Vägrade gå på cirkus!
Jag håller i sak med din särbo i just elefantfrågan, men det spelar ingen roll i den här debatten. Hon har ändå handlat fel. En styvförälder ska inte lägga sig i styvbarnens uppfostran - i alla fall inte i de "stora" frågorna som politik, religion, etik, moral o.s.v.. (Alla vuxna måste dock förstås få säga åt alla barn att hänga upp handduken efter sig i badrummet, och sådana praktiska saker som måste fungera i ett gemensamt hushåll.) I det här fallet var det speciellt dumt som ni inte ens bor ihop, och hon har varit del av ditt och sonens liv en så kort tid.
Särbon är förstås inte tvungen att gå på cirkus, men hon kunde ha skyllt på något annat. Hon borde inte ha dragit en moralläxa för din son, om du inte ville att han skulle ha denna läxa. Om din son inte vill gå med bara dig är det något ANNAT som är fel...
Som vuxen får man absolut vägra gå men i det här fallet hade en vit lögn suttit fint.
Och nej, mina barn har aldrig varit på cirkus då jag inte vill stödja det men hade de fått biljetterna av far/morföräldrar då hade de fått gå