Inlägg från: Enlängtan |Visa alla inlägg
  • Enlängtan

BF Januari 2017

Hoppar in här :)

Gravid i vecka 5+5 och bf den 29 januari 2017.

Har ett barn sen tidigare född våren 2014 så mu var det dags för syskon tyckte vi. Dottern föddes i 38+2 och var en stor tjej, sätesbarn så blev snitt - blir spännande att se hur denna förlossning kommer bli.

Plussa på första försöket, så nu håller jag tummarna för att allt går vägen (av någon anledning känner jag mig mer orolig nu under 2:a graviditeten).

• Enlängtan
    Nykär15 skrev 2016-06-04 17:16:20 följande:
    Välkommen! Är på 5+3 idag, BF 31/1.

Var med mer nojjig med andra, med tankar som vad är oddsen att vi går ett friskt barn till? Födde första med snitt i 38+3 pga säte och vattnet gick då, så lite samma story. Andra födde jag vaginalt på 39+5 och det gick jättebra!
    Hoppas på vaginalt igen.
    Vad roligt att vi hade så lika historia, var vattnet som gick för mig också hade egentligen ett planerat snitt inbokat några dagar senare men hade en bestämd donna i magen som inte alls ville göra som mamma ville (vända sig vid vändningsförsöket eller komma på "planerat" snittdatum) :)

Hoppas också på vaginal förlossning även om jag ibland blir avskräckt när jag tänker på alla komplikationer som kan uppstå - jag hatar att känna att jag inte har kontroll.

Ska försöka boka in privat ultraljud tidigt kanske vecka 9-10 bara för att se att det verkligen är någon där :) sen har vi även planer på att boka ultraljud provat senare hos en kvinna som filmar allt och sparar ner det på ett USB, plus att jag iaf är nyfiken på att ta reda på kön denna gång. Förra gången sa de vid vändningsförsöket att jag vänta en pojke (fast jag egentligen inte ville veta) och det tog länge sen innan jag slutade kalla pigan för han/honom/gubben XD
  • Enlängtan

Jag vill också spara föräldradagarna så länge som möjligt, jag jobbar inom tung industri men blir tyvärr förpassad till kontorstjänst när graviditeten blir offentlig och det innebär att jag inte kan söka sån där havandeskapspenning heller :-/

Förra graviditeten jobbade jag till 10 dagar innan planerat snittdatum (dock kom ju pigan redan efter 5 dagar hemma), hade lagt detta som semester.

Har 62 semesterdagar (med årets dagar) som det ser ut nu så tänkte ta ut 3 veckor semester v 26-28, föräldrapenning för pigan vecka 31-32 och sen vecka 35/36 åker vi utomlands en vecka som jag tar som semester men kommer ju ha kvar med dagar sen så lär plocka ut lite kring jul och nyår men ska försöka jobba ända in i det sista denna gången med dels år det ju nice att få lön, pigan trivs på förskolan och jag blir nog bara knäpp av att gå hemma och vänta :)

Hade problem med karpaltunnelsyndrom på bägge händerna, vätskeansamling och foglossning förra gången men för allt jag kan för att förebygga det denna gång - hoppas verkligen jag lyckas

• Enlängtan

I vilken vecka har ni bokat tid för RUL? Har ju själv ännu inte skrivit in mig på MVC än men börjar fundera på om jag kanske ska ringa och ordna tid för RUL snart (går in i vecka 12 imorgon så 10+6 idag).

Tänkte skriva in mig när semestern är slut :) men det är ju nån vecka kvar än.

• Enlängtan

I mitt landsting får man inte göra KUB :) och minns att jag själv fick ringa och boka tid på kvinnokliniken för RUL förra gången minns dock inte i vilken vecka :)

Är mitt andra barn och MVC är frivilligt, jag har själv kollat upp blodtryck och järnvärde hos hälsan på jobbet så ser ingen brådska i att skriva in mig ännu - förra gången hände ingenting där förrens efter vecka 23 i princip (hos min MVC utförs inga ultraljud, de lyssnar inte på barnets hjärtljud förrens senare och mäter inte SF-mått förrens senare heller).

• Enlängtan
    Nykär15 skrev 2016-07-11 09:59:05 följande:

Klart man gör som man vill. Jag själv ser det som en trygghet att ha en kontakt jag träffat som jag kan ringa om jag har frågor eller stöter på andra problem som hon kan hjälpa till med. Vi tar alla tester för blodgruppering, HIV och andra sjukdomar redan nu samt bokar kommande besöken så man vet nu, och som sagt även bokat RUL. De skötte även remissen till KUB på inskrivningen. 

Får ni inte ens KUB om ni är över 35? Är man under det hos oss får man bekosta själv. Men nu är ju jag 39 så ville gärna göra det. 

Här bokar man varje nytt besök då man är där så tyvärr får man inte lika bra "förhandskoll" på tiderna som hos er

Nej, ingen blir erbjuden KUB här och man kan inte heller bekosta det privat :/ Närmaste stället är Umeå och dit är det drygt 60 mil. Utan det är fostervattensprov som är det enda som erbjuds här uppe.

Frågade om det förra graviditeten, för min del är det väl egentligen det tidiga ultraljudet som är spännande (hade gärna bekostat det själv för är under 30 år), försökte idag boka via privat klinik där jag var när jag väntade första barnet just för att jag är så nyfiken och hade gärna velat se ett litet pickande hjärta (kan inte ta in att jag väntar barn förrens jag sett det :) ) men då var läkarn som utför det borta fram till 29 augusti så får klara mig fram till RUL helt enkelt :D
  • Enlängtan

Haha jag väntar andra barnet nu och är faktiskt mindre än förra gången (vägde drygt 7 kg mindre vid starten denna gång iofs) :)

Förra gången var jag tvungen att börja använda gravidbyxor vecka 15 men nu är jag i vecka 17 och kommer än in i mina egna byxor (dock är många av mina jeans stretchiga men ändå) :D

Har gått upp drygt 5-6 kg än så länge och hoppas att viktuppgången inte blir alltför kraftig.

Har rul 13/9, så har drygt 4 veckor kvar :O åker utomlands i vecka 18+2 och den veckan vi kommer hem så skulle hon som gör ultraljuden på någon utbildning så fick först veckan efter i 20+1.

Tror jag har börjat känna fladder men är samtidigt osäker om det är tarmrörelse (man vill som inte riktigt ta ut nått i förskott). Längtar efter RULet nu så man får se den lill*.

• Enlängtan
    trullsa skrev 2016-08-30 20:35:43 följande:

Någon av er som börjat fundera på barnvagn? Eller har ni kanske redan köpt en?. Vad för barnvagn drömmer ni om. Och någon som har bra erfarenhet och vill dela med sig?

Jag är jätte sugen på en vagn med mindre hjul fram.. tycker dom är snygga och bekväma att köra (har ingen själv men en väninna har som jag testat)

Jag har en cresent sen tidigare men efter att pigan haft den som vilovagn på dagis har den tagit stryk som sjutton så vi åker på att fixa en ny/annan vagn till bebisen (nog för att jag ville pröva något annat men samtidigt känns det som en onödig kostnad) :/

Jag funderar på Emmaljunga, vill då ha lufthjul där alla 4 är lika stora (ej svängbara framhjul) då jag bor i Norrland och vill kunna röra mig i snö samt i skog och mark, helst en varukorg i metall för de känns stabilare att lasta i, gillar sitt- och liggdel i vitt läder men har en katt som gillar att gnaga på läderdetaljer så det är inget jag vågar satsa på :)

Försöker kika på begagnat så får se om jag trollar över något jag gillar innan december, för det är nog max så länge jag vågar vänta med att införskaffa de större inköpen :)
  • Enlängtan
    sommarbär skrev 2016-09-11 02:51:44 följande:

Hej!

Får jag hoppa in här? Glad Är gravid med nr 2, i vecka 22+3. Ska bli så spännande med ett litet syskon.

Jag undrar (har inte orkat plöja igenom hela tråden) om det är någon här som har karpaltunnelsyndrom? Misstänker att jag har fått det, och undrar om ni har några tips på hur man helst får dessa domningar i händerna att försvinna? Skrikandes

Hej och välkommen :)

Hur gammalt är första barnet? jag väntar och nr 2 och är i vecka 21 (20+0) idag.

Hade problem med karpaltunnelsyndrom i båda händerna förra graviditeten (2013/2014) då använde jag först stödlindor med inbyggd metallskena från Apoteket men de var inte tillräckliga utan sedan fick jag pröva ut skenor i hårdplast hos vårdcentralen som jag var tvungen att ha under nätterna (hårdplasten gjorde så jag inte kunde böja handlederna), tyvärr hjälpte inte det heller speciellt utan jag hade ont och problem med stelhet i händerna från vecka 20 tills några veckor efter förlossningen (har även haft lättare att få domningar i händerna efter graviditeten).

för min del berodde det på vätskeansamling så är det därför du har fått det så är ju tipsen att man ska dricka mycket och försöka röra sig (så att kroppen inte vill lagra på sig vätska ), hjälpte inte för mig men kanske kan funka för dig :)

Får du mycket ont gå till läkare för då kan det vara aktuellt med operation. Får jag lika ont och mycket problem denna gång kommer jag försöka få op för nerverna kan ta skada av att vara utsatt för tryck under längre tid och då blir det kroniskt :/
  • Enlängtan
    sommarbär skrev 2016-09-12 18:23:31 följande:
    Första barnet är 14 månader nu, så det kommer bli ganska precis 18 månader mellan dem. Hur tätt är/blir det mellan dina? :)

Har än så länge bara känt av domningar och att känseln känns lite rubbad, kommer sent på kvällarna och försvinner inte hur jag än tänker på att hålla armarna/händerna.

Rör på mig ganska mycket, och har inte märkt av att jag skulle ha samlat på mig mer vätska, men det kanske kan vara sådant som inte syns?
    Okej :) lite tätare än för mig, flickan är 2 år och 5 månader nu så blir strax innan hon fyller 3.

Hoppas det stannar vid domning/rubbad känsel så det inte blir mer :)
  • Enlängtan
    trullsa skrev 2016-09-13 18:02:59 följande:

Någon av er som har erfarenhet av sms lån? Är i lite akut behov at en liiiten summa (200 men ingen i min närhet har att låna mig just nu.. vet någon om man kan låna via sms lån?

Säger samma, ända erfarenheten är det man sett i Lyxfällan. Är ju höga räntor så du får betala tillbak så mycket mer än det du lånar.

Du har inget du kan sälja för att få ihop pengarna? Skor? Prydnad? Lampa? Böcker eller ja vad som helst? :)
  • Enlängtan

Följer tråden men är dålig på att skriva :)

Någon som har tid över får ni gärna lägga in mig i bf-listan.

28 år, bf 2/2 (blev flyttad på rul för själv har jag räknat till 29/1), enligt ultraljud en flicka, andra barnet.

• Enlängtan

Är det någon annan här i gruppen som har bebis i säte?

Svar på tråden BF Januari 2017