Inlägg från: frusvensson |Visa alla inlägg
  • frusvensson

BF Januari 2017

Hej!

Hoppar in här då vi är beräknade 9 jan :) men jag vet redan nu att jag kommer att göra ett planerat snitt upp till 2 veckor innan så får se om det blir december eller januaribebis. Helst önskar jag ett januaribarn, men framtiden får utvisa.

Detta är vår tredje graviditet och båda de två tidigare barnen är födda med akut kejsarsnitt (vaken med bedövning) resp katastrofsnitt (sövd) så jag får inte föda vaginalt vilket för mig har varit ganska jobbigt att veta. Jag har alltid sett den bilden, när man får upp barnet på bröstet direkt efter allt kämpande, framför mig och att veta att det inte kommer att bli så har tagit emot.

Med första barnet fick jag havandeskapsförgiftning och förlöstes akut i vecka 34+3. Med andra barnet gick jag över tiden med 6 dagar innan jag blev igångsatt för vaginal förlossning. Efter ca 16 timmars värkarbete orkade inte kroppen mer och det tidigare snittet på livmodern brast och det blev ett sk katastrofsnitt (14 min från beslut tills att han var ute)

Av denna andledning är jag tvungen att göra ett planerat snitt för riskerna att det skulle spricka igen är för stora vid ett normalt värkarbete.

• frusvensson
    angelikkaj skrev 2016-10-26 13:58:12 följande:

Nu har jag vart på samtal ang att få snitt. Så nu är det klappat å klart! Får väl tid en vecka innan bf för snitt.

Härligt angelikkaj! Jag ska också göra ett planerat snitt, ska på snittplanering den 23/11 så får se då om det blir ett december eller januaribarn... Är beräknad den 9/1 så hoppas självklart på januari, men läkaren kunde inte garantera något då det beror på hur operationsplaneringarna ser ut pga alla röda dagar...

Är det ditt första barn?
  • frusvensson
    Sagan12345 skrev 2016-10-26 16:48:48 följande:

Ursäkta om jag frågar något privat nu men varför ville ni göra snitt?

Jag har inget val. Gjorde akutsnitt med dottern -11 då jag fick havandeskapsförgiftning och sedan blev det ett katastrofsnitt med sonen -13 när ärret på livmodern brast i värkarbetet. Så därför får jag inte föda vaginalt.
  • frusvensson
    Emmask skrev 2016-10-27 14:52:04 följande:
    Fruktansvärt. Samma sak hände min kompis. Var värkarbetet med tvåan spontant eller fick du värkstimulerande när det brast? Är det nånting jag vill sprida så är det idiotin i att vissa läkare fortfarande använder cytotec för att få igång värkarbete, illa nog att använda det på kvinnor i allmänhet men på tidigare snittade är det åt helvete. Det var därför min kompis livmoder brast.
    Jag gick över tiden och mådde jättedåligt på slutet så jag bara grät och bad att få bli igångsatt vilket jag till slut blev, så lite var det nog mitt fel också. Jag hade då haft onda sammandragningar och förvärkar sedan typ v.23 utan någon som helst påverkan på tappen och orkade inte mer... jag vet inte vad de använde för värkstimulerande men jag vet att de försökte ta bort den tidigt men då avstannade allt så de fick åter öka stimulansen.
  • frusvensson

Får jag fråga er en sak? Hur många av er har blivit erbjuden influensavaccinet och tänker ni ta det? Varför, varför inte?

• frusvensson

Bf lista:

FruSvensson, 28 år, planerat snitt 2 januari (bf 9/1), tredje barnet. Vet ej kön ????

Maliiin87, 29 år, bf 12 januari, andra barnet, pojke.

Miinxs, 29 år, bf 17 januari.

Thecoc, 26 år, bf 27 januari, första barnet, flicka.

• frusvensson
    fernandasmamma skrev 2016-12-06 10:49:14 följande:
    Ja Varberg har jag hört mycket bra om..
    Men sambon vågar inte åka dit, han är rädd att vi inte ska hinna..
    Tar 1 1/2 timme för oss dit medans Östra är 15 minuter bort..
    Mölndal tar 20-25 minuter..
    I Göteborg är Östra dom som har bäst resurser, och dom har mest familjerum så pappan får alltid stanna, det känns ju bra. Hade inte känts bra om sambon får åka hem..
    Jag är också lättväckt, men kan som tur är somna om rätt lätt igen.
    Jag jobbar fortfarande, annars hade jag nog sovit längre än till 09.15 som jag gör nu.. Det är tur att jag inte börjar typ kl 7 på morgonen det hade jag inte pallat, hade säkert försovit mig varje dag då..

När min dotter föddes så skrev vi på om faderskap och gemensam vårdnad när hon var någon vecka eller två gammal..
    Jag hade ingen aning att man kunde fylla i det innan, men fick reda på det av en kompis att man kunde göra det.
    Jag har pratat med sambon om det, men han har inte bokat någon tid ännu, så blir väl att vi gör det efteråt.

Men vad är det pappan inte får ta ställning till då på förlossningen om han inte står som pappa?
    När vi fick vårt första barn var vi inte gifta och då var meningen att vi skulle skriva på papperna i förväg, men jag drabbades av havandeskapsförgiftning och dottern kom 6 veckor tidigare än beräknat så vi fick göra det senare. Förlossningen blev ett akutsnitt och i samband med detta så separerades jag och dottern då jag fick åka till uppvaket efter operationen och hon togs med till neonatalavdelning för undersökning mm. Dotterns pappa följde självklart med till neonatalavdelningen först och det var absolut inga konstigheter kring det från personalen. Vad jag vet så frågade de honom alla nödvändiga frågor och jag tror inte ens att han fick frågan om vi var gifta eller inte. Kanske beror det lite på vilka personer man möter  i vården men jag hoppas och tror att sjukvårdspersonalen ser den respektive som fullt involverad oavsett om man skrivit på något papper eller inte.
Svar på tråden BF Januari 2017