Inlägg från: Furienna |Visa alla inlägg
  • Furienna

Förlorar på att praktisera jämfört med att bara gå hemma...

Det jag inte förstår är varför du inte kan få bostadsbidrag. Både jag och min mamma har det, och det blir större ju mindre pengar du har på banken. 

• Furienna
    Livetskamp skrev 2016-04-20 18:41:08 följande:
    Är som sagt barnlös och 30 fyllda, så nej - tyvärr...
    Jag är 31 år och har inte heller några barn. Du borde ha rätt till bostadstillägg om du har så låg inkomst som du har.
  • Furienna
    Livetskamp skrev 2016-04-20 22:08:06 följande:
    Och du har bostadsbidrag trots 31 är och inga barn?

Bostadstillägg är det väl bara sjukpensionärer och seniorer som har rätt till? Försöker färska upp minnet lite, läser på Försäkringskassans hemsida med jämna mellanrum. Vet att jag erhöll bostadstillägg i samband med aktivitetsersättningen förr om åren. Har en extremt låg hyra så det är inte riktigt där skon klämmer, mer att jag vill kunna unna mig saker som sätter lite extra guldkant på tillvaron.
    Jag är i och för sig förtidspensionär, men nu har jag fått intrycket att du också i princip är det på halvtid. Du borde ha rätt att få mer än 7000 kr i månaden.
  • Furienna
    Anonym (Systemfel) skrev 2016-06-05 20:57:11 följande:
    Ingen tvingar mig vara sjukskriven? Nejvisst, då vet jag. Bara det att jag bl a har flera neuropsykiatriska funktionshinder, som gör att jag inte kan fungera fullt ut. Vet aldrig när nästa "dipp" kommer, behöver även praktiskt stöd. Enligt AF och FK får jag inte ens PRÖVA om det går, med stöd, för då ryker min sjukpenning innan jag ens hunnit pröva mina vingar. Du kan ju tala om för mig vilka alternativ jag har?

Du gör det verkligen lätt för dig med det tänk som du har, tyvärr är det inte lika lätt Irl dock.
    Om du har neuropsykiatriska funktionshinder, så tror jag att du rätt till förtidspension i stället för sjukpenning. Undersök saken.
  • Furienna
    Anonym (kk) skrev 2016-06-05 23:44:05 följande:
    Själv tycker jag faktiskt att man borde skrota af och banta ner fk. Och införa en riktigt låg medborgarlön. Och sedan skyffla tillbaka ansvaret dit där det egentligen hör hemma - hos människorna själva.
    Men om nu medborgarlönen ska vara så låg som möjligt, hur ska en människa då kunna klara sig på den? Man kan ju vara så sjuk att man inte kan jobba, eller så har man svårt att hitta ett jobb under en period.
  • Furienna

Jo, men då ska väl medborgarlönen också vara lika hög som nuvarande socialbidrag, a-kassa o s v. 

Svar på tråden Förlorar på att praktisera jämfört med att bara gå hemma...