häxjakt skrev 2016-04-27 22:10:09 följande:
Låt honom vara nära. Amma om han vill amma. Har du en sjal eller sele så kanske han kan vara där och hänga på mamma eller pappa och mysa.
Min pojke är snart 2 år och han har blivit lite miserabel efter sina sprutor, lite feber och ledsenhet och så.
Men det är ok att vara ledsen, det är inte farligt med lite feber. Det går över.
Får man vara nära, ta det lugnt ett par dagar och vila så blir det bra.
Verkar han ha det väldigt jobbigt med feber och ont kan man ge en alvedon supp (tablett som man för upp i ändtarmen) men feber är förmodligen bra. Immunförsvaret som jobbar och gör vad det ska med ämnena han fått kontakt med.
Så man behöver inte ta bort febern för att den är farlig. Men man får ju balansera det litegrann med behovet av sömn bland annat. Vill inte barnet äta så kan det ju vara bra att prova med smärtstillande.
Det behöver inte bli sämre med nästa spruta, eller likadant. Det är samma vaccin (2 sprutor) men hur immunförsvaret svarar och vad för symtom man får beror på oerhört många faktorer så det går inte att förutse.
Det är jobbigt att se dem må dåligt såklart. Och lättare blir det inte (inte för mig i alla fall) men jag försöker intala mig själv att det är tillfälligt och försöker göra det bästa av det. Nu sist när han fick sitt 18 månaders vaccin så tog vi någon dag och var busiga med rutinerna, badade badkar mitt på dagen, läste alla böcker vi hade och ritade med vattelösliga kritor (till och med på våra vita element
) Han verkade ha några riktigt bra dagar trots feber och lite värk.
Krya på sig.
Ååh man kan ju inte sluta tycka synd om dem här små :( vid vilken ålder är man klar med vaccin?
Han äter och sover som vanligt nu iaf, men vågar fortfarande inte till exempel ta ut han, är rädd att han ska bli gnällig som igår. För tempen har jag fortfarande inte kunna ta.
När de är lite äldre går det ju att tex ge dom glass eller göra något roligt så dom glömmer smärtan men när dom e så små så fattar dom ingenting :(