• vssaa

Pappa umgås mycket med dottern.

Hej,

jag är en 21 årig mamma till en 1,5 år liten flicka. Hon går inte på dagis, jag pluggar och pappan jobbar kväll. För att jag ska kunna plugga och städa hemma brukar han ta ut henne på morgonen till parker osv. sedan kommer dom hem, då har jag lagat mat så vi äter, går ut lite till eller leker hemma och sedan går han till jobbet så då leker jag med dottern och nattar henne sedan.

Min fråga är, är jag en dålig mamma för att pappan får "göra så mycket" eller för att jag inte följer med ut på morgonen och han har henne?

Har nämligen hört mycket av hans familj att "han alltid har henne" osv.

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Pappa umgås mycket med dottern.
  • liji83

Tycker det där låter alldeles utmärkt! Ingen hade ifrågasatt dig om du haft henne på dagis de tider som pappan har henne, eller hur? Din unge är lyckligt lottad, att få ha båda sina föräldrar så mycket!

• nevermind

Hade det varit tvärtom så hade INGEN gnällt. Det är bara på grund av de jävla könsrollerna som folk piper. Idioter!!! Det är lika mycket hans barn. Jag tycker faktiskt att din sambo är skyldig dig att fräsa ifrån. Hade min sambo blivit behandlad sådär av min familj hade jag absolut fräst åt dom. Stenåldersmänniskor!!

Nu är inte min familj sån dock. Pappa har alltid varit med oss, följt med oss till sjukhus, lekt, lagat mat, plåstrat knän. Han var väl 75% och mamma 25% kan man säga, eftersom han jobbade skift. Det blev ju så att han kunde följa med på läkarbesök och sånt.
    Kan berätta att när pappa fick sitt första barn på 70-talet så höll han på att slänga ut nån BVC-kärring i trappen. På den tiden gjorde dom ju hembesök. Hon frågade efter bebisen och pappa sa att hon låg i soffan och slumrade, när kärringen gick in blev hon halvt förskräckt och frågade var mamma var. "-Hon sover middag, hon har ont efter förlossningen och har ammat hela natten. -Men vem tar hand om bebisen??? -Jag..? -Men mamman måste ju vara här och ta hand om bebisen!!"
    Farsan blev helt j*vla vansinnig.

• nevermind
    liji83 skrev 2016-04-24 11:24:20 följande:

Tycker det där låter alldeles utmärkt! Ingen hade ifrågasatt dig om du haft henne på dagis de tider som pappan har henne, eller hur? Din unge är lyckligt lottad, att få ha båda sina föräldrar så mycket!

Håller med. Hade hon varit på dagis hade ingen reagerat. Jävla samhällsnormer. Men varför ska hon vara på dagis när hon kan hänga med pappa! Hon ammas inte längre så han kan ta med sig henne överallt. Lyckos henne!
  • MyDestiny

What??? Han har henne på sin lediga tid. Du har din sysselsättning på dagen = plugg. Du har henne på din lediga tid. För han har sin sysselsättning på kvällar = jobb. Blir så irriterad att män alltid ska få så mycket beröm och cred när de tar hand om sina barn. Att vissa säger att pappan är "barnvakt" till barnen osv.

Låter för övrigt som ett underbart upplägg att flickan får så mycket tid med sina föräldrar! Tänker på alla stackars barn som går morgon till sen eftermiddag på fsk och kanske bara träffar föräldrarna 2 timmar innan läggdags varje dag. (OBS Dömmer ingen för kommer få göra så själv men först när barnen är lite äldre.)

• vssaa

Tack så jätte mycket för alla era svar! :)

Ja precis, jag känner också så att det är lika mycket hans barn. Skulle jag ha henne hemma när jag pluggar skulle hon inte kunna få lika mycket uppmärksamhet av mig, skulle det vara bättre då? Ett barn behöver väl sin pappa lika mycket som sin mamma.. Att se mig som dålig bara för det och att ingen tänker på att jag faktiskt har henne resten av tiden/kvällar osv. tycker jag är ganska jobbigt. Jag ger min dotter all uppmärksamhet tiden jag har henne, utan mobil och utan att göra annat. Blir lite ledsen när folk ser mig som dålig bara för att hon får vara lika mycket med sin pappa, utan mig.

• nevermind
    vssaa skrev 2016-04-24 12:31:22 följande:

Tack så jätte mycket för alla era svar! :)

Ja precis, jag känner också så att det är lika mycket hans barn. Skulle jag ha henne hemma när jag pluggar skulle hon inte kunna få lika mycket uppmärksamhet av mig, skulle det vara bättre då? Ett barn behöver väl sin pappa lika mycket som sin mamma.. Att se mig som dålig bara för det och att ingen tänker på att jag faktiskt har henne resten av tiden/kvällar osv. tycker jag är ganska jobbigt. Jag ger min dotter all uppmärksamhet tiden jag har henne, utan mobil och utan att göra annat. Blir lite ledsen när folk ser mig som dålig bara för att hon får vara lika mycket med sin pappa, utan mig.

Vad tycker pappan?
  • mammalovis
    vssaa skrev 2016-04-24 11:16:52 följande:
    Hej,
    jag är en 21 årig mamma till en 1,5 år liten flicka. Hon går inte på dagis, jag pluggar och pappan jobbar kväll. För att jag ska kunna plugga och städa hemma brukar han ta ut henne på morgonen till parker osv. sedan kommer dom hem, då har jag lagat mat så vi äter, går ut lite till eller leker hemma och sedan går han till jobbet så då leker jag med dottern och nattar henne sedan.
    Min fråga är, är jag en dålig mamma för att pappan får "göra så mycket" eller för att jag inte följer med ut på morgonen och han har henne?
    Har nämligen hört mycket av hans familj att "han alltid har henne" osv.
    Tacksam för svar!
    Gör ett tankeexperiment:

Byt ut ditt pluggande mot att du hade haft ett vanligt jobb dagtid, säg 8-16 och att barnet hade gått på förskola när ni båda var i arbete. Då hade det inte blivit så mycket tid mer än den tiden på morgonen som pappan behöver sova ikapp möjligtvis. Säg att pappan jobbar 17- 01 och sedan kommer hem och sover. Då hade ni kanske setts i dörren istället på eftermiddagen. Så för ert barn är väl detta ett guldläge, det enda som kan ta stryk är väl er relation om du måste plugga på hans lediga tid, men det kanske ni lyckas lösa genom att luncha ihop och viss tid på eftermiddagen. Så ha inget dåligt samvete, att pappan kan träffa sitt barn mycket är ju bara bra och du finns ju i närheten också.
Svar på tråden Pappa umgås mycket med dottern.