• randomname1

YH, Systemutvecklare?

Jag läser första året på ett program på universitetet och har nu ångrat mig och insett att jag gjort fel val. Jag har därför tänkt på att kanske söka en yrkesutbildning till nästa termin då jag förstått att det är mindre teoretiskt och mer praktiskt vilket jag tyckte lät bra då jag inte är en person som gillar att plugga mycket och läsa hundratals sidor inför en tenta, det som jag tyckte lät mest intressant var nog systemutvecklare. Det jag undrar är då om hur svårt detta är för någon som mig som aldrig programmerat förut, utbildningen kräver också att man läst kursen Programmering 1, vilket jag inte gjort men man kan läsa den kursen hos dem före utbildningen.

Vill tillägga att jag läst runt lite på internet och hittat länkar till hemsidor där man kan lära sig programmering t.ex. codecademy.com och thenewboston.com, ifall jag skulle använda mig av liknande hemsidor skulle jag kunna lära mig grunderna till programmering och klara kursen i programmering samt vara förberedd för när det kommer till yrkesutbildningen i systemutveckling?

Sedan undrar jag även hur schemat brukar se ut i en yrkesutbildning (gärna specifikt systemutvecklare om någon läst det) hur långa dagar är det anledningen till att jag undrar är för att jag tränar på vardagar (kl 17) och hur ser praktiken (LIA) ut också är det långa 8 timmars dagar? På universitetet var det inte långa föreläsningar det var ungefär en två timmars föreläsning om dagen och inte ens varje dag.

(Ursäkta att det blev så långt men ville få med alla mina funderingar =D)

• Svar på tråden YH, Systemutvecklare?
  • sportpappa
    randomname1 skrev 2016-04-24 21:32:57 följande:
    Yrkesutbildningen heter systemutvecklare, sen finns det liknande (tror jag) utbildningar som heter t.ex. applikationsutvecklare, systemutvecklare - java, osv.
    Har du en länk till utbildningen?
  • BunY

Codeacadamy är superbra så du kan definitivt få in grunderna genom att plöja deras kurser! Grunderna är i stort sätt desamma i alla programmeringsspråk så kan man väl ett språk brukar det gå lätt att lära sig ännu fler. Vet inte vad som ingår i programmering 1 men har själv precis utbildat mig till programmerare och hade innan jag påbörjade utbildningen ingen erfarenhet eller kunskap inom omårdet och tar nu examen med högsta betyg. Kan jag, kan definitivt du

• Quinzel
    BunY skrev 2016-04-24 22:07:44 följande:

Codeacadamy är superbra så du kan definitivt få in grunderna genom att plöja deras kurser! Grunderna är i stort sätt desamma i alla programmeringsspråk så kan man väl ett språk brukar det gå lätt att lära sig ännu fler. Vet inte vad som ingår i programmering 1 men har själv precis utbildat mig till programmerare och hade innan jag påbörjade utbildningen ingen erfarenhet eller kunskap inom omårdet och tar nu examen med högsta betyg. Kan jag, kan definitivt du

Får man fråga vad det är för skola du gått? Rekommenderas?
  • BunY
    Quinzel skrev 2016-04-24 22:23:19 följande:

Får man fråga vad det är för skola du gått? Rekommenderas?

Jag har läst webbutveckling på högskola så är ju lite mer teoretiskt än en Yh-utbildning. Har läst helt på distans och kan rekommendera det om man har disciplinen till det
  • Quinzel
    BunY skrev 2016-04-24 23:02:04 följande:

Jag har läst webbutveckling på högskola så är ju lite mer teoretiskt än en Yh-utbildning. Har läst helt på distans och kan rekommendera det om man har disciplinen till det

Hur mycket programmering var det i utbildningen? Jag har en kandidat i informatik, med enbart EN(!) kurs i programmering. Det hette att det var mer, men det var så mycket annat med i de kurserna att programmeringen inte fick plats.. Därför jag tittat på YH, har hört att det ska vara bättre om man vill komma in på just programmering/utveckling, men den där utbildningen på distans kanske kan vara nåt?
  • BunY
    Quinzel skrev 2016-04-25 00:44:00 följande:

Hur mycket programmering var det i utbildningen? Jag har en kandidat i informatik, med enbart EN(!) kurs i programmering. Det hette att det var mer, men det var så mycket annat med i de kurserna att programmeringen inte fick plats.. Därför jag tittat på YH, har hört att det ska vara bättre om man vill komma in på just programmering/utveckling, men den där utbildningen på distans kanske kan vara nåt?

Vi har läst PHP, JavaScript och C# som är ren programmering. Jag får examen i datateknik och har möjlighet att läsa ett tredje år med fler programmeringskurser och ta ut en kandidat. Jag gillar dock att utveckla för webben så kommer nöja mig med min nuvarande examen. Utöver programmeringskurserna har vi läst html, css, ajax, mean-stacken, apputveckling, ASP. NET, mysql och en hel del responsiv design. Är det ren mjukvaruprogrammering man vill hålla på med så är det nog inte rätt utbildning.
  • Quinzel
    BunY skrev 2016-04-25 09:47:28 följande:

Vi har läst PHP, JavaScript och C# som är ren programmering. Jag får examen i datateknik och har möjlighet att läsa ett tredje år med fler programmeringskurser och ta ut en kandidat. Jag gillar dock att utveckla för webben så kommer nöja mig med min nuvarande examen. Utöver programmeringskurserna har vi läst html, css, ajax, mean-stacken, apputveckling, ASP. NET, mysql och en hel del responsiv design. Är det ren mjukvaruprogrammering man vill hålla på med så är det nog inte rätt utbildning.

Det låter ju precis som det som efterfrågas på marknaden! Och distans? Låter ju nästan för bra för att vara sant :)
  • Quinzel

TS, är det en helt annan utbildning du går nu? Alltså, inget systemvetenskapligt alls?

• randomname1
    sportpappa skrev 2016-04-24 21:59:16 följande:
    Har du en länk till utbildningen?
    Här är ett par:

humanus.se/yrkeshogskola/
    (Systemutvecklare)

www.yhguiden.se/utbildning/humanus-utbildning/objektorienterad-systemutvecklare
    (Objektorienterad systemutvecklare)

www.yhguiden.se/utbildning/newton-kompetensutveckling-ab/applikationsutvecklare-for-mobila-enheter-gbg
    (Applikationsutvecklare för mobila enheter)

www.yhguiden.se/utbildning/jensen-yrkeshogskola/systemutvecklare-java-gbg (Systemutvecklare - JAVA)
  • randomname1
    BunY skrev 2016-04-24 22:07:44 följande:

Wow, låter ju skitbra, tack för ditt svar.
    Quinzel skrev 2016-04-25 10:09:03 följande:

TS, är det en helt annan utbildning du går nu? Alltså, inget systemvetenskapligt alls?

Nej, har inget med IT att göra, som sagt har jag inte aldrig programmerat förut, men har nyligen hittat Codeacademy samt andra sidor och använt dem lite nu, planerar på att fortsätta fram tills utbildningen startar, speciellt om det hjälper så mkt som BunY säger =D
  • BunY
    Quinzel skrev 2016-04-25 10:07:10 följande:
    Det låter ju precis som det som efterfrågas på marknaden! Och distans? Låter ju nästan för bra för att vara sant :)
    Haha det krävs ju som sagt att man lägger ner tiden som behövs för att klara det. Jag har läst mina två år på Mittuniversitetet men vet att det finns en minst lika bra distansutbildning på Linnéuniversitetet. Båda är på 2 år
    randomname1 skrev 2016-04-25 10:13:12 följande:
    Wow, låter ju skitbra, tack för ditt svar.
    Quinzel skrev 2016-04-25 10:09:03 följande:

Nej, har inget med IT att göra, som sagt har jag inte aldrig programmerat förut, men har nyligen hittat Codeacademy samt andra sidor och använt dem lite nu, planerar på att fortsätta fram tills utbildningen startar, speciellt om det hjälper så mkt som BunY säger =D

Codeacadamy är superbra! Jag hade lite svårt med JavaScript i början och tog mig igenom deras kurs och sen har det varit som ett andra språk. Vilket också hjälpt mig med de andra programmeringskurserna eftersom grunden är densamma :D Lycka till!
Svar på tråden YH, Systemutvecklare?