Sagan12345 skrev 2016-07-19 14:32:18 följande:
Hur har de gått för er?
Vi väntar fortfarande på svar från andra blodprovet. Det kommer antingen ikväll eller senast imorgon kväll. Vi försöker att inte sätta alltför mycket hopp till att få svar, utan har ägnat veckan åt att fundera på fostervattensprov eller ej. Det har varit mycket fram och tillbaka kan jag säga, det är verkligen skitsvårt att bestämma sig.
Först kändes det mer eller mindre som att barnmorskan sa att jag hade 50 % risk att bära ett foster med Downs och att ett FVP var helt nödvändigt. Alla känslor från förra året kom tillbaka, då jag hade 1:2 för Downs på KUB och 1:8 för Pataus och Edwards syndrom. Sen när vi fick tillbaka sansen och tänkte lite mer på det så innebär faktiskt "inget svar" bara just det - inget svar. Extremt surt och oroligt men inte en risk i sig själv.
Så då vet vi egentligen inte var vi står riskmässigt, mer än att jag är 40 innebär 1 % risk i sig själv för Downs, och att jag redan burit på ett foster som hade en trisomi innebär 1 % extra risk, så min risk är kanske 1:50 på KUB-språk. Tillräckligt för att de flesta skulle göra FVP. Men antagligen inte för oss. Jag har nämligen ökad risk för missfall genom FVP för att jag har högt BMI med en ordentlig valk rakt ovanför livmodern, och min placenta är dessutom i framkant, vilket gör en mer svårstucken i sig själv. Man måste ha nålen inne kanske tre gånger längre för att få ut vätska och sticker rakt igenom moderkakan. Iofs inget ovanligt eftersom ca 1/3 eller mer gör FVP genom moderkakan men det är ändå en extra svårighet, och det innebär ju att man sticker både genom livmodern OCH moderkakan. Jag är inte bekväm med den tanken. Min missfallsrisk genom FVP är ungefär 1:33 - 300 % högre än ett vanligt FVP. Sen tänker jag: fruktansvärt stressigt på KK, personal slutar i protest hela tiden, de flesta har semester, vad är mina odds att ens få en duktig läkare där, under omständigheterna? Nej tack. Förra gången hade jag visserligen en äldre läkare som säkert stuckit tiotusentals personer, men jag vet ju inte om jag får honom igen. Det finns ingen möjlighet att "beställa" en specifik läkare på KK, de har så mycket att göra, vi kunde inte ens boka ett FVP i förväg utifall att, utan bara efter att NIPT kommit tillbaka utan svar.
Så vi kommer med största sannolikhet att tacka nej till fostervattensprov och bara hoppas på det bästa, och försöka börja tänka på graviditeten som att den faktiskt räknas och att det kommer att komma ut ett BARN i januari.