YH, Systemutvecklare?
Jag läser första året på ett program på universitetet och har nu ångrat mig och insett att jag gjort fel val. Jag har därför tänkt på att kanske söka en yrkesutbildning till nästa termin då jag förstått att det är mindre teoretiskt och mer praktiskt vilket jag tyckte lät bra då jag inte är en person som gillar att plugga mycket och läsa hundratals sidor inför en tenta, det som jag tyckte lät mest intressant var nog systemutvecklare. Det jag undrar är då om hur svårt detta är för någon som mig som aldrig programmerat förut, utbildningen kräver också att man läst kursen Programmering 1, vilket jag inte gjort men man kan läsa den kursen hos dem före utbildningen.
Vill tillägga att jag läst runt lite på internet och hittat länkar till hemsidor där man kan lära sig programmering t.ex. codecademy.com och thenewboston.com, ifall jag skulle använda mig av liknande hemsidor skulle jag kunna lära mig grunderna till programmering och klara kursen i programmering samt vara förberedd för när det kommer till yrkesutbildningen i systemutveckling?
Sedan undrar jag även hur schemat brukar se ut i en yrkesutbildning (gärna specifikt systemutvecklare om någon läst det) hur långa dagar är det anledningen till att jag undrar är för att jag tränar på vardagar (kl 17) och hur ser praktiken (LIA) ut också är det långa 8 timmars dagar? På universitetet var det inte långa föreläsningar det var ungefär en två timmars föreläsning om dagen och inte ens varje dag.
(Ursäkta att det blev så långt men ville få med alla mina funderingar =D)