Bokföring
Ett tips för att bokföra korrekt är att se var pengarna dras från eller var de landar och då anse att debet är plus och kredit är minus.
Ex.
Om man betalar från kassan så börjar man med det att kreditera det kontot. Om pengarna går in på plusgirot så börjar man med att debitera det kontot. Sen löser sig ofta övriga konteringar.
A. Korrekt.
B. Du har vänt debet och kredit fel.
C. Korrekt.
D. Checkräkningskontot ska ha en insättning. Nu har du har bokfört skulden två gånger.
E. Det ska inte bokföras mot kontot för dröjesmålsränta. Det är ju skulden under C som ska betalas.
F. Du måste betala hela summan, dvs. du måste dra 200 kr från kassan. Kontorsmaterialet är 160 + 40 kr i moms.
G. Betalades fakturan direkt? Annars är det en skuld som ska bokföras. Sen ska ju hela fakturan betalas, dvs. 570 kr ska dras från kassan annars kommer nog Telia bli sura.
H. På kontot 2650 får du räkna fram vad resultatet blir alternativt bokföra med två rader med en för debet och en för kredit. Möjligt att det kan vara tillåtet att skriva på ditt sätt, men det ser väldigt märkligt ut och jag tycker du bör undvika det. Jag testade snabbt i ett av mina bokföringsprogram och det gick inte att skriva värden i både debet och kredit samtidigt.