Inlägg från: sommarbär |Visa alla inlägg
  • sommarbär

BF Januari 2017

Hej!

Får jag hoppa in här? Glad Är gravid med nr 2, i vecka 22+3. Ska bli så spännande med ett litet syskon.

Jag undrar (har inte orkat plöja igenom hela tråden) om det är någon här som har karpaltunnelsyndrom? Misstänker att jag har fått det, och undrar om ni har några tips på hur man helst får dessa domningar i händerna att försvinna? Skrikandes

• sommarbär
    Enlängtan skrev 2016-09-12 07:50:14 följande:

Hej och välkommen :)

Hur gammalt är första barnet? jag väntar och nr 2 och är i vecka 21 (20+0) idag.

Hade problem med karpaltunnelsyndrom i båda händerna förra graviditeten (2013/2014) då använde jag först stödlindor med inbyggd metallskena från Apoteket men de var inte tillräckliga utan sedan fick jag pröva ut skenor i hårdplast hos vårdcentralen som jag var tvungen att ha under nätterna (hårdplasten gjorde så jag inte kunde böja handlederna), tyvärr hjälpte inte det heller speciellt utan jag hade ont och problem med stelhet i händerna från vecka 20 tills några veckor efter förlossningen (har även haft lättare att få domningar i händerna efter graviditeten).

för min del berodde det på vätskeansamling så är det därför du har fått det så är ju tipsen att man ska dricka mycket och försöka röra sig (så att kroppen inte vill lagra på sig vätska ), hjälpte inte för mig men kanske kan funka för dig :)

Får du mycket ont gå till läkare för då kan det vara aktuellt med operation. Får jag lika ont och mycket problem denna gång kommer jag försöka få op för nerverna kan ta skada av att vara utsatt för tryck under längre tid och då blir det kroniskt :/

Första barnet är 14 månader nu, så det kommer bli ganska precis 18 månader mellan dem. Hur tätt är/blir det mellan dina? :)

Har än så länge bara känt av domningar och att känseln känns lite rubbad, kommer sent på kvällarna och försvinner inte hur jag än tänker på att hålla armarna/händerna.

Rör på mig ganska mycket, och har inte märkt av att jag skulle ha samlat på mig mer vätska, men det kanske kan vara sådant som inte syns?
  • sommarbär
    mkess skrev 2016-12-21 11:27:43 följande:

Någon här som väntar syskon eller allmänt har koll: var kommer ni ha babyskyddet i bilen? Just nu sitter treåriga dottern bak i passagerarsätet och jag tror inte hennes stol kommer få plats bakom förarsätet så sambon kan köra bekvämt, vi har en rätt stor bil men hennes stol måste vara gigantisk eller något. Vi kan inte koppla av och på airbagen framme själv heller så vill inte ha några stolar fram. Är det säkert nog att ha bebisen bakom förarsätet? :O

Vi har storasyster i baksätet bakom passagerarsätet, babyskyddet kommer vi ha i mitten bak, då det enligt statistiken verkar vara det säkraste stället i bilen (förutsatt att det finns ett trepunktsbälte). Hoppas att ni hittar någon lösning som funkar för er. :)
  • sommarbär
    mkess skrev 2016-12-21 12:48:00 följande:

Ah! Mittenbaksätet tänkte jag inte ens på! Har ni testat att ni får plats med babyskydd och stol brevid varandra?

Vi har testat, och det funkar precis. Sen återstår det att se hur väl det funkar i praktiken... Storasyster på 1,5 år kanske inte riktigt kommer förstå att man inte kan slänga saker hur som helst på lillebror ;) men, man kan ju alltid sitta med där bak, och jag inbillar mig att man (iallafall min rumpa) får bättre plats på sidan än om man skulle klämma in sig mellan båda stolarna.
Svar på tråden BF Januari 2017