• Anonym (Vegan)

Ska vårar barn bli en djurplågare?

Jag och min sambo har ett barn på 3 år. Jag vill att barnet ska vara vegan precis som jag. Men min sambo vägrar, han säger att små barn behöver få i sig mjölk, fisk och annat kött och kan inte leva på vegansk mat. Jag blir så arg! Min sambo fattar inte hur köttindustrin ser ut och jag vägrar låta mitt barn äta kött! Min man lagar vegetarisk mat 3 gånger i veckan och äter kött resten. När jag frågade hur det var att äta as blev han vansinnig och sa att så säger man inte, särskilt inte när man har barn! Men han äter ju as? Jag sa ju bara sanningen. Han tycker jag är en dålig mamma som säger så när vi äter när vårat barn är med. Men det är mycket bättre att vara vegan än köttätare! Det sjuka är nu att min man är jättearg på mig och vill inte bo tillsammans längre. Han säger att han anpassar sig, men att jag inte gör det. När vi åker hem till hans föräldrar ibland på middag så har de ifs lagat vegetarisk mat, men ingenting jag äter. Då tycker de jag är oförskämd och min sambo tycker jag borde vara glad att de inte lagat kött till mig. Men jag tycker det är en självklarhet att man respekterar en vegan. Ja, just nu har jag problem med både min man och hans föräldrar. Jag är kräsen när det gäller maten så jag äter inte vad som helst. Hans föräldrar tycker inte heller jag verkar vara en bra mamma eftersom jag anpassar mig inte, enligt dem. Vad ska jag göra? Jag vill att mitt barn blir vegan!

• Svar på tråden Ska vårar barn bli en djurplågare?
  • ikna

Du äter vad du äter för att du vill, precis som din man äter vad han vill. Och ni lagar alltså vegetarisk mat 3 ggr/vecka vilket är ungefär hälften, alltså en hyfsad kompromiss.
    Erat barn får då alltså äta nästan det du äter halva veckan och köttbaserad kost resterande delen av veckan, barnet kan sedan när det är äldre välja vad som passar denne bäst.
    Sen kan jag förstå att du som är vegan faktiskt inte äter vegetarisk kost du blir bjuden på eftersom det skiljer sig markant från vegansk kost, men man kan påtala det på ett fint sätt isåfall men också tacka för att de försöker.

Sen säger man absolut inte till någon att man äter "as", det är rent otrevligt att säga.
    Man kan argumentera för sin sak en gång men sen är det bra, ni är ju faktiskt vuxna och bestämmer själva vad ni stoppar i er och ingen ska håna någon för det.

• Drottningen70
    Anonym (Wow) skrev 2016-04-26 15:46:43 följande:

Snälla säg att TS är fake :(

Såklart. Så korkad är ingen..
  • Pentra
    Anonym (Vegan) skrev 2016-04-26 11:14:45 följande:
    men jag bestämmer faktiskt över mitt barn vad hen får äta och inte!

Anonym (Vegan) skrev 2016-04-26 13:35:43 följande:
    Jaha typiskt familjeliv att vara elaka när man inte håller med! Jag förstår inte varför mitt barn inte kan vara vegan precis som jag! Jag överväger skilsmässa, kan inte leva med en idiot vars föräldrar är lika idiotiska. Blir det skilsmässa ska barnet bo hos mig! Jag tycker inte det är speciellt svårt att folk ska anpassa efter mig då jag inte äter vad som helst!

TS, anledningen till att så många inte håller med dig beror på att du faktiskt har fel och att pappan tydligt känner vad som är rätt för barnet. Och, jag har väldigt svårt att tänka mig att pappan serverar ert barn as, dvs. ruttnande och skämt kött från typ självdöda djur. ... TS, människan är av naturen en allätare. Att du inte förstår varför, eller inte tagit reda på varför, ett växande och lärande barn INTE skall växa upp med vegansk kost är skrämmande! Utefter vad jag förstår så var du vegan redan då du väntade ert gemensamma barn. Att vara vegan och samtidigt vara gravid visar man att man inte har några som helst problem med att sas misshandla växande och försvarslösa barn genom att förvägra dem deras grundläggande utveckling redan från fosterstadiet, skulle man kunna säga. Att sedan fortsatt kräva av pappan och omgivningen att denna näringsfattiga misshandel av barnet skall fortgå via kosten är lagvidrigt. ... ... Klar och tydlig forskning visar att människan nämligen behöver både animaliskt och vegetariskt protein för att kunna växa, utvecklas och vara vid god hälsa. Speciellt hjärnan behöver animaliskt protein för att kunna utvecklas optimalt. Det ena proteinet är således inte utbytbart mot det andra. Alltså, att även få i sig animaliskt protein är absolut och speciellt viktigt för växande och lärande barn. Vuxna kan däremot klara sig en kortare tid på bara den ena typen av protein utan att ta skada. Men det är, som sagt, bara under en kortare tid... Att endast tillföra kroppen vegetariska proteiner medför bl.a. att hjärnan och tankeprocessen blir trög och slö och man får problem med att skilja fakta från inbillning. ... Barn behöver dagligen 500 mg animaliskt protein per kg kroppsvikt, och vuxna behöver dagligen 1000 mg per kg kroppsvikt. Ungdomar och halvvuxna behöver en dos någonstans däremellan. Vid hårt fysiskt arbete bör dosen ökas något. ... Så, TS, om du fortfarande inte verkar förstå ert barns bästa när det gäller dess växande, utveckling och hälsa, så råder jag er starkt att skilja er (som du själv nämnde), men, med den skillnaden, att låta barnet bo hos pappan! ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Notetur Nomen

Pentra pratar strunt som vanligt. Googla vegetarian higher iq om nån mot all förmodan tror på hen

• Anonym (Hm)
    Anonym (Meat is 4 great people) skrev 2016-04-26 14:28:45 följande:
    Trodde du var sambo.....
    Hon kanske gifte sig mellan inläggen.

Eller så kan man ju fundera på andra förklaringar till att hon ena stunden är gift andra sambo.
  • Pentra
    Notetur Nomen skrev 2016-04-26 22:59:05 följande:
    Pentra pratar strunt som vanligt. Googla vegetarian higher iq om nån mot all förmodan tror på hen

Vad har slipverktyg och, än värre, något slags tro på slipverktyg med denna diskussion att göra?! ... /Pentra
  • Anonym (förvirrad)

Jag måste bara ta tillfället i akt och fråga TS om hon ammade sitt barn, gjorde du det?

• Notetur Nomen
    Pentra skrev 2016-04-27 01:29:19 följande:

Vad har slipverktyg och, än värre, något slags tro på slipverktyg med denna diskussion att göra?! ... /Pentra

Wooow vilken comeback, nu fick du mig allt!
    Anonym (förvirrad) skrev 2016-04-27 01:40:14 följande:

Jag måste bara ta tillfället i akt och fråga TS om hon ammade sitt barn, gjorde du det?

Antar att du tänker fråga ts hur man kan amma sitt eget barn när man inte kan tänka sig att dricka mjölk från en annan art, som är till för dess avkomma och inte för människor?

Gör inte det, om du vill slippa göra bort dig.

För övrigt är ts ett troll.
  • Anonym (förvirrad)
    Notetur Nomen skrev 2016-04-27 02:25:23 följande:
    Antar att du tänker fråga ts hur man kan amma sitt eget barn när man inte kan tänka sig att dricka mjölk från en annan art, som är till för dess avkomma och inte för människor?

Gör inte det, om du vill slippa göra bort dig.

För övrigt är ts ett troll.
    TS har inte monopol på varken att vara ett troll eller göra bort sig... Fan vad gnälliga folk är.

När jag ändå har en aktiv vegan här, tränar du crossfit? Isåfall, vilket berättar du först för folk? Håller på med en undersökning om vilka som är värst på att köra ner sin skit i halsen på folk, men har svårt att hitta någon som utövar båda... :(
  • Anonym (Allätare)
    Anonym (Vegan) skrev 2016-04-26 13:35:43 följande:

Jaha typiskt familjeliv att vara elaka när man inte håller med! Jag förstår inte varför mitt barn inte kan vara vegan precis som jag! Jag överväger skilsmässa, kan inte leva med en idiot vars föräldrar är lika idiotiska. Blir det skilsmässa ska barnet bo hos mig! Jag tycker inte det är speciellt svårt att folk ska anpassa efter mig då jag inte äter vad som helst!

Varför ska barnet bo hos dig, var gör dig till den bättre föräldern? Tror inte familjerätten kommer anse att barnets pappa är en dålig föräldrar för att han vill ge sitt barn en allsidig kost. Tycker din man behandlar dig med respekt han lagar vegetariskt tre dagar i veckan, hur ofta lagar du animaliskt? Lite märkligt att du först nu upptäcker att din man äter kött. Ninham varit tillsammans minst fyra år om man räknar på att ert barn är tre.

Toleransen hos veganer är alltid obefintlig!
Svar på tråden Ska vårar barn bli en djurplågare?