• Anonym (Vegan)

Ska vårar barn bli en djurplågare?

Jag och min sambo har ett barn på 3 år. Jag vill att barnet ska vara vegan precis som jag. Men min sambo vägrar, han säger att små barn behöver få i sig mjölk, fisk och annat kött och kan inte leva på vegansk mat. Jag blir så arg! Min sambo fattar inte hur köttindustrin ser ut och jag vägrar låta mitt barn äta kött! Min man lagar vegetarisk mat 3 gånger i veckan och äter kött resten. När jag frågade hur det var att äta as blev han vansinnig och sa att så säger man inte, särskilt inte när man har barn! Men han äter ju as? Jag sa ju bara sanningen. Han tycker jag är en dålig mamma som säger så när vi äter när vårat barn är med. Men det är mycket bättre att vara vegan än köttätare! Det sjuka är nu att min man är jättearg på mig och vill inte bo tillsammans längre. Han säger att han anpassar sig, men att jag inte gör det. När vi åker hem till hans föräldrar ibland på middag så har de ifs lagat vegetarisk mat, men ingenting jag äter. Då tycker de jag är oförskämd och min sambo tycker jag borde vara glad att de inte lagat kött till mig. Men jag tycker det är en självklarhet att man respekterar en vegan. Ja, just nu har jag problem med både min man och hans föräldrar. Jag är kräsen när det gäller maten så jag äter inte vad som helst. Hans föräldrar tycker inte heller jag verkar vara en bra mamma eftersom jag anpassar mig inte, enligt dem. Vad ska jag göra? Jag vill att mitt barn blir vegan!

• Svar på tråden Ska vårar barn bli en djurplågare?
  • Anonym (herregud)
    Anonym (veggo) skrev 2016-04-26 12:36:35 följande:
    Måste bara kommentera att det är skillnad på vegetarisk och på vegansk mat. Som vegan äter man inga animaliska produkter alls, medan många vegetarianer är lakto-ovo vilket innebär att man äter mejeriprodukter och ägg.

Sambon vill att barnet ska anpassa sig efter hur han äter. Skillnaden ligger bara i vad som är konventionell diet. Säkert får ett barn som får en välanpassad och uttänkt vegansk kost bättre mat än med en slarvig kosthållning med kött. Som kompromiss kan man ge vegetarisk mat eftersom ägg och mjölk gör det enklare att tillgodose allt en växande kropp behöver.
    Så antingen är det bra veganmat eller dålig köttdiet? Jag äter mkt bra. Kött ett par gånger i veckan, vegetariskt resten.
    En vegetarisk kost skulle även jag kunna tänka mig att ge mina barn om jag hade mkt god kunskap i vad maten innehåller näringsmässigt, och vad barnet behöver för att inte lida nån näringsbrist.
    TS är inte intresserad av att kompromissa som du kan läsa ovan. Barnet skall vara VEGAN. Inte vegetarian. Och att ha barn och samtidigt vara kompromisslös tycker jag är en riktigt riktigt dålig kombo.
  • Whitehorse1979

Jag har kompisar,arbetskamrater och dottern har kompisar som är dito.

Men de har ytterligare en sak gemensamt:RESPEKT för andra människor och det har inte du.

Hade någon sagt till mig:är det gott att äta as så hade de fått skaffa nytt hår efter den utskällningen.

Du framstår bara som en sjukt otrevlig och ouppfostrad människa.
    Jag började genast fundera över din ålder.

• LFF

Varför i hela fridens namn lever en vegan med en köttätare om man inte kan respektera de olika matvanorna? Och självklart ska barnet få äta bådas val av mat, dvs både kött och vegansk/vegetarisk kost och sen när barnet blir äldre få bestämma själv om denne vill bli vegan/vegetarian eller allätare. Precis på samma sätt som att man inte ska pådyvla någon sin religion.

• Anonym (herregud)
    Anonym (Vegan) skrev 2016-04-26 11:14:45 följande:
    Är du inte läskunnig? Jag skrev enligt dem så anpassar jag mig inte. Jag tycker faktiskt att jag gör det men jag bestämmer faktiskt över mitt barn vad hen får äta och inte!
    Nej, det bestämmer du faktiskt inte. Om det visar sig att din mathållning, inte ger ditt barn tillräcklig näring, så kan du som förälder faktiskt ställas till svars för försummelse och vanvård. Framförallt om barnet skadas ordentligt. Långvarig näringsbrist av vissa ämnen är direkt farligt.

• Anonym (Vegan)

Jaha typiskt familjeliv att vara elaka när man inte håller med! Jag förstår inte varför mitt barn inte kan vara vegan precis som jag! Jag överväger skilsmässa, kan inte leva med en idiot vars föräldrar är lika idiotiska. Blir det skilsmässa ska barnet bo hos mig! Jag tycker inte det är speciellt svårt att folk ska anpassa efter mig då jag inte äter vad som helst!

• Anonym (Idiot!)
    Anonym (Vegan) skrev 2016-04-26 13:35:43 följande:

Jaha typiskt familjeliv att vara elaka när man inte håller med! Jag förstår inte varför mitt barn inte kan vara vegan precis som jag! Jag överväger skilsmässa, kan inte leva med en idiot vars föräldrar är lika idiotiska. Blir det skilsmässa ska barnet bo hos mig! Jag tycker inte det är speciellt svårt att folk ska anpassa efter mig då jag inte äter vad som helst!

Ännu en egomorsa som tänker ta sitt barn från den "idiotiska" pappan. Du har inte tänkt på att du kanske är idioten i det här fallet?! Din man respekterar ju faktiskt dig men du gör inte detsamma.
  • Whitehorse1979

Och där bekräftade du din ålder direkt till 1 år.

Så pinsam du är.

Elaka för att vi inte håller med dig?

Vill du ha en klapp på huvudet eller?

Du är en egoistisk, otrevlig ärthjärna som borde hållas ifrån ditt barn med tanke på dina korkade planer.
  • Anonym (herregud)
    Människor är individer. Precis som du. Och jag börjar tro att denna tråden är fejk. Ingen människa kan vara så rigid som du är. Och att dessutom tvinga ett litet växande barn att bli vegan borde vara grund för anmälan till Socialförvaltningen.
    Alla skall anpassa sig efter dig, och du efter ingen. T o m en treåring skall anpassa sig efter dig. Jag visste faktiskt inte att såna som du fanns. Mycket märklig tråd detta.
  • Anonym (inte konstigt)

Det är inte konstigare att en vegan inte vill att ens barn ska äta djur än att man ger sitt barn samma tro som man själv har och tex tar med dem till kyrkan. Det handlar om värderingar och övertygelse.
    Personligen tycker jag att Jehovas Vittnen är värre än om man inte vill att barnet inte ska äta djur.

• Anonym (herregud)
    Anonym (inte konstigt) skrev 2016-04-26 14:13:02 följande:
    Det är inte konstigare att en vegan inte vill att ens barn ska äta djur än att man ger sitt barn samma tro som man själv har och tex tar med dem till kyrkan. Det handlar om värderingar och övertygelse.
    Personligen tycker jag att Jehovas Vittnen är värre än om man inte vill att barnet inte ska äta djur.
    Du kan ta med ett barn till kyrkan, men inte tvinga barnet till en tro. Men att tvinga ett växande barn äta en kost som inte är bra ur näringssynpunkt är verkligen inte samma sak.
    Var kom Jehovas Vittnen ifrån? DET har väl ändå inte diskuterats här?

Svar på tråden Ska vårar barn bli en djurplågare?