• Anonym (arg)

Överreagerar jag på sambon?

Hej
    jag och sambon hade ett jättebråk igår och idag är han fortfarande sur för att jag överreagerar. Så jag tänkte höra lite vad den generella åsikten är här fall jag överreagerar eller inte..

Min sambo är pappaledig, vår son är just fyllda ett.
    Igår när jag slutade jobbet skulle vi mötas upp utanför pizzerian.

När jag kommer fram till pizzerian ser jag vår bil och ser till min fasa att sonen sitter ensam i bilen! 
    Jag försöker öppna dörren men den är låst. Ställer mig vid fönstret och vinkar till sonen som blir glad att se mig men sen börjar grina när jag inte öppnar.

Då kommer sambon gående med pizzakartonger och slänger ur sig ett hej är du redan här..

Jag bröjar skälla på honom att han inte får lämna sonen ensam i bilen!!

-Men vadå den var ju låst och jag skulle bara hämta pizzorna..

Jag menar på att nån kan gå förbi och tro att han är övergiven, ringa polisen, slå sönder rutan eller än värre någon kan kidnappa honom!!

Och om inte annat ska inte sonen  behöva sitta och vara ledsen och ensam i bilen!!

Jag kanske överreagerade med mina mammahormoner men jag sa till min sambo att det är vårdslöshet mot barnet och att om det händer igen kommer jag ansöka om egen vårdnad och flytta.. (detta var väl kanske överdrivet sagt i stundens hetta men jag vill att han ska fatta att jag menar allvar)

Vad tycker ni? Lämnar ni era barn själva i bilen?

• Svar på tråden Överreagerar jag på sambon?
  • Anonym (Stackara)

Tänker mest att pojken borde blivit ledsen när pappan gick ifrån.....

• Anonym (arg)

Ja det blev han nog, han var ledsen när jag kom, blev glad när han såg mig och sen ledsen igen när jag inte öppnade.
    Jag frågade hur länge sambon varit borta, vet inte 5-8 minuter max...

vilket jag tycker är rätt länge att lämna en ettåring ensam 1

• Tazzme

Jag kan nog lämna mitt barn ensam i bilen. Han är visserligen redan 4½, men om jag bara typ ska springa in efter mjölk så kan jag fråga honom om han vill komma med eller inte.
    Ofta väntar han hellre i bilen, och sitter där och tittar på folk som går förbi.

Har nog lämnat honom ensam i bilen också då han var yngre. Korta stunder, bildörren låst, inte varmt ute (så att han kan få värmeslag) eller bilen i skugga med alla fönster lite öppna (så man inte får in en hand) osv.
    Så ja, om situationen känns trygg och det inte varit för för långa stunder så har jag nog lämnat honom ensam i bilen.

Jag menar, ibland kanske de ärenden jag gjort har varit snabbare än ett toabesök. Och då jag går på toa är han ju "ensam" i lägenheten.... Bilen är nog en minst lika trygg miljö att sitta ensam i, korta stunder. Om inte tryggare. Där sitter ju barnet fastspänt och kan inte ställa till med nåt och skada sig själv.

Om din sambo bara gick in och hämtade och betalade för pizzor, så kan väl barnet knappast ha suttit i bilen längre än typ 5 minuter? Om nån under den tiden hade kommit och slagit sönder bilfönstret för att "rädda ett övergivet barn", så hade ju den personen varit dum i huvudet! Har man misstanke om sånt så kollar man väl först om man kan se någon eventuell förälder i närheten och kanske väntar en stund för att se om föräldern dyker upp? Inte skulle man väl direkt börja bryta sig in i bilen, om man fick syn på en ensam unge i en bil (som det inte ser ut att gå nån nöd på)?

• Tazzme

Sen anser jag också att det är bra att också små barn får lära sig att vara ensamma. Så om man lämnar ett barn ensamt i 5 minuter och det blir lite ledset så är det inte hela världen, de vänjer ju sig med det och kan, som t.ex. min son, hellre sitta ensamma en stund i bilen än behöva komma in och stå vänta och ha tråkigt.

• Anonym (arg)

tack för er feedback, jag kanske överreagerade då.
    ville bara höra lite åsikter.
    man har ju hört talas om barn som dött av värmeslag och blivit kidnappade då föräldrar lämnat dem i bilen.
    Ska be om ursäkt till sambon för att jag överreagerade men vill helst inte att han lämnar honom ensam i bilen sålänge han är så liten..han förstår ju inte varför han blir ensam..

• Anonym (idiot)

Nej det är inte rätt att lämna barnet ensam i bilen men din reaktion är HELT sjuk. Du beter dig som stt allt inte står rätt till mentalt. Du kunde lika bra sagt till med lugn ton. Hade också reagerat som din sambo, vem fan tror du att du är liksom. Det är lika mycket hans barn och bara för att du inte tycker han ska lämna barnet i bilen så ger det inte dig rätt att ge honom världens läxa. Du borde be om ursäkt och söka hjälp.

• rocker

Tycker inte du överreagerade. Man lämnar inte en ettåring själv i bilen även om det är en kort stund. Det skulle jag aldrig göra. Barnet på armen och pizza kartongerna i en påse på andra armen. Pizzeriorna brukar ha tillräckligt stora påsar till kartongerna.

Svar på tråden Överreagerar jag på sambon?