• miinxs

BF Januari 2017

Hej, vad roligt att jag hittade denna gruppen! Är lite sen med att hoppa in, hoppas det är okej att jag hoppar in nu :)

Är 29 år och bor i Göteborg och väntar mitt första barn den 17 januari. Har haft en jobbig graviditet med illamående som kom i vecka 6 ovh håller i sig än, vilket har lett till att jag tyvärr förlorade mitt jobb som timvik. Men jag kämpar på, försöker hålla humöret uppe och inte tänka på det negativa.

Hur går det för er andra? Kram

• miinxs

Vad roligt det är att det är så aktivt i forumet :) tycker det är så roligt att läsa hur ni andra har det i era graviditeter :)

Är det någon av er som har tagit/fått reda på könet? Det har vi, vi gjorde fostervattenprov i slutet av juli och fick då reda på kön när jag ringde vår barnmorska. Det var dock inte därför vi gjorde fostervattenprov, utan för att kolla kromosomerna och ifall babyn har en sjukdom som finns på min gubbes sida. Men tack o lov är våran baby frisk!

Vad det är för kön har vi valt att inte gå ut med förutom till familjen, lite spännande att man får hålla något för sig själv :)

Kramar

• miinxs

Jag har också haft sammandragningar, de började ganska tidigt för mig. Det känns mest när jag går. Och på tal om när jag går, jag ser ut som en anka som vickar fram och tillbaka när jag går, så tungt har det blivit. Jag känner mig varm ofta (ovanligt då jag hela mitt vuxna liv i stort sett frusit varje dag då det inte vart 25 grader varmt) men nu kokar det nästan.

Jag har gått upp ca 6 kilo sedan jag blev gravid och aptiten har ökat kan jag säga. Min frukost innan bestod av flingor och yoghurt, nu är det det, plus mackor. Det sägs ju att man äter för två, men för mig känns det ibland som jag äter för 19.

Känner inte av så mkt trötthet, men jag är dock orkeslös. Försöker städa och pyssla hemma för at inte dö av tristess.

Förresten, är det någon som har börjat inreda barnkammare/babyrummet än? Vi har inte det, men jag har dock köpt lite småsaker. Vi har kanin i hemmet och han har eget rum, tanken är att babyn ska ha rummet sen såklart och kaninen ska vara i köket, men vi har inte flyttat på honom än. Dilemma när vi ska köpa säng, skötbord osv och börja inreda, en fördel med att göra det nu är för att ju större jag blir, desto jobbigare blir det ju inreda och pyssla. Men inreder vi nu så kommer ju grejerna hinna damma. Så får se när vi gör det..

• miinxs

Jag har en fråga till er som har barn sedan tidigare: är det bäst om babyn sover i samma rum som oss i början. Har börjat inreda barnkammaren lite smått och funderat på vart vi ska ha babyns säng. Känns som att det är säkrast om vi har den inne hos oss i vårt sovrum. Hur gjorde ni?

• miinxs

Jag tycker också det är kul att läsa om andras upplevelser :) så intressant att vi har så olika också.

Förra veckan var det lite jobbigt för oss. I tisdags morse märkte jag att det var torkat blod i trosan när jag vaknade. Hade koll under dagen om det kom något mer men inte. Sen kom det på kvällen igen, när jag gick på toa så var det färskt blod i toan och på pappret. Jag och sambon åkte till östra för att få detta kollat, vi fick göra ultraljud och vaginalt ultra och allt såg bra ut. Läkaren sa dock att jag har många synliga blodkärl på livmodertappen (hade jag för mig) och att det kan vart nåt av de som brast när jag gick på toa. Hon sa att det var vanligt men att jag ska vara uppmärksam på om det kommer mer blod än en matsked. Nu har det gått snart en vecka och har inte sett något mer blod.

Jag tycker dock ibland att bemötandet av läkare/barnmorskor/undersköterskor ibland suger här. Jag är en sån person som lämpligt nog lider av blodfobi, och när jag kommer dit, blir mött av en undersköterska som vill ta blodprov, så tackar jag nej. Då får jag frågan "men hur fan ska jag då kunna hjälpa dig?" Hade lust att gapa och säga att jag blöder ur snippan, ta och kolla upp det ist för att sticka mig, men var för ledsen för det. Fick vänta nästan en timma på att få träffa en läkare, så det gick ju ganska fort. Men fattar inte prioriteringen, man som gravid blöder och de vill ta ett blodprov? Borde man inte prioritera att få träffa en läkare ist för att ta blodprov? och frågar hur fan de ska kunna hjälpa mig om de inte kan ta blodprov? Det låter så oprofessionellt i mina öron.

Men men allt gick ju bra som sagt, inget blod sedan dess. Babyn sparkar varje dag, mest när jag äter. Idag har jag 99 dagar kvar till beräknad födsel :)

• miinxs
    angelikkaj skrev 2016-10-31 10:57:50 följande:

Det är ju rena djungeln med barnvagnar ju. Tycker annars bugaboo är riktigt häftiga.

Vi valde en Britax Smile 2. I grått. Å med britax babyskydd fast i blått som barnen fick välja. De tyckte det var tråkigt med svart.

Vi valde också Britax smile 2 i grått. Sittdelen och bilstolen tog vi i svart. Vagnen var sjukt underbar att köra så vi är väldigt nöjda med den. Dock ska vi inte hämta den förrän vid lucia.

Undrar vad man ska ha i vagnen? Alltså en Åkpåse då, men något mer? Madrass, kudde? Jag kan ju inget sånt tyvärr..
  • miinxs

Hur går det för er med besök hos barnmorskorna?

Jag har två besök bokade, ett om två veckor och sen ett i vecka 37. Avskyr besöken då de tar blodprov varje gång vilket jag hatar. Alla värden har dock vart bra hittills och min BM sa att blodprovet nu dessa två besök kan man välja att tacka nej till. Jag är så rädd för stick och blod att jag funderar på att tacka nej. Sist de stack i fingret mådde jag illa hela eftermiddan och hyperventilerade. Fattar inte hur något så litet kan skrämma vettet ur mig.

En sak jag inte fattar är att jag inte fått lämna urinprov, inte ett enda förutom det vid inskrivningen. Glömmer alltid att fråga om jag ska lämna då jag är så nervös inför blodprovet. Har ni fått lämna urinprov?

Vi har även en föräldrakurs inbokat första december och det ska bli spännande!

• miinxs

Åh tycker det börjar kännas tungt nu att vara gravid.. Känner att babyn skulle kunna komma nu (för min egen skull då) men såklart bäst för den att den stannar därinne ett tag till. Två månader kvar, och fy sjutton för det säger jag bara.

Tack o lov att jag inte jobbar, det hade jag inte klarat av nu.. Har börjat känna av små stickningar i nedre delen av magen då och då, jobbiga sammandragningar och även värk, känns som mensvärk. Någon som vet om man kan/får ta värktabletter såhär sent i graviditeten? Har panodil hemma men vet ej om jag vågar ta dem.

• miinxs

Är det någon av er som har ett bra tips på gravidbälte/gördel man kan använda? Jag har så sjukt ont i nedre delen av magen, och när jag sätter händerna under magen och lyfter lite så,känns det mkt bättre. Är ett gravidbälte att rekommendera då? Eller något annat?

• miinxs

Det börjar närma sig januari nu, och snart kommer våra barn :)

Tänkte om ni vill vara med och uppdatera bf-listan? Vi kan väl fylla i i datumordning?

Bf lista:

Miinxs, 29 år, bf 17 januari.

• miinxs

Mkess, 27 år, bf 1 januari, andra barnet, flicka.

FruSvensson, 28 år, planerat snitt 2 januari (bf 9/1), tredje barnet. Vet ej kön ????

Oviss01, 30 år, bf 3 januari, första barnen (tvillingar), flickor

Alnjohansson, 23 år, bf 11 januari, första barnet, pojke.

Maliiin87, 29 år, bf 12 januari, andra barnet, pojke.

Miinxs, 29 år, bf 17 januari, första barnet, flicka.

Angelikkaj, 32år, bf 24 Januari, tredje barnet.

Thecoc, 26 år, bf 27 januari, första barnet, flicka.

Fernandasmamma, 32 år, bf 22 januari, andra barnet, har inte tagit reda på kön.

• miinxs

Idag var jag på möte hos barnmorskan, allt verkar bra so far! Hade lite lågt hb (110) så får äta järntabletter. Annars gick det bra med stick i fingret, hatar ju stick i vanliga fall..

Är orolig över att babyn är stor. Får fan JÄMT kommentarer om att min mage är stor (BM mätte den till 35 cm) och jag funderar på om babyn är jättestor. Inte kul att nästan dagligen få höra att man ser jättestor ut. Har ju gått upp mer än 20 kilo också.

• miinxs

Jag blöder också efter sex. Jag blöder annars också, dock inte mkt eller färskt blod. Men efter samlag märker jag att det är blodblandat slem på pappret när jag torkar mig. Hört med BM, gjort vaginalt ultraljud och det visade att jag har ytliga blodkärl som lätt brister när det blir tryck och belastning. Ska bli kul att se hur det går under förlossningen, jag är ju livrädd för blod.

• miinxs

Nu har vår dotter kommit, i raketfart! Vattnet gick 8.15 i söndags och 13.49 var hon ute. Nu är vi hemma och allt är bra med oss. Är tacksam över att det gick så fort :) fick dock sy med 4 stygn på tre ställen. Hon kom 16 dagar för tidigt, den 1:a januari. Hon ska heta Amy :)

• miinxs

Tack snälla ni :) skönt att det är över, graviditeten var inte lätt direkt.

Har fått problem med amning, det kommer inte mkt mjölk. Hon är även lite gul så det blir antagligen nån ljusterapi.

• miinxs

Hej, hur går det för er alla? Någon mer som fått sin småtting än?

Vår dotter blir en vecka imorgon. Har svårt med amningen då hon ej vill ta bröstet. Igår tappade hon naveln så nu luktar det inte ruttet kött längre i lägenheten. På måndag ska vi få hembesök av BVC och hoppas det går bra, vet inte vad de ska kolla men hoppas allt går bra.

• miinxs
    fernandasmamma skrev 2017-01-08 00:26:46 följande:

För mig är det 14 dagar kvar enligt min app..

Tror jag känner lite förvärkar ibland och det börjar bli lite tungt nu..

Får se när bebisen vill födas, gick inte över tiden med dottern hoppas jag inte gör det denna gången heller..

Grattis till dottern

Är det frivilligt med hembesök av bvc??

Jag vet faktiskt inte, jag ringde BVC när dotters fötts och då sa de bara att de har den och den tiden för hembesök. Ingen fråga om besöket var något vi önskade. Men jag vet inte om det är samma i alla kommuner.
  • miinxs
    angelikkaj skrev 2017-01-09 08:01:49 följande:

Ger du ersättning också eller försöker du helt å hållet med amningen?

Här är det 11 dagar kvar till planerat snitt,om bebis stannar tills dess.. fått mer å mer sammandragningar å magen har sjunkit rejält.

BVC besöken behöver man väl inte vara orolig för. Vissa säger väl att de är för att de ska kolla lite hur det ser ut hemma medans andra kanske mer så man slipper åka ut det första för att väga mm

g

Nej jag ammar helt och hållet. Fick en Amningsnapp från BB och med den går amningen kanon!
Svar på tråden BF Januari 2017