• Anonym (Vegan)

    Ska vårar barn bli en djurplågare?

    Jag och min sambo har ett barn på 3 år. Jag vill att barnet ska vara vegan precis som jag. Men min sambo vägrar, han säger att små barn behöver få i sig mjölk, fisk och annat kött och kan inte leva på vegansk mat. Jag blir så arg! Min sambo fattar inte hur köttindustrin ser ut och jag vägrar låta mitt barn äta kött! Min man lagar vegetarisk mat 3 gånger i veckan och äter kött resten. När jag frågade hur det var att äta as blev han vansinnig och sa att så säger man inte, särskilt inte när man har barn! Men han äter ju as? Jag sa ju bara sanningen. Han tycker jag är en dålig mamma som säger så när vi äter när vårat barn är med. Men det är mycket bättre att vara vegan än köttätare! Det sjuka är nu att min man är jättearg på mig och vill inte bo tillsammans längre. Han säger att han anpassar sig, men att jag inte gör det. När vi åker hem till hans föräldrar ibland på middag så har de ifs lagat vegetarisk mat, men ingenting jag äter. Då tycker de jag är oförskämd och min sambo tycker jag borde vara glad att de inte lagat kött till mig. Men jag tycker det är en självklarhet att man respekterar en vegan. Ja, just nu har jag problem med både min man och hans föräldrar. Jag är kräsen när det gäller maten så jag äter inte vad som helst. Hans föräldrar tycker inte heller jag verkar vara en bra mamma eftersom jag anpassar mig inte, enligt dem. Vad ska jag göra? Jag vill att mitt barn blir vegan!

  • Svar på tråden Ska vårar barn bli en djurplågare?
  • Anonym (Idiot!)

    Jag håller med din sambo och din sambos föräldrar! Du kräver att de ska anpassa sig när du själv inte gör det?!

  • Anonym (herregud)

    Det är faktiskt inte fredag än! :)

    Bara för att du är vegan så pracka inte på dina ungar dina åsikter. Låt barnet välja när det blir stort nog. Och din man har rätt, barn behöver näring när de växer! Din man kommer säkert respektera dig om du inte är så jäkla rigid att du måste tvinga in ditt barn i ditt leverne. Ni är två föräldrar, och hans ord väger minst lika tungt som ditt. Och ärligt talat är du i underläge eftersom veganmat inte är för små barn!

  • Anonym (Vegan)
    Anonym (Idiot!) skrev 2016-04-26 11:08:38 följande:

    Jag håller med din sambo och din sambos föräldrar! Du kräver att de ska anpassa sig när du själv inte gör det?!


    Är du inte läskunnig? Jag skrev enligt dem så anpassar jag mig inte. Jag tycker faktiskt att jag gör det men jag bestämmer faktiskt över mitt barn vad hen får äta och inte!
  • Anonym (snäll)

    Hur brukar du göra när du är bortbjuden? ha med dig egen mat?

    Jag tycker att du bör äta lite av den vegetariska maten när du är bortbjuden om värden ändå ansträngt sig. Jag tror att du gör en större insats för djuren om du föregår med gott exempel och visar att det inte behöver vara så besvärligt att minska köttkonsumtionen.   På samma sätt som ni säkert bjuder på goda veganska rätter når dom är hos er.

    När det gäller barnen så tycker jag att det säkert är ok med vegansk mat om den är allsidig. men du måste kompromissa. kött några dagar och vegansk några dagar verkar logiskt. Sen dröjer det väl inte så länge innan barnet är stort nog att välja själv. 

  • WinterDawn

    Givetvis ska de respektera dig, men respekt går åt båda hållen. Din sambo äter inte alls as, han äter slaktade djur. Och oavsett vad du tycker om det så har du valt att leva med honom och du har ingen rätt att vara otrevlig och kommentera vad han äter.

    När ni åker hem till andra för att äta tycker jag att de självklart ska servera mat som du kan äta, men samtidigt så försöker de ju faktiskt iom att de lagar vegetarianskt. Jag kan tänka mig att det är jättesvårt för en som inte är vegan att veta vad som är ok och inte. Jag skulle inte ha en aning. Men istället för att ni ska bli arga på varandra är det ju bättre att ha en dialog, kanske kan du ringa dina svärföräldrar och erbjuda dig att ta med eget när ni är ditbjudna? Eller åka dit lite tidigare och laga maten tillsammans med dem.

    Angående ert barn så går det inte riktigt att säga vad som är rätt och fel. Kan du ge barnet allt det behöver i näringsväg genom en vegansk kost? Om du vet det så får du göra matsedlar och visa för din sambo hur du ska få ert barn att må bra på den kosten. Men vill han sedan servera kött och mjölk har han givetvis rätt att göra det också.
    Annars tycker jag att ni ska låta barnet bestämma själv när det blir äldre. Varför inte bara låta barnet smaka på allt? Kanske börjar barnet föredra att äta endast den vegetariska eller veganska maten? Eller tvärtom. Ni lagar ju ändå olika mat i familjen, så att servera "allt" och låta barnet bestämma redan nu är ju inte så svårt. så länge h*n får i sig allt h*n behöver.

  • Anonym (???)
    Anonym (Vegan) skrev 2016-04-26 11:14:45 följande:
    Är du inte läskunnig? Jag skrev enligt dem så anpassar jag mig inte. Jag tycker faktiskt att jag gör det men jag bestämmer faktiskt över mitt barn vad hen får äta och inte!
    Jaha men jag trodde det var hans barn också? Eller är det bara du som ska bestämma menar du? Varför undrar jag?!
  • EnGladPingvin
    Anonym (Vegan) skrev 2016-04-26 11:14:45 följande:
    Är du inte läskunnig? Jag skrev enligt dem så anpassar jag mig inte. Jag tycker faktiskt att jag gör det men jag bestämmer faktiskt över mitt barn vad hen får äta och inte!
    Vad jag förstår är det ERT barn och inte DITT barn, eller? Dvs din man bestämmer lika mycket som du. Är det först nu när barnet är 3 år som ni diskuterar detta? Ni borde ha gjort det innan ni bestämde er för att skaffa barn tillsammans. Nu får ni båda försöka kompromissa och visa respekt för varandras åsikter.

    Och din man äter förhoppningsvis inte as, utan kött från slaktade eller avlivade djur. Du använder uppenbarligen ordet as för att provocera och det är inte att visa respekt. Att du sedan gör det inför barnet visar bara på omognad och ännu mer brist på respekt. Det är knappast för barnets bästa.
  • Anonym (herregud)
    Anonym (Vegan) skrev 2016-04-26 11:14:45 följande:
    Är du inte läskunnig? Jag skrev enligt dem så anpassar jag mig inte. Jag tycker faktiskt att jag gör det men jag bestämmer faktiskt över mitt barn vad hen får äta och inte!
    Du skriver vidare ts. "När vi åker hem till hans föräldrar ibland på middag så har de ifs lagat vegetarisk mat, men ingenting jag äter". Så även om de försöker laga mat som du äter så äter du inte. Ytterligare skriver du: "Jag är kräsen när det gäller maten så jag äter inte vad som helst".

    Du verkar vara ganska egotrippad. Alla skall anpassa sig efter dig, men du skall inte göra det. Nu skall ERT BARN anpassa sig efter hur DU valt att äta. Kom ner på jorden. Du är inte så speciell som du faktiskt tror.
  • Anonym (Meat is 4 great people)

    Förstår att din sambo vill att barnet ska äta kött mm

    Skulle inte heller vilja att mitt barn blev en rabiat, kräsen och otrevlig människa....

  • Anonym (veggo)
    Anonym (herregud) skrev 2016-04-26 11:46:08 följande:
    Du skriver vidare ts. "När vi åker hem till hans föräldrar ibland på middag så har de ifs lagat vegetarisk mat, men ingenting jag äter". Så även om de försöker laga mat som du äter så äter du inte. Ytterligare skriver du: "Jag är kräsen när det gäller maten så jag äter inte vad som helst".

    Du verkar vara ganska egotrippad. Alla skall anpassa sig efter dig, men du skall inte göra det. Nu skall ERT BARN anpassa sig efter hur DU valt att äta. Kom ner på jorden. Du är inte så speciell som du faktiskt tror.
    Måste bara kommentera att det är skillnad på vegetarisk och på vegansk mat. Som vegan äter man inga animaliska produkter alls, medan många vegetarianer är lakto-ovo vilket innebär att man äter mejeriprodukter och ägg.

    Sambon vill att barnet ska anpassa sig efter hur han äter. Skillnaden ligger bara i vad som är konventionell diet. Säkert får ett barn som får en välanpassad och uttänkt vegansk kost bättre mat än med en slarvig kosthållning med kött. Som kompromiss kan man ge vegetarisk mat eftersom ägg och mjölk gör det enklare att tillgodose allt en växande kropp behöver.
Svar på tråden Ska vårar barn bli en djurplågare?