• emmakaagaard

Hur mycket hade du betalat för att slippa laga kvällsmat?

Hej!

Jag har en idé om att starta ett företag där jag lagar storkok åt familjer som inte orkar/hinner laga kvällsmat. 

Man köper alltså inte enstaka rätter som på en restaurang utan man får t.ex. ett stort paket med ris, ett stort paket med köttgryta och ett stort paket med grönsaker så att det räcker till två vuxna och två barn (eller andra konstellationer). 

Det ska bara vara take away så att man kan svänga förbi efter jobbet och hämta maten och ta med hem och värma på för att slippa lägga tid på att handla och laga mat på kvällarna när man kanske hellre vill umgås med familjen. 

Efter som att många handlar "matkassar" för att spara tid så borde ju detta vara eftertraktat :-P 

Så till frågeställningen... 

Hade du kunnat tänka dig att köpa detta? 
    Hur mycket hade du varit villig att betala för detta per kväll? 
    Om man skulle ha en månadsavgift t.ex. X000:- för 20 måltider, vad hade varit rimligt? 

Skriv gärna hur många ni är i er familj så jag vet hur ni tänker kring priserna (Y) 

• Svar på tråden Hur mycket hade du betalat för att slippa laga kvällsmat?
  • Butterscotch

Konceptet finns redan, på t ex klaramaten.se kostar det upp till 70 kronor per portion. Nåt sånt skulle jag väl kunna tänka mig att betala. Jag skulle inte vilja åka och hämta upp maten själv dock, vill ha hemleverans i så fall. 

• Carambolan

Hade inte kunnat tänka mig. Ser inte fördelen mot att bara låta var och en i familjen beställa den rätt den vill ha från restaurangen? Men så gillar jag att laga mat och de kvällar jag inte ids kan vi kosta på oss vanliga restaurangpriser :) Om jag rent teoretiskt hade velat köpa en bytta färdig kalops med potatis, sallad och bröd för fyra pers så hade nog min smärtgräns legat på 50kr per portion, annars känns det mer värt att köpa fullprisrestaurangmat.

• Bondförnuft
    Butterscotch skrev 2016-04-21 12:16:50 följande:
    Konceptet finns redan, på t ex klaramaten.se kostar det upp till 70 kronor per portion. Nåt sånt skulle jag väl kunna tänka mig att betala. Jag skulle inte vilja åka och hämta upp maten själv dock, vill ha hemleverans i så fall. 
    Men, vad häftigt!

Och måste hålla med dig. Ska det vara värt det, måste det köras hem till mig. :)
  • Flash Gordon

Och den praktiska skillnaden mot att beställa hämt-mat på restaurang på vägen hem från jobbet är ...?!

Vadå?

Att jag får en större bytta för fyra portioner och bara en maträtt?

Ska du konkurera med hämt-matställena med din idé om att bara erbjuda en rätt så måste du ner ordentligt i pris.

Max 20:- per portion om det inte kommer hem till dörren.

• emmakaagaard

Skillnaden från vanlig hämtmat är att detta ska vara hälsosam mat, alltså husman... Man ska känna sig bekväm med att ge sina barn detta varje dag. Priset måste självklart vara lägre än "vanlig" hämtmat. 

Ska fundera på om man kan lösa det med utkörning också. Det är självklart det optimala men det blir svårt att hålla priserna nere i så fall. 

Vill även tillägga att detta INTE är Stockholm det handlar om utan en mindre stad med ca 90.000 invånare så det finns inte något liknande här. 

• Flash Gordon
    emmakaagaard skrev 2016-04-21 16:01:21 följande:

Skillnaden från vanlig hämtmat är att detta ska vara hälsosam mat, alltså husman... Man ska känna sig bekväm med att ge sina barn detta varje dag. Priset måste självklart vara lägre än "vanlig" hämtmat. 

Ska fundera på om man kan lösa det med utkörning också. Det är självklart det optimala men det blir svårt att hålla priserna nere i så fall. 

Vill även tillägga att detta INTE är Stockholm det handlar om utan en mindre stad med ca 90.000 invånare så det finns inte något liknande här. 

Men jag kan ju beställa hälsosam mat från en restaurang också?! Det är ju inte så att hämt-mat med automatik är kebab och pizza.

Du skulle kunna vara unik genom att bara erbjuda husman, att man får abonnera på husmanskost X antal gånger per vecka/månad.

Men det drar ju snabbt iväg till en restaurangrörelse det också med allt vad det innebär av hygienkrav osv. Men det har du räknat med?
  • emmakaagaard
    Flash Gordon skrev 2016-04-21 16:15:16 följande:
    Men jag kan ju beställa hälsosam mat från en restaurang också?! Det är ju inte så att hämt-mat med automatik är kebab och pizza.

Du skulle kunna vara unik genom att bara erbjuda husman, att man får abonnera på husmanskost X antal gånger per vecka/månad.

Men det drar ju snabbt iväg till en restaurangrörelse det också med allt vad det innebär av hygienkrav osv. Men det har du räknat med?

Man kanske inte vill äta räksallad varje dag :-P 

Det är precis det som är tanken, att man köper veckovis eller till och med månadsvis. T.ex. 20 måltider (2 vuxna & 2 barn) för 3000:- 

Jag hade inte tänkt att göra detta hemma i mitt kök nej utan det kommer lagas i storkök. 

• Nyfikna72

Fast ekvationen haltar ju lite grann? Det finns ju absolut ingenting som talar för att du kan göra det så mycket billigare än en restaurang? Storkok och vardagsmat javisst men jag antar att du tänkt att leva på det också.? Drömmar och verklighet är oftast två helt skilda saker.

• emmakaagaard
    Nyfikna72 skrev 2016-04-21 16:42:52 följande:

Fast ekvationen haltar ju lite grann? Det finns ju absolut ingenting som talar för att du kan göra det så mycket billigare än en restaurang? Storkok och vardagsmat javisst men jag antar att du tänkt att leva på det också.? Drömmar och verklighet är oftast två helt skilda saker.

Vilken ekvation? Jag har inte uppgett någon affärsplan här. 
    Att laga två maträtter är betydligt billigare än att ha 20 rätter på menyn som måste finnas förberedda varje dag. 
    Min syster och hennes man äger och driver en "vanlig" restaurang här i stan så jag är relativt insatt i hur en restaurang går runt. 
    Sen är detta något jag funderar på, alltså inget som startar upp imorgon... Finns gott om saker som behöver eftersökas och denna tråden var tänkt att höra hur folk resonerar kring prissättning. 

Men tack för din meningslösa kommentar som mest gick ut på att försöka trycka ner en okänd människa på internet. 

• Mandel

Jag är inte intresserad.

Har en kräsen son som inte äter så värst mycket olika saker och själv är jag väldigt petig med råvarors ursprung och tillagning

Sedan tycker jag inte att det är så jobbigt att laga mat. Planerar man bra så är det inte så mycket effektiv tid som går åt.
    Kör man mycket i ugnen så kan man stryka, duscha, träna, läsa eller vad som under tiden.
    Tar man sig tid att göra stora omgångar av ex köttbullar så man har att ta av så tar det inte många minuter att fixa köttbullar med mos om man tärnar potatisen smått så har den kokat klart på några minuter.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Hur mycket hade du betalat för att slippa laga kvällsmat?