• Johan75

Överreagerar jag på sambon?

Bara för sakens skull - ett fastspänt barn i en låst bil riskerar väl knappast sin hälsa mer än ifall det befinner sig i en pizzeria? Många verkar lyfta det som ett argument att "vad som helst hade ju kunnat hända". Men rent statistiskt så misstänker jag att barnet (rent fysiskt) befann sig på en av de säkrare platserna det befinner sig på under dagen.

Behold, i come as a thief.
  • Johan75
    amalie79 skrev 2016-04-21 08:35:13 följande:
    Inga ensamma barn i bilen om de inte
    1. Kan ta sig ut själva.
    2. Har förstånd till att hålla sig i kanten bredvid bilen o inte vandra ut på parkeringen och kanske bli påkörda.
    Varför inte?
  • Johan75
    Anonym (arg) skrev 2016-04-21 09:47:01 följande:
    han sov inte när sambon lämnade honom
    och han grät när jag kom fram till bilen
    Hur länge stod du där innan sambon kom?
  • Johan75
    Anonym (arg) skrev 2016-04-21 10:06:29 följande:
    ca 2-3 minuter
    Ok, ja jag tycker nog du överdriver. Ditt verbala hot om att ta ifrån honom barnen är enligt mig ett oändligt mycket större övertramp än att han lämnade ett barn i bilen under en kort tid. 

Vad är det du är mest upprörd över? I trådstarten skriver du ju om att kidnappning och liknande, men det känns inte som en reell farlighet enligt mig. Tror nog, som sagt, att ett barn generellt sett är väldigt säker fastspänd i en bilbarnstol i en låst bil under en kort tid. Mycket säkrare än under många andra perioder av dagen. 
  • Johan75
    emmamoa123 skrev 2016-04-21 12:29:25 följande:
    Öh ja jag tar BARNPSYKOLOGI i försvar. Frågor på det?
    Vad i artikeln tycker du är viktigt att ta fasta på, i förhållande till trådstarten? Vad är det som är extra relevant?
  • Johan75
    emmamoa123 skrev 2016-04-21 12:44:17 följande:
    I trådstarten är det tydligt att barnet är själv och ledset och ingen av föräldrarna är där för tröst. Då tycker jag att följande är relevant:

"1. Barn som inte får uppmärksamhet och tröst när de gråter kan få en känsla av misslyckande. Det kan gå ut över barnets självbild och självkänsla. Tar du inte gråten på allvar och visar respekt för den så gör det också något med barnets självrespekt, säger hon till den norska föräldratidningen Foreldre & Barn.

2.Pia Risholm Mothander, barnpsykolog, lektor i utvecklingspsykologi vid Stockholms universitet och författare till flera böcker om barns utveckling och anknytning, värjer sig mot tanken att låta bli att trösta om man av någon anledning upplever barnets gråt som oberättigad.
    Frågan är om man alltid förstår vad det underliggande budskapet är.
    Och om barnet gråter för att det vill ha uppmärksamhet, då behöver det ju uppmärksamhet
    3.De norska forskningsresultaten stämmer väl överens med tidigare forskning om barns anknytning, påpekar hon.
    Gråt är en strikt anknytningssignal, en signal om att barnet behöver hjälp. Barn som inte får tröst kan lära sig att stänga allt inom sig. De kanske söker sin egen tröst genom att dra sig undan och bli inbundna. De lär sig att det inte lönar sig att släppa in någon annan, att det tvärtom kan göra ont.

OBS, jag anser inte att anknytningen är dålig pga fem minuter iväg för att hämta pizza utan syftar på många skribenters åsikter att ett så litet barn ska kunna vara själv och kunna hantera sin gråt/rädsla/ ilska själv.
    Fast barnet får ju tröst. Bara inte på en gång. Det kommer få tröst, relativt snabbt, precis som så ofta är med barn. Inget i trådstarten tyder på att pappan hade tänkt ignorera barnets gråt och ledsenhet. 
  • Johan75
    Anonym (inte ok) skrev 2016-04-21 13:54:11 följande:

Fast för en 1-åring är några minuter ensam och ledsen en evighet.
    För en ettårining är det väl en evighet när mamma försvinner ur synvinkeln? Tycker verkligen inte att artikeln som det länkades till har med tråden att göra. Den handlade om att man inte ska negligera barnet när det är ledset om man anser att barnet inte har fog för att vara just ledset. Det gör nog inte TS eller hennes kille. Finns i alla fall inget som tyder på det. 
  • Johan75
    emmamoa123 skrev 2016-04-21 14:02:00 följande:
    Fast OM man kan undvika så VILL man väl inte att barnet ska vara ledsamt i sin ensamhet om ens för fem minuter? ( har för mej att Ts skrev 7-8 min ngnstsns). Måste man så måste man men Ts man kunde tagit in barnet och hålla barnet famnen. Jag har alltid balanserat både barn och pizzor o dyl med båda händer. Alt inväntat min partner.
    2-3 minuter väntade hon vid bilen skriver hon. Jag har aldrig heller lämnat något av mina barn ensammen i bilen, men jag behöver inte tycka att TS kille begick värsta misstaget i världshistorien för det. Och jag tycker verkligen inte att artikeln du länkade till tar upp något som har med den här tråden att göra. 
  • Johan75
    BandAnna skrev 2016-04-21 16:03:58 följande:

Nej man lämnar inte ett barn självt i bilen så jag håller helt med dig där TS. Vad som helst kan hända. Inbrott, barnet kan hitta något att stoppa i munnen och kvävas, värmeslag etc etc. 

Eller så kan inte vad som helst hända. Om barnet är fastspännt så kan det inte komma åt saker att stoppa i munnen, eller så finns det inga saker att stoppa i munnen. Risken för inbrott i bilen är kanske minimal, eller åtminstone inte mindre än att en alkis puttar omkull en på pizzerian. Kanske ser man bilen utmärkt från pizzerian. Kanske var det ca 5 grader ute en aprilkväll och inte så stor risk för värmeslag. 
Svar på tråden Överreagerar jag på sambon?