-
Tror det är viktigt att ta ställning till innan undersökningen, hur man ställer sig till eventuella avvikelser. De skickar ut info här innan om allt sånt och att om man väljer det ska man ha pratat igenom det och vara på det klara med om varför man gör undersökningen. Kanske bättre boka ett privat UL om man bara vill se att det finns en bäbis?Kmora skrev 2016-06-08 14:31:22 följande:I Stockholm är det gratis och frivilligt för alla och jag gör det främst för att se att det är något i min mage. Är inte helt säker vad jag skulle göra om vi får hög risk för kromosomavvikelser. -
Kmora skrev 2016-06-08 15:01:44 följande:Såklart det är vettigt att ha en inställning innan, men jag tror inte att jag kan bestämma nu hur jag ska reagera då. Jag fungerar så, kan inte alls veta hur jag reagerar i nya situationer.
Hade ingen plan med första barnet heller när jag gjorde KUB. Och jag kommer inte betala för privat ultraljud när jag kan få det gratis och samtidigt få reda på en "risk" som jag är intresserad av att veta.Ja men då är du ju ändå intresserad av att veta risken. Jag tolkade det som en chans få se om det fanns nåt därinne bara och att du inte hade tagit nån ställning till själva undersökningen. Men då har du ju gjort det innan och vet vad det innebär. Klart man inte kan säga hur man reagerar, det vet inte jag heller. Vi har sagt att vi vet hur vi ska göra om det skulle vara dåligt, men hamnar man väl i den sitsen är det inte säkert man tänker samma...det vet man ju först då liksom.
Förstår dock inte varför inte alla erbjuds ett UL/VUL för att bekräfta sin graviditet då det är så många som ändå vill göra det. Hade ju förenklat för alla inblandade och om det ingick ex på inskrivningen så hade det ju lugnat en massa.
-
Jag har inte fått hög risk innan. Och som jag skrev i mitt inlägg så vet jag självklart inte hur jag skulle reagera om jag väl sitter i den sitsen, det kan ingen säga hur väl förberedd man än är. Men att ha tänkt igenom det och pratat om det tror iaf jag är viktigt och de säger de här iaf att man måste göra om man ska boka KUB. Just pga att det kan innebära svåra beslut.tuuli skrev 2016-06-08 15:32:36 följande:Vet inte om du själv fått hög risk på KUB, själv har jag fått 1:2 för Downs och 1:8 för Pataus och Edwards. Jag tror inte det spelar någon roll hur mycket man tänkt igenom det på förhand, för när man får beskedet så är det en helt annan sak. Och jag tycker inte det är speciellt orimligt att gå på KUB bara för att se hjärtat slå.
Däremot hade jag nog bett om att inte få veta exakta siffran, bara "är det lägre eller högre risk än 1 på 100". Med tanke på risken för missfall vid moderkaks- eller fostervattenprov så hade jag inte testat om risken varit lägre än 1 på 100, och då hade jag inte velat veta heller. Onödigt att noja över om det blev 1 på 350 och man hade helst velat ha 1 på 3000. Låg risk är låg risk. Och även högsta risken 1:2 kan ju gå bra, finns flera exempel på när det varit ingenting eller ett hjärtfel som givit hög risk på KUB. Jag lusläste alla historier när jag väntade på fostervattensprov. -
Här är det runt v 20, förut hade vi 18 men de ändrade när jag var gravid med andra barnet.Katten13 skrev 2016-06-09 12:11:39 följande:Vilken vecka gör Man vanligtvis rutin ultraljudet?
-
Vart på inskrivning idag (6+1) och fått tid för blodprov för KUB 8/7, UL blir veckan efter eller den därpå.
RUL 8/9. Skönt ha lite datum att räkna ner till. Men först vårt tidiga ul om 11 dgr.... -
Kul!ivf februari skrev 2016-06-09 21:52:41 följande:VA kul. Jag går in i v6 imorn så då är vi samma typ. Jag ska också få ett tidigt ultraljud då jag gjort ivf. Dagen innan midsommarafton:) lycka till. Har du några symptom?
Molvärk, väldigt ömma bröst och avsmak för lagad mat...mår småilla men spyr inte. Du? -
Jag gjorde KUB privat sist, det är ca 6 år sen nu. Detta är mitt tredje barn och pga att jag snart är 40 år vill jag göra det, alla över 35 erbjuds det gratis här.
Jag har ätit folsyra och järn i 5 månader innan jag blev gravid, samt vanliga vitaminer. Får lätt järnbrist som gravid så vill ha goda reserver. Kollade mina värden precis efter missfallet i början mars och hade höga järnvägen, även depåerna så det känns skönt.
Pennyli skrev 2016-06-14 09:53:57 följande:Hur gör ni med kub test?? Är osäker hade barn 9 år sen sist å då gjordes ej dessa test. Gör ni testet?? Är mitt 3e barn.
-
Adorii skrev 2016-06-15 13:26:01 följande:Imorgon ska jag åka in och göra ett tidigt ultraljud för att se om lill*n i magen lever, är i V8+5 imorgon. Är så nervös, försöker tänka på annat men det går väldigt dåligt.
Någon som varit in och gjort ett tidigt ultraljud än?
Skönt få kolla..jag har mitt UL på måndag, v 7+5 då, så lär se lite mindre än dig.
Du ska se att det går bra
inför varje UL har jag varit nervös, även om jag känt den lilla röra sig osv i mina förra graviditeter, man är ju livrädd de ska hitta nåt konstigt. Men man får försöka vara lugn ändå...skitsvårt. Men just nu, så här några dagar innan är jag inte nervös. Men kommer vara det på måndag förstås....
Uppdatera oss i morgon om hur det gick.
-
Ja jag fick missfall i början på mars..,ett tidigt så sökte aldrig kontakt med sjukvården. Allt verkar kommit ut som det ska och ÄL kom ca 2 veckor efter första blödningsdagen.
Adorii skrev 2016-06-15 16:03:59 följande:Jag har inte gått så här långt med en graviditet det senaste året, dom har alltid varit döda från v6 och kommit ut kring V8.
En ny fiken fråga, har någon av ni haft missfall? Om hur har ni blivit omhänder tagen av sjukvården efter?
Lovar att skriva imorgon hur det gått!(:
-
Ska på mitt första UL/VUL idag...får se vad dom gör, de gör UL utanpå från 8+0 här nämligen men jag är 7+5 idag så får se vad han väljer.
Så om 3 timmar vet jag hur det står till därinne...väldigt nervöst måste jag säga...missfallet i mars har satt sina spår. Det känns bra i kroppen, men det är ju faktiskt ingen garanti för att det ÄR bra...