Sökte hjälp för misshandel - blev själv anmäld av soc.
Jag sökte hjälp av Socialtjänsten för att lämna ett misshandelsförhållande. Inget fysiskt, "bara" psykiskt, och misshandeln hade hållit på i flera år.
Men misshandeln av mig var "mild" enligt Socialtjänsten och i stället vändes fokus mot barnen. Deras hemsituation utreddes. Socialtjänsten ville inte att jag skulle lämna barnen ensamma med mannen, som de intervjuat - men mannen vägrade flytta. Att bo på kvinnojour var inte aktuellt eftersom misshandeln var mild och psykisk. Mannen höll sig lugn eftersom jag kontaktat Socialtjänsten.
Jag kände stor stress att leva tillsammans med honom medan utredningen pågick och även barnen påverkades av spänningarna mellan oss och blev oroliga.
Mitt under utredningen kom det på kort tid in tre orosanmälningar som gällde hur jag betedde mig mot barnen; alla gjorda av personer som arbetar professionellt med människor i kris. Två av anmälningarna innehåller lögner om att jag skulle ha misshandlat barnen fysiskt och "hålla en skadlig psykisk distans till dem". De som står för de anmälningarna har inte träffat mig och barnen tillsammans. Den tredje anmälan handlar "endast" om att jag inte kommunicerar bra med mannen och att detta stör hemförhållandena.
Jag har tagit mycket illa vid mig av detta och tycker att jag blivit misstolkad av dem som anmälde. Jag är ju rädd också! För mannen och för att förlora barnen. Anmälningarna bortser helt från att det handlar om ett misshandelsförhållande, vilket anmälarna vet - för jag har själv talat om det.
Nu till frågan om Myndighetskontakt: Hur tänker Socialtjänsten när de får in anmälningar från vårdkontakter med så här grova anklagelser? Jag har haft möjlighet att bemöta dem i ett personligt samtal med Socialtjänsten och berätta hur jag ser på saken. I flera av uppgifterna står det inte vem som skulle ha observerat vad och när - det har varit en samordnare som skrivit orosanmälan. Då vet jag ju inte vilken konkret situation det gäller - om det finns någon sådan.
Vem är det som blir "trodd"? Anmälarna eller jag? Jag har inte fått någon återkoppling från Socialtjänsten - de har bara nedtecknat vad jag sagt.