Hur funkar föräldrapenning när man flyttar tillbaka till Sverige med en liten och en ofödd?
För att förhindra den kommentaren: Ja, jag tänkte ringa FK idag, men jag glömde bort tidszonerna, och nu är jag nyfiken.
Det är så att jag (kvinna) och min fru (från USA) ska flytta till min hemstad i Sverige av en hög anledningar, bland annat ska hennes jobb öppna en filial inom pendlingsavstånd, och de erbjöd henne/oss att flytta med. Vi hade redan pratat lite löst om att flytta till Sverige i alla fall för en tid, så vi hoppade så klart på.
I alla fall, vi har en 3-åring här hemma och jag är gravid i vecka 11, och kommer vara i vecka 25-27 när vi åker (vet inte exakt datum än).
Jag är nyfiken på hur det funkar med föräldrapenning, barnomsorg och sånt när man kommer hem och är med barn och har ett litet barn. Får både jag och min fru ta ut föräldrapenning? Hur många dagar i så fall? Hur mycket får man om man aldrig jobbat i Sverige? Får 3-åringen gå på förskola (heter det, va), eller måste hon vara hemma med syskonet? Hon är inne i en jättesocial period just nu, och mår bäst om hon får leka med andra barn. Finns det andra ställen än skolan där 3-åringar kan komma och leka med andra i samma ålder, om hon inte får gå i skolan?
Jag flyttade till USA när jag var 19 och är nu 28, så jag är inte så bra på sånt här.