• Unique1

SGI

Hej,

Jag är föräldraledig till och med 24Augusti, och har blivit erbjuden ett semestervikariat (hos ett annat bolag) från 26Juni-10Augusti, får man ha en visstidsanställning hos ett annat bolag samtidigt som man är föräldrarledig? Och skyddas min SGI under den perioden fastän jag inte arbetar 5dgr/veckan. Och behöver jag meddela FK detta eller sköts det automatiskt?

Eller behöver jag stå som tillfälligt anställd (timvikarie) under den perioden och då ta ut föräldrardagar de veckorna jag inte kommer upp i 5dagar genom arbete?

• Svar på tråden SGI
  • Carambolan

Du MÅSTE kolla med din arbetsgivare. Det är inte per automatik ok att ta ett annat jobb när du är föräldraledig. Ledigheten har ju arbetsgivaren beviljat för att du ska vara med ditt barn, inget annat. Det finns risk att du blir uppsagd om du har otillåtna bisysslor! Fråga först!

• Unique1

Okej, men jag har pratat med min arbetsgivare och berättat att jag ska börja studera till hösten och därför kommer att säga upp mig så att min sista arbetsdag kommer att vara min sista föräldrarledighetsdag..

• pigglet

Från barnet fyller 1 år behöver du ha sysselsättning 5 hela dagar/vecka. Jobb och fp går bra att kombinera. Så du behöver fylla upp till 5 dagar fram tills du börjar studera.

Svar på tråden SGI