• randomname1

YH, Systemutvecklare?

Jag läser första året på ett program på universitetet och har nu ångrat mig och insett att jag gjort fel val. Jag har därför tänkt på att kanske söka en yrkesutbildning till nästa termin då jag förstått att det är mindre teoretiskt och mer praktiskt vilket jag tyckte lät bra då jag inte är en person som gillar att plugga mycket och läsa hundratals sidor inför en tenta, det som jag tyckte lät mest intressant var nog systemutvecklare. Det jag undrar är då om hur svårt detta är för någon som mig som aldrig programmerat förut, utbildningen kräver också att man läst kursen Programmering 1, vilket jag inte gjort men man kan läsa den kursen hos dem före utbildningen.

Vill tillägga att jag läst runt lite på internet och hittat länkar till hemsidor där man kan lära sig programmering t.ex. codecademy.com och thenewboston.com, ifall jag skulle använda mig av liknande hemsidor skulle jag kunna lära mig grunderna till programmering och klara kursen i programmering samt vara förberedd för när det kommer till yrkesutbildningen i systemutveckling?

Sedan undrar jag även hur schemat brukar se ut i en yrkesutbildning (gärna specifikt systemutvecklare om någon läst det) hur långa dagar är det anledningen till att jag undrar är för att jag tränar på vardagar (kl 17) och hur ser praktiken (LIA) ut också är det långa 8 timmars dagar? På universitetet var det inte långa föreläsningar det var ungefär en två timmars föreläsning om dagen och inte ens varje dag.

(Ursäkta att det blev så långt men ville få med alla mina funderingar =D)

• Svar på tråden YH, Systemutvecklare?
  • mammaåten

Läst annan YH utbildning.

Lektion 2-3 dagar i veckan resten självstudier.

LIA ska alltid vara enligt företagets arbetsrutiner - så hur du arbetar där beror på dom.

• Carambolan

Inte gått YH men har handlett flera LIA-praktikanter på mitt jobb. De har i regel jobbat 8-17 men haft möjlighet att ta kortare lunch och gå tidigare, eller flexa lite med tiderna både morgon och kväll beroende på tågtider etc (några har bott långt bort). De är lediga på helgdagar när personalen är ledig och fick hemuppgifter i mellandagarna när alla andra hade semester, men i övrigt är det absolut heltidsarbete som gäller.

• randomname1

Tack båda två för era svar!

mammaåten skrev 2016-04-22 15:22:27 följande:

Läst annan YH utbildning.

Lektion 2-3 dagar i veckan resten självstudier.

LIA ska alltid vara enligt företagets arbetsrutiner - så hur du arbetar där beror på dom.

Carambolan skrev 2016-04-22 15:51:34 följande:

Inte gått YH men har handlett flera LIA-praktikanter på mitt jobb. De har i regel jobbat 8-17 men haft möjlighet att ta kortare lunch och gå tidigare, eller flexa lite med tiderna både morgon och kväll beroende på tågtider etc (några har bott långt bort). De är lediga på helgdagar när personalen är ledig och fick hemuppgifter i mellandagarna när alla andra hade semester, men i övrigt är det absolut heltidsarbete som gäller.

Har varje utbildning ett företag där de skickar sina praktikanter eller har man ett antal val som elev bland olika företag?

Någon som läst yrkesutbildningen i systemutveckling som kan svara på de andra frågorna? hur avancerad är programmeringen t.ex.?
  • Carambolan

De som kommer till oss har själva tagit kontakt med oss. Många för att de hört om oss från andra studenter som gjort lia hos oss tidigare och trivts. Det är alltså inte skolan som fixar platsen åt dem.

• mammaåten

Skulle tro att man själv får fixa. Medicinska sekreterare och tand(nånting) vet jag inte får fixa själv, men endast för att de har något avtal med landstinget (eller något liknande). 

• randomname1

Ingen som läst yrkesutbildning i systemutveckling som kan svara på de andra frågorna? hur avancerad är programmeringen t.ex.?

• sportpappa
    randomname1 skrev 2016-04-24 18:52:04 följande:

Ingen som läst yrkesutbildning i systemutveckling som kan svara på de andra frågorna? hur avancerad är programmeringen t.ex.?

Jag har inte läst någon yrkesutbildning så jag kan inte svara på dina frågor, men jag är systemutvecklare.
    Vad är det för utbildning du tänker läsa mer specifikt? Jag kollade lite snabbt bland YH-utbildningarna och det finns mängder så jag kan tänka mig att det kan variera stort när det gäller svårighetsgrad, scheman m.m.
  • Quinzel

Intressant! Skulle oxå vilja läsa systemutvecklare på YH, men funderar över hur mkt som är lämpligt att läsa innan och även efter för kommande jobb. Så man är lite förberedd..

• randomname1
    Quinzel skrev 2016-04-24 21:24:51 följande:

Intressant! Skulle oxå vilja läsa systemutvecklare på YH, men funderar över hur mkt som är lämpligt att läsa innan och även efter för kommande jobb. Så man är lite förberedd..

Precis detta som jag undrar, vad ska man kunna för att vara förberedd, så man inte ligger efter redan när man börjar utbildningen.
    sportpappa skrev 2016-04-24 19:50:53 följande:
    Jag har inte läst någon yrkesutbildning så jag kan inte svara på dina frågor, men jag är systemutvecklare.
    Vad är det för utbildning du tänker läsa mer specifikt? Jag kollade lite snabbt bland YH-utbildningarna och det finns mängder så jag kan tänka mig att det kan variera stort när det gäller svårighetsgrad, scheman m.m.
    Yrkesutbildningen heter systemutvecklare, sen finns det liknande (tror jag) utbildningar som heter t.ex. applikationsutvecklare, systemutvecklare - java, osv.
Svar på tråden YH, Systemutvecklare?