tuuli skrev 2016-06-07 20:51:24 följande:
Ja, det var hårt, och sånt händer ju tyvärr, fastän man på nåt sätt tänker att 12 veckor är den magiska gränsen, att efter det "kan" man inte få missfall. Det kan man. Men det är ovanligt som sagt, 3-5 % av alla missfall kanske.
Min barnmorska förra graviditeten var inte så peppad på den inställningen du och jag har där, hon ville gärna prata om "bebisen i magen" i vecka 8 och sådär, men då sa jag bara nej, jag är inte bekväm med att prata på det sättet så här tidigt, och det är min graviditet, så jag måste få avgöra själv.
NIPT betyder non-invasive prenatal test, och det är ett blodprov som jämför fostrets DNA mot mammans DNA och på så sätt hittar kromosomavvikelser för samma tre trisomier som KUB testar för, men resultatet är betydligt mer entydigt än KUB, över 99 %. Liksom vid KUB gör man ett ultraljud, men inte för att mäta nackspalt utan för att se om det är ett eller fler foster (och för att bekräfta vecka, man kan inte testa före vecka 10, och något senare ger säkrare resultat). Om det är tvillingar är NIPT inte lika pålitligt, för då vet man inte om båda tvillingar har en trisomi eller bara en, om det skulle vara något avvikande med blodprovet. Men är det tvillingar så behåller vi dem oavsett och testar inte vidare, för invasiva prover innebär väldigt mycket större risk för tvillingar än ensamma foster. Svaret kommer efter 9-14 dagar via telefon, post eller på nätet. Vi kommer att få svaret på nätet.
Tack för hållna tummar!
Denna sida är fantastisk för att lugna missfallsångest
spacefem.com/pregnant/mc.php&d=10&y=12