länder som inte tillåter samkönade äktenskap heller?

Det kan vara så för att det inte finns några internationella avtal som täcker det här. Det är olika från land till land huruvida mitt äktenskap är juridiskt giltigt eller inte.

Ja, det är för jävligt. Det borde åtminstone finnas övergripande EU-lagstiftning på området, men det gör det inte.
  • Seven Costanza
    sina skrev 2016-04-20 12:44:41 följande:

Det kan vara så för att det inte finns några internationella avtal som täcker det här. Det är olika från land till land huruvida mitt äktenskap är juridiskt giltigt eller inte.

Ja, det är för jävligt. Det borde åtminstone finnas övergripande EU-lagstiftning på området, men det gör det inte.

Så märkligt! Vet du om försök har gjorts att lyfta frågan i EU? Annars borde ju t ex RFSL ta upp det med de svenska EU-parlamentarikerna.
Svar på tråden Hur funkar föräldrapenning när man flyttar tillbaka till Sverige med en liten och en ofödd?