• tuuli

BF Januari 2017

100 för alla UL-bilderna, ska jag tillägga, inte 100 kr stycket! 

• tuuli
    Kmora skrev 2016-08-24 18:24:22 följande:
    Jag var så orolig när du inte uppdaterade direkt efter RUL och sen blev jag jätteglad av att läsa det här :D

Var det en liten pojke? :))

Min favorit gravid-BH som även är en amnings BH är en från Abecita (finns på t.ex. Twilfit). Den har en bygel som är relativt mjuk. Ser lite ut som att den har spets. Jag älskade den och kommer att köpa fler denna graviditet. Svindyr, ca 650kr men värd varenda krona!

Jag har också föräldrar som är lite känslomässigt handikappade. Hur van man än är så smärtar det ju. Man får helt enkelt hitta andra som kan fylla ut det utrymmet... Och det finns ju en möjlighet att de smälter helt för barnbarnet, som mina föräldrar har gjort :)
    Åh, vad gulligt! Jag trodde jag hade uppdaterat direkt, men jag tror jag klickade bort sidan innan jag tryckte skicka.. det händer mig rätt ofta. 

Ja, det är en pojke! :)

Åh gud, amnings-bh.. ärligt så tror jag inte ens jag kommer få tag på en i Sverige, för min storlek är så himla ovanlig. Får nog köpa från figleaves, de har verkligen "alla" storlekar, men det är lite störigt med bh när man inte kan prova. I synnerhet bygel-bh kan passa jättekonstigt om man inte provar först. Mjuk bh är lättare. 

Det är så synd att det är så, men vad gör man? Min mamma är dessutom mitt i nån slags ålderskris som inte precis blivit bättre av att hon är farmor/snart mormor. Hon tycker att vi ska ringa henne hela tiden och fråga hur hon mår för att hon är "gammal" - visserligen går hon och dansar två ggr i veckan samt går på yoga och klarar sig utmärkt själv, men hon beter sig ändå som att hon är 90. Jag orkar inte riktigt, det har varit rätt mycket annat den här sommaren. Kanske blir bättre ju längre hösten lider, vi får se. Tror det blir mer verkligt för henne också när magen är större. Tydligen är man inte gravid på riktigt förrän den syns..
  • tuuli
    trullsa skrev 2016-08-30 20:35:43 följande:

Någon av er som börjat fundera på barnvagn? Eller har ni kanske redan köpt en?. Vad för barnvagn drömmer ni om. Och någon som har bra erfarenhet och vill dela med sig?

Jag är jätte sugen på en vagn med mindre hjul fram.. tycker dom är snygga och bekväma att köra (har ingen själv men en väninna har som jag testat)

Drömmer om - en Silver Cross Balmoral. Trähandtag, läder, krom osv. Har varken ekonomi eller utrymme till detta regalskepp tyvärr. Skulle väl troligen heller aldrig rymmas på en buss.. men målgruppen för Balmoral åker troligen inte kollektivt. ;) 

Halvdrömmer om en Cybex Priam - fortfarande för dyr men mer inom räckhåll. Tycker denna vagn är ruskigt snygg.

Mer realistiskt sett behöver vi en vagn som är lätt, smal och går in i hissar och kan stå i vår hall varje dag. Allt annat, utom pris, är egentligen underordnat. Mindre, svängbara hjul fram tror jag nästan är ett måste för vår del. Ska kolla på rean och Blocket vad som finns. Svärmor har "bestämt" att vi ska ha en Britax Go (förskollärare, har åsikter..) men jag tror inte det blir det eftersom den är för bred. 

Innan jag blev gravid ville jag absolut ha en vintagevagn från 60-70-talet, men nu är jag lite mer praktiskt lagd när jag inser att jag faktiskt måste rulla runt den också, inte bara titta på när bebisen ligger i den. Pallar inte riktigt jättevagn på stan. 
  • tuuli
    Ivana1988 skrev 2016-08-31 13:04:16 följande:

Nu har vi varit på RUL och allt såg bra ut!! Bebisen visade precis allt så alla kom in och tittade haha.. Och jag såg själv könet! Det blir en pojke här

Vad skönt att allt var bra!! Kul att veta kön också, känns lite mer verkligt då, eller hur? Jättefin bild, önskar att vi också fått en bild i helfigur, vi fick "bara" huvudet. 
  • tuuli
    Klubben94 skrev 2016-09-02 12:33:33 följande:

Åh himla kul att se ultraljudsbilder, kan inte fler dela med sig? :) Här är min lilla kille i magen iaf som planerar att titta ut 12 januari.

Åh vad tydlig och fin bild! Det ser verkligen ut som ett litet barn! Tycker det är kul att man redan ser olika näsformer på dem. 

Här är vår lilla son då, som kommer 14 januari. Vi fick tyvärr inget porträtt i helfigur! ;)
  • tuuli
    Kmora skrev 2016-09-01 07:51:47 följande:
    Jag kan verkligen verkligen rekommendera Emmaljunga ozone. Och den finns ju bara begagnad. Det är den smidigaste vagnen jag kört och då har jag testat teutonia, kronan, brio och bugaboo! Alla mina vänner som var föräldralediga samtidigt (jag hade ca 10st av en galen slump) blev chockade över hur lättrullad den är.

Den var typ smalast av alla duo-vagnarna på marknaden 2013 (förutom emmaljunga viking med 1-2cm smalare chassi). Idag är kronans nya snygga vagn och nya vikingvagnen 1-3cm smalare.

Den har små svängbara hjul fram men vi har kört den i grus och på skogsstigar utan problem. Blir det för tuff terräng så kör man bara på de rejäla bakhjulen! Djupt grus var däremot ingen hit.

Barnvagnsblogg.se gav ozone högsta betyg och hon har testat MÅNGA vagnar. En Emmaljunga återförsäljare på sveavägen hävdar att det var Emmaljungas bästa vagn all time (detta hävdade han 1.5år efter vårt inköp när den utgått ur sortiment).

Våra krav när vi köpte vagnen var:

Ska fungera för mig 155cm och för mannen 185cm

Lättkörd

Smal

Enkel i kollektivtrafiken (kommer igenom många vanliga tunnelbanespärrar men tyvärr inte alla).

Gå in i vår 40-tals hiss

Vi bodde inne i sthlm city så det var ingen idé med en deluxe terrängvagn även om den behöver klara snö på vintern.

Utseende var inget vi prioriterade då vi värdesatte funktion högre. Så jag erkänner att jag konstant dregglat över snyggare vagnar hela tiden :P

Och vi har ingen bil så ihopfällning var ej viktigt för oss, men denna vagn är inte större än andra. Vi har åkt tåg med den vid julruschen och det fungerade (även om vi kort därefter köpte en smidigare vagn hehe).

Vi fick ett barn som älskade vagn och var ute och gick 3-7h per dag så vi är oerhört nöjda över att vi köpte en lättrullad vagn (sonen vaknade när vagnen stod stilla).
    Vilken detaljerade och bra lista över egenskaper, tack!! Jag ska hålla ögonen öppna efter en sån, men det ser fattigt ut på Blocket just nu där jag bor tyvärr. Dessutom har jag kommit på ett nytt krav vi har, och det tänkte jag inte ens på innan, men en del vagnar sitter ju jättelågt ner, nere vid knäna! Och det funkar inte riktigt för oss som är långa båda två och har problemryggar. Så nu måste vi dessutom titta på den aspekten. Nu verkar Ozone vara normalhög, så den är fortfarande med som ett alternativ, om jag bara får tag på en vill säga...

Irriterande nog är Go en av de högsta vagnarna, och också den som är lättast att få tag på begagnat och ganska billigt. Nu är jag inte helt såld på den av andra skäl då jag ser den mer som en "villavagn" än en stadsvagn (bred). Stokke-vagnarna är visserligen skithöga men kostar också en hel del, och jag är inte så förtjust i dem. Mailade just Baby Trold i Danmark för att fråga hur hög Trille Smart är - den skulle passa oss bra om den är tillräckligt hög - den är billig, den är smal, den tar liten plats ihoppackad, den är lättstyrd i stan och den är söt, tycker jag - nätt jämfört med de flesta svenska vagnarna men har ändå ett mer traditionellt utseende än t.ex Stokke. Får se om de svarar, det finns ingen butik som säljer den där vi bor så det är förstås lite nervöst att köpa grisen i säcken i så fall. Men Baby Trold är ju ett bra märke, så helt kass kan den väl inte vara. 

Hade höjden på liggdelen inte varit viktig så hade vi köpt en Greentom Upp på fem röda sekunder, tycker den är skitsnygg och den är liten och lätt och smidig. Men där är liggdelen så här låg, det är ju som en dockvagn! Jämför med cykelhjulet!

Det funkar tyvärr inte alls. 

Trille Smart ser ganska normal ut i höjd, hoppas den är det också. 
  • tuuli
    trullsa skrev 2016-09-03 21:54:09 följande:

Längtar så jag blir knäpp.. nästa vecka är det min tur att gå på RUL.. sjukt spännande.. så tjejer tänk på mig den 7 de kl 13 ????

Dock har jag haft det jobbigt nu med min panikångest ett par dagar.. tar ingen medecin för det . Men tänker att det måste finnas nått bra medecin fritt sett att handskas med skiten.. någon som har nån erfarenhet o dela med sig av?

Det blir kul, önskar jag kunde göra om det och vara mindre nervös då! :)

Andningsövningar! Om du inte redan fått några av en psykolog så leta upp några på nätet, det hjälper. Yoga kan verkligen hjälpa på längre sikt. Om du får en svår panikångestattack, be din partner lägga sig på dig och gör andningsövningarna med honom. Låter dumt men det känns tryggt med tyngden! Har du inga andra övningar så andas in, håll andan ett par sekunder, andas ut långsamt. När du får ångest, tänk att det är okej och inget att vara rädd för - det är som att svettas eller få håll eller något annat kroppsligt som går över. Den tanken tycker jag hjälper. 

Jag vet inte riktigt vilka situationer då du får ångest, så det är svårt att ge andra konkreta tips, men det kan hjälpa att berätta för någon annan än din partner att du har ångest och säga vilken situation som är extra jobbig. Då slipper du iaf vara rädd för att behöva dölja din ångest mitt i alltihop - det kan lätta lite på pressen. 

Jag får inte panikångest så ofta längre, bara någon enstaka gång om året, men jag har haft det tidigare. Rekommenderar KBT. Mycket är lite fånigt och goddag yxskaft sådär men övningarna är faktiskt ganska bra, för just panikångest. 

Hoppas det blir bättre snart! 
  • tuuli

Barnvagn: vi köpte en Teutonia Cosmo, bara sådär. Det råkade komma fram under en diskussion på facebook att tre kompisar som ägt flera vagnar hade varsin och var skitnöjda, och Barnvagnsblogg har med din på sin bästa-lista, och hon bör ju veta... Sen råkade det finnas en på Blocket i jättefint skick och snyggt foder för en schysst peng, så vi passade på. Vi har ju ingen möjlighet att prova med bebis i, men den hade bra gung på vägen hem och är ändå väldigt nätt. 

Bussen klämde dessvärre fast hjulen mellan buss och trottoar för att han inte började niga bussen förrän mitt i avstigningen.. så det var aningen svettigt, tänkte att nu går väl vagnen sönder innan vi ens fått unge! Men det gick bra.

• tuuli
    Kmora skrev 2016-09-05 12:52:13 följande:
    Härligt! Och skönt att ha det avklarat. Teutonia har jag hört positivt om också, men det finns ju flera modeller och kommer inte alls ihåg vilka ;) jag tror inte den är lika lättrullad som ozonen men det är ju ingen annan vagn jag stött på heller :P förutom min löparvagn som typ rullar av sig självt i uppförsbacke ;)

Barnvagnsblogg håller jag oftast med om nästan allt som skrivs, så om den fått toppbetyg är den nog väldigt bra :D (och det är nu man får en bebis som vägrar vagn :P)
    Vi hade helt klart kollat på en Ozone om det bara funnits, men den verkar inte direkt säljas så ofta längre, inte där vi bor iaf - då hade vi fått åka till Trelleborg och det är lite bökigt utan bil. Det är väldigt mycket Brio här på Blocket. 

Ja gud ja, det kan de ju också göra.. Vi köper en billig trikåsjal också så vi har lite resurser om vi får en vagnvägrare. Hoppas det går över i så fall.. 

Jag gjorde min första rutinkontroll idag och det gick jättebra. Inte för att jag direkt trodde att något skulle vara fel, men jag är ändå alltid lite orolig - jag känner ju inga rörelser än. Hjärtat slog i 140 och hon sa "känner du? Det där var en spark!" och så kunde jag höra flera sparkar med dopplern men inte känna nånting alls. :( Inte ett fladder eller bubbel, absolut ingenting. Så det var väl det enda lite deppiga, men det känner jag väl snart hoppas jag. 

Jag hade sänkt mitt blodtryck så mycket under sommaren att morskan nästan klappade i händerna av förtjusning - nu är det normalt. Plus att jag fick komplimanger för mina magmuskler! Blev helt paff, trodde väl knappt jag hade några - utöver vad som krävs för att kunna gå upprätt... Sen var det moderskapsintyg, kissprov och ett nytt schema, sen var det klart! Min sambo bara strålade, han var nästan ännu gladare än jag.  
  • tuuli
    trullsa skrev 2016-09-06 20:53:02 följande:
    Det är olika saker som triggar.. mest kontrollbehovet.. kan helt plötsligt få panik å tänka att jag vill inte ha mage.. vill vara som vanligt TA BORT DEN!! kan även gälla om jag färgar håret.. då kan paniken komma och jag tänker att jag ångrar mig.. vill inte ha det så .. eller om tandkrämssmaken sitter kvar så hinner jag tänka att den aldrig någonsin kommer försvinna.

Nu är det mat får panik av mättnadskänslan.. och tänker att den mätta känslan aldrig kommer försvinna.

Fasen.. låter ju helt psyk.. men detta håller inte i sig så länge.. bara någon minut. .. tror det handlar om att inte kunna göra saken ogjord.... typ...
    Ja okej.. nä jag tycker inte det låter psyk, jag vet att man kan få panikångest av lite konstiga grejer och att det ofta handlar om antingen press eller kontrollbehov. Om det bara varar någon minut så får du väl helt enkelt tänka att, "fan vad jobbigt, men om tre minuter har jag släppt den här tanken och det kommer att kännas lugnt att ha färgat håret eller ha mage. Det var ju något jag ville, och det kommer att gå finfint det här." Samt, andas! 

Jag får lite panik ibland av att vara gravid faktiskt, ibland tänker jag att jag kanske blir en dålig morsa osv osv men man är ju förälder en dag i taget, som allt annat. Allt måste inte vara perfekt. 
Svar på tråden BF Januari 2017