• Anonym (Ts)

Pennvässare i handbagage? Hjälp

Ska på en weekend imorgon och undrar om man får ha med en pennvässare? Hittar ingen info om det på transportstyrelse men det borde man väl få?

Vill dock inte bli av med den så vill inte chansa och därför frågar jag här.

Svara helst inte om du inte säkert vet; typ "ja men det borde man väl få.."

• Svar på tråden Pennvässare i handbagage? Hjälp
  • IsDimma

Ring och fråga. Det är säkert ingen vanlig sak att ha med sig liksom

• Anonym (Ts)
    IsDimma skrev 2016-04-21 16:08:39 följande:

Ring och fråga. Det är säkert ingen vanlig sak att ha med sig liksom

Hehe :p ja jag får nog göra det... Jobbigt att ha telefonfobi i sådana här lägen bara :)
  • Anonym (Ts)
    Kjell2 skrev 2016-04-21 16:11:35 följande:

Eller checka in den om det är viktigt.

Nja så viktigt är det inte att det är värt att checka in den :) tack ändå för tanken
  • Carambolan

Jag flyger ofta och brukar alltid ha rakhyvel med mig, i en genomskinlig necessär som jag packar upp och lägger separat ihop med mobil och dator etc i säkerhetskontrollen. Ingen har någonsin sagt nåt om rakbladen, de brukar bara kolla att tandkrämen inte är i för stor förpackning. Om det får gå igenom har jag svårt att tänka mig att pennvässare är förbjudet :)

• Anonym (Ts)
    Carambolan skrev 2016-04-21 16:39:15 följande:

Jag flyger ofta och brukar alltid ha rakhyvel med mig, i en genomskinlig necessär som jag packar upp och lägger separat ihop med mobil och dator etc i säkerhetskontrollen. Ingen har någonsin sagt nåt om rakbladen, de brukar bara kolla att tandkrämen inte är i för stor förpackning. Om det får gå igenom har jag svårt att tänka mig att pennvässare är förbjudet :)

Ja det var så jag tänkte också, brukar göra likadant :) Och rakhyvlel är ju okej enligt transportstyrelsen också så... Tar nog med den. Tack
  • Coccolina

Alltså vad för pennvässare?? En vanlig enkel eller vässar du med svärd??

En vanlig pennvässare är inga problem med att ta med i handbagaget........

I'm not crazy... My reality is just diffrent than yours....
  • Anonym (Ts)
    Coccolina skrev 2016-04-21 16:52:41 följande:

Alltså vad för pennvässare?? En vanlig enkel eller vässar du med svärd??

En vanlig pennvässare är inga problem med att ta med i handbagaget........

Haha :D vässar mina jaktknivar. Nejdå, det är en vanlig. Låter lite konstigt kanske att jag är så rädd om en pennvässare, men den har ett emotionellt värde och vill verkligen inte bli av med den :)

Orsaken till att jag var tveksam var för att den är ju lite vass men man får ju ha rakhyvlar så ska ta med den. Tack för svar.
  • Coccolina
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-21 16:56:56 följande:
    Haha :D vässar mina jaktknivar. Nejdå, det är en vanlig. Låter lite konstigt kanske att jag är så rädd om en pennvässare, men den har ett emotionellt värde och vill verkligen inte bli av med den :)

Orsaken till att jag var tveksam var för att den är ju lite vass men man får ju ha rakhyvlar så ska ta med den. Tack för svar.

Den kan vara vass men om den inte är väldigt ovanlig form på den så skulle ju ända sättet att skada någon med den vara genom att trycka in någons finger i den.... 

Aldrig varit med om att en pennvässare blir tagen...... De är liksom inte farliga.... En rakhyvel är farligare.... 

• Anonym (Ts)

De tog den i kontrollen. Så himla märkligt, känns nästan som att de gjorde fel? Eller? En vanlig form på den var det också. Fattar nada

• Coccolina
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-22 14:40:01 följande:

De tog den i kontrollen. Så himla märkligt, känns nästan som att de gjorde fel? Eller? En vanlig form på den var det också. Fattar nada

För det första så skall du alltid får erbjudandet att lägga den i nerpackat bagage alternativt gå ut och skicka hem den till dig så helt rakt av kan de inte bara ta den 

Sen undrar jag ju hur din pennvässare såg ut om de tog den.... 

Har sett alla dessa typer i säkerhetskontrollen. Och aldrig har vi tagit någon av dem. Nu var det visserligen ett gäng år sedan jag jobbade men reglerna skall inte ha ändrats mig veterligen. 

• flygrl
    Coccolina skrev 2016-04-25 15:42:58 följande:

För det första så skall du alltid får erbjudandet att lägga den i nerpackat bagage alternativt gå ut och skicka hem den till dig så helt rakt av kan de inte bara ta den 

Har sett alla dessa typer i säkerhetskontrollen. Och aldrig har vi tagit någon av dem. Nu var det visserligen ett gäng år sedan jag jobbade men reglerna skall inte ha ändrats mig veterligen. 

Intressant. Men när man passerar säkerhetskontrollen har man ju redan checkat in sitt bagage så hur ska man kunna lägga nåt där? Måste ju bli otroligt bökigt och tidskrävande om det ens e möjligt.

Sen..hur kan rakhyvlar och rakblad va tillåtna föra in i kabinen??? :/
  • Anonym (Ts)
    flygrl skrev 2016-04-25 16:16:22 följande:

Intressant. Men när man passerar säkerhetskontrollen har man ju redan checkat in sitt bagage så hur ska man kunna lägga nåt där? Måste ju bli otroligt bökigt och tidskrävande om det ens e möjligt.

Rakblad är inte tillåtna men rakhyvlar är. Tycker också det är lite märkligt för man kan ju peta bort ett rakblad på rakhyveln...
    Coccolina skrev 2016-04-25 15:42:58 följande:

Ja jag blev helt stum, han var ganska otrevlig. Min pennvässare såg ut som på nr 5 i din bild ungefär. En vanlig pennvässare liksom. Nåja, ingen fara direkt men blev bara så förvånad när den blev beslagtagen.
  • Aikido
    Anonym (Ts) skrev 2016-04-25 17:43:04 följande:
    Rakblad är inte tillåtna men rakhyvlar är. Tycker också det är lite märkligt för man kan ju peta bort ett rakblad på rakhyveln...

Ja jag blev helt stum, han var ganska otrevlig. Min pennvässare såg ut som på nr 5 i din bild ungefär. En vanlig pennvässare liksom. Nåja, ingen fara direkt men blev bara så förvånad när den blev beslagtagen.
    Han blev nog lite kär i den och passade på.
  • Coccolina
    flygrl skrev 2016-04-25 16:16:22 följande:

Jag sa erbjudande att lägga den i nerpackat bagage dvs att du checkar in antingen handbagaget eller en annan mindre väska du har. Inte att de tar ut det du redan checkat in.........

• Anonym (Ts)
    Aikido skrev 2016-04-25 17:46:31 följande:

Han blev nog lite kär i den och passade på.

Ja det är lätt hänt så jag får ha överseende med det.
  • Anonym (!)

Fick bara en vision hur ts står i planet med pennvässaren och hotar att vässa flygvärdinnan om inte piloten flyger till Australien ;D

Svar på tråden Pennvässare i handbagage? Hjälp